6 témat, která můžete fotit ve městě

Město je pro fotografy jako hřiště. Každou chvíli objevíte nová zákoutí, výjevy nebo detaily, které vám unikaly. Jste svědky příběhů, často velmi prchavých, takže musíte být ve střehu. Nechte se inspirovat, kam při focení ve městě zavítat a na co se zaměřit.

Město se neustále proměňuje –⁠ ve dne vypadá docela jinak než v noci, na jaře jinak než na podzim. A co takhle po dešti, kdy se zrcadlí v kalužích, nebo při východu slunce a zlaté hodince. Tváří má opravdu mnoho.

V cizím městě se lidé často v prvotním nadšení z nového uchylují k fotografování památek, ale jakmile jste ve městě jako doma, začnete se poohlížet po dalších zajímavých motivech. Zkuste si brát fotoaparát s sebou kamkoli se hnete – do práce, když jdete nakoupit, na procházku, když jedete tramvají – a bedlivě vše okolo pozorujte, dokud vám město neukáže svoji druhou tvář.

Člověk městský

První, co vám ve městě padne do oka, jsou lidé. Oživují ho, dávají mu příběh a jako první upoutají na snímku pozornost. Při focení docela cizích lidí musíte být odvážní a trošku drzí, ale ne sprostí. Buďte laskaví, ale ne sentimentální, pokud máte smysl pro humor, zkuste ho vnést i do fotografie. Některá místa lidskou přítomnost přímo vyžadují, vyčkejte si na ně, anebo přijďte později, pokud můžete.

lokace k focení ve městě
Opadaná omítka připomíná osla. Člověk dodává místu další rozměr, paní vypadá, jako by oslíka hnala před sebou. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Nemusíte fotit jen na ulici, zajímavé momenty zachytíte i v galeriích, muzeích, obchodních centrech apod. Škoda, že nejde lépe poznat, jak muž překresluje obraz do skicáře. © Ester Dobiášová

Figuríny

Alternativou ke street fotografii je fotografování figurín. Mají lidskou postavu i výrazy, i když ne u všech platí pravidlo ostření na oči –⁠ často žádné nemají. Někdy jim chybí i kus prstu nebo shlíží z vitríny značně frustrovaně či odevzdaně. Divák si na pozadí těchto postav automaticky vytváří příběh, což můžete podpořit i prostředím nebo zahrnutím reálných lidí do snímku.

lokace k focení ve městě
Zaostřeno na oči? Mnohé figuríny evokují domácí násilí páchané na ženách, z toho by mohla být i série. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová

Autoportrét

Z vitrín na vás shlížejí nejen figuríny, ale i váš vlastní odraz. Stáváte se součástí prostředí, kterým procházíte, součástí města a situací, které se v něm odehrávají. To se fotografům často nepoštěstí, protože jsou to oni, kdo stojí za foťákem. Skrze odraz ukazujete: tady jsem. Vyprávějte nejen příběh města, ale i svůj vlastní.

lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová Tento snímek jsem vyfotila na Erasmu v Berlíně, kdy jsem se cítila hodně osamělá a objetí bych uvítala. Dvojodraz vytvoříte docela snadno, stačí najít obchod se zrcadlem a přidat odraz ve skle vitríny.
lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová Zkuste se zaměřit i na barvy.
lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Na autoportrétu někdy ani nemusíte být vy sami. Opět z berlínské série, kdy bych společnost ocenila. © Ester Dobiášová

Hřbitovy

Jedním z mých nejoblíbenějších míst ve městě jsou hřbitovy. Přestože život končí smrtí, určitá část vašeho příběhu pokračuje: jakmile se vaše jméno a fotka dostane na náhrobek, dostáváte se do představ lidí, kteří kolem vás pochází. To, co mě zajímá především, jsou sochy: zachycuji, jak komunikují s prostředím, hledám jejich spojitost s naším životem, se smrtí i finálním rozpadem. Navíc oproti ruchu v městských ulicích hřbitovy nabízí ticho a klid.

lokace k focení ve městě
Na Olšanském hřbitově v Praze. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
© Ester Dobiášová

Místa na okraji

Při hledání nových podnětů vás zvědavost často zavede na místa, která byste běžně nenavštívili. A pokud se tak neděje, hurá za pokladem. Můžete to být právě vy, kdo ukáže svým sousedům krásy i ošklivosti města, o kterých neměli ani ponětí. Opomíjená místa nemusí být nutně v okrajových částech, mnohdy jsou blíž, než si myslíte: opuštěné továrny, zarostlé domy kousek od náměstí, odstavené vlaky za nádražím a jiné tzv. brownfields.

lokace k focení ve městě
Opuštěné skleníky v Berlíně. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Zahrádkářská kolonie v Brně. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Brno. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Vrakoviště tramvají, Budapešť. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Opuštěný dům kousek od centra města, Banská Štiavnica. © Ester Dobiášová

Přírodní krásy

Podobně jako v krajinářské fotografii je nespornou výhodou vás, coby městských fotografů, že se na pěkná místa můžete vracet v různou roční dobu a při různých světelných podmínkách. Vyplatí se to nejen v ulicích, ale i když se rozhodnete zachytit město s jeho přírodními krásami. Mnoho fotografů ani neopustí ulice města, přitom i v okolí nebo v parcích je co objevovat.

lokace k focení ve městě
Podzimní lom Hády. Kdybych nechala více prostoru nahoře, bylo by vidět i celé Brno. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Stránská skála, Brno. © Ester Dobiášová
lokace k focení ve městě
Stránská skála, Brno. Velmi důležité je zde světlo, v jinou denní hodinu nebo při zataženém počasí by krajina na snímku nevynikla. © Ester Dobiášová