10 věcí, které musíte zařídit,
když se pustíte do fotoprojektu
Snad každý fotograf sní o své vlastní výstavě. Večírku s vašimi fotkami na zdi galerie, přáteli okolo a skleničkou vína v ruce ale předchází spousta dřiny. Vytvořit umělecký projekt zabere víc času, než by se na první pohled mohlo zdát. Společně se podíváme na to, jaká úskalí vás při tvorbě fotografického projektu čekají a na co byste už při vymýšlení neměli zapomínat.
Nepočítejte s tím, že za deset minut vymyslíte téma, sepíšete si na papír pár poznámek, nafotíte a máte hotovo. Pokud chcete, aby váš výtvor dával smysl a byl i kvalitně zpracovaný, vyhraďte si více času. Sepsali jsme pro vás body, které je pro vznik fotografického projektu potřeba splnit.
10 bodů, které byste měli splnit, abyste vytvořili úspěšný projekt:
- mít nápad
- sehnat produkční tým
- najít lokace
- půjčit nebo zajistit techniku
- vymyslet a vytvořit styling
- make-up modelek
- zajistit rekvizity
- vymyslet termín samotné realizace
- nezapomenout na catering
- zařídit projektu následné promo
1. Co a proč chcete fotit?
Nápad je často to nejjednodušší a nejtěžší zároveň. Pokud vám už v tuto chvíli vyskočila v hlavě dvě témata, zpozorněte. Kromě toho co, musíte ale vědět s kým chcete fotit, kde, jak a taky kdy. Všechno si sepište, abyste na něco nezapomněli. Když najdete dobrý nápad, který bude mít hlubší myšlenku, která ostatním lidem něco sdělí, bude se vám vše realizovat jednodušeji.
Když víte, co chcete fotit, máte popsaný námět a popřípadě i storyboard, mnohem jednodušeji se vám budou shánět a oslovovat lidi do produkčního týmu. A věřte, že při větším focení se vám bude hodit každá ruka.
2. Sežeňte si produkční tým
Opravdu si musíte přestat myslet, že vše zvládnete sami – oblékání, líčení, držení světel a odrazek. Není to o vaší neschopnosti, ale o tom, abyste se soustředili pouze na jeden váš úkol – dokonalé fotky. Pokud každý člověk bude dělat jednu část a splní ji na 100 %, bude tím pádem na 100 % zvládnuté celé focení.
Je velmi důležité si do týmu najít ty správné lidi. Správné jak profesně, tak lidsky, aby vám sedli a dobře se vám s nimi pracovalo. A věřte, že najdete spoustu začínajících šikovných lidí, kteří se díky zajímavému námětu budou na vašem projektu podílet s radostí a udělají vše pro to, aby vznikly dobré fotografie. A to i bez nároku na honorář.
Na jeden projekt jsem oslovila modelku, která byla vázaná smlouvou v agentuře. Projekt se jí ale tak líbil, že se v agentuře domluvila a prosadila si výjimku, že můj projekt odfotí bez honoráře.
Teď si rozepíšeme, jaké jsou role v týmu při větším focení. S každým z týmu je dobré se sejít, představit mu projekt, říct mu, jaká bude jeho role a co vše bude obstarávat před a během focení:
- Produkční – člověk, který kontroluje časový harmonogram, je vám k ruce a předává informace ostatním členům a hlavně vám, aby za vámi každý nemusel chodit jednotlivě. Například kdy se jde na plac fotit nebo zda jsou všechny modelky již připraveny.
- Asistenti – nejeden kamarád se vám bude hodit. Pomoci s těžkou technikou, nachystat plac s rekvizitami, zabavit modelky vtípky během chystání – vyplatí se vám! A výhodou je, že skoro každý muž vám na focení s pěknými modelkami s úsměvem kývne.
- Make-up artist a vlasový stylista – lidé, kteří vám modely a modelky nalíčí a učešou, jsou nedílnou součástí týmu. Musí přesně vědět, v jakém stylu mají pracovat a jak má výsledný look vypadat.
- Backstage fotograf – stejně důležitý člen týmu. Zaznamenává vznik projektu. Později si jeho pozici rozebereme podrobněji.
3. Kde budete fotit?
Pokud máte v plánu realizovat projekt v exteriéru, nezapomeňte se na místo několikrát podívat v čase, ve kterém chcete fotit. Zjistíte, kam v danou dobu dopadá světlo a odhadnete tak, jaká přídavná světla a odrazky zajistit, nebo že je potřeba myslet na případné přepaly na fotkách. Pak se musíte jen modlit, aby bylo v den focení takové počasí, jaké si přejete.
Jestli nemáte v exteriéru k dispozici generátory, je potřeba si zajistit přívod elektřiny. Musíte myslet i na déšť nebo silný vítr. V případě nepříznivého počasí si proto zkuste zařídit i nějakou náhradní variantu, ať nemusíte rušit termín, ale jen změníte místo focení.
4. Jakou použijete techniku?
Dle storyboardu víte, jak chcete fotky svítit. Pokud nemáte vlastní záblesky, můžete si je půjčit od známého nebo v autorizovaných půjčovnách fototechniky. Při samotném focení je dobré ke světlům postavit někoho, kdo technice trošku rozumí a může vám při svícení kvalitně asistovat.
Dále může vybrat i techniku pro různé efekty: mlhu, déšť, oheň, umělý sníh, zde už je potřeba kontaktovat profesionály. Riskovat například při focení s ohněm, dýmem nebo dusíkem se nevyplácí.
5. Šaty dělaj člověka, a to i na fotce
Oblečení modelů je velmi důležité. Pomocí oblečení můžete skvěle vyjádřit danou myšlenku. Kvalitní stylista vám sestaví skvělé outfity. Já si ale na focení velmi ráda vyrábím outfity sama. Pokud si na to troufnete, zkuste to také.
Při focení v zimě nebo naopak v horku je důležité myslet také na pohodlí modelek. Jestli jste se třeba v dubnu rozhodli pro večerní snímky dívek v plavkách, nezapomeňte mezi samotným focením modelky zahřívat čajem nebo jim třeba zajistěte teplé župany.
6. Make-up
Stejně jako styling, i pomocí líčení můžete skvěle ovlivnit náladu samotné fotografie. Pro tyto příležitosti většinou využívám pomoc vizážistek. Ještě před focením si s nimi promluvte a vysvětlete jim, jak by měl výsledný snímek vypadat. Doporučuji udělat si pár líčení na zkoušku, protože na fotkách může vypadat jinak než v reálu.
7. S čím budeme fotit?
Rekvizity často vyrábím s týmem až na místě, protože jsou to většinou objemnější věci, které se nedají lehce převézt. Proto je fajn mít k ruce více lidí, kteří vám pomohou a urychlí celý proces focení. Je dobré mít vše víckrát, kdyby se při převozu či na place rekvizita zničila, ať máte náhradu! Pokud máte rekvizity, které nejdou vyrobit, můžete si spoustu věcí půjčit z půjčoven kostýmů, divadel či od známých.
U projektu COLOURS bych byla bez týmu úplně bezradná! Vše jsme vyráběli až na místě – podlahu, knihy, rubikovu kostku, atd. Pokud vás projekt zajímá, můžete se podívat na jeho průběh. Najdete tam spoustu zajímavostí!
8. Kdy budeme fotit?
Termín realizace projektu je ovšem trošku oříšek. Pokud spolupracujete s více lidmi, musíte vždy myslet dostatečně dopředu a sladit se s týmem, modelkami a termínem zapůjčení lokace.
Při focení v exteriéru je dobré myslet i na to, že v daný den nebude ideální počasí a pokud opravdu čekáte na správné světlo, vyberte pro jistotu další jeden nebo dva termíny.
9. Nezapomeňte na pohodlí celého týmu
Větší projekty se fotí minimálně dvě hodiny. Můj rekord je 12 hodin. Takže bez jídla, pití, čaje, kávy a dobrůtek se neobejdete. Nejen, že to je nutností, ale taky chcete, aby se všichni cítili dobře a měli dobrou náladu a nic jim nechybělo. A věřte, že i modelky se rády nají.
Dále je dobré vytvořit na lokaci zázemí, kde budete mít všechno jídlo, pití a další věci, které by se mohly hodit. Posezení, aby si tým mohl odpočinout, deky, aby se modelky mezi focením zahřály. Nezapomeňte na lékárničku, v případě jakéhokoliv úrazu.
10. Co se snímky po skončení focení?
Jak jsem psala, důležitým členem týmu je backstage fotograf či kameraman, který vám celý průběh focení zdokumentuje. Fotky pak mohou skvěle posloužit k propagaci celého projektu. Můžete je sdílet kdekoliv na sociálních sítích. Anebo si můžete vytvořit i web s celým projektem, jak to třeba dělám já.
Až budete fotky publikovat, nezapomeňte všude všechny účastníky označit, protože je velká pravděpodobnost, že budou ostatní také sdílet a hlavně i ostatní uvidí, že jste pracovali se spoustou skvělých lidí.
Vyzkoušejte si fotoprojekt i vy
Nebojte se zkusit svůj vlastní projekt. Za mě je lepší postupně zvětšovat a rozšiřovat svůj tým. Asi bych se nepouštěla do projektu s tím, že bych z týmu skoro nikoho neznala osobně. Vybírejte si svoje pomocníky pečlivě, na výsledku to bude znát!