6 základních tipů pro focení vody

Zámek Rájec nad Svitavou s odrazem ve vodě.

Na vodu se můžete dívat z různých úhlů pohledu. Jako na fascinující scenérii z velkofilmů, zasněný lesní tok nebo třeba jako na živel plný pohybu. Odhalte možnosti focení vody a naučte se s nimi pracovat. Pomůže vám našich šest tipů, jak fotit vodu.

Focení vody má tu výhodu, že náměty nacházíme všude kolem sebe. A prakticky všechny podoby vody se hodí k focení. Některá místa přitom najdete třeba hned za svým domem. A pokud jim „něco“ chybí, můžete se za vodou vydat dál.

Focení vody „ve velkém“

Velké vodní plochy, jako jsou rybníky, jezera a moře, bývají impozantní. Ve spojení se západem slunce dokáží udělat divy.

Fotografování vody při západu slunce s krátkým expozičním časem.
Novomlýnská nádrž a v pozadí Pálava, vyfocené na relativně krátký čas. Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/13 s, f/18, ISO 100, ohnisko 16 mm

Velmi záleží na tom, jakou dobu expozice použijeme. První ukázka byla s časem 1/13 s, ale scéna se dramaticky změní při delší expozici. V tomto případě se mi víc líbí první ostřejší varianta, ale v jiném případě může být situace opačná. Pokud tedy máte po ruce stativ a nastavíte vysokou clonu a/nebo použijete ND filtr, dokážete fotit s expozicí například 2,5 sekundy jako níže, kde se pohyby vody ztratí a snímek získá zasněný nádech:

Focení vody při západu slunce s delším časem závěrky.
Novomlýnská nádrž jen tentokrát vyfocená s delším časem. Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 2.5 s, f/22, ISO 100, ohnisko 24 mm

K focení vody nepotřebujete jen západ slunce. Stejně dobře můžete fotit i uprostřed dne. A místo umělé nádrže využít moře. Jen aby snímek nebyl nudný (protože na horizontu není Pálava), je vhodné do záběru zahrnout i blízké pobřeží.

Snímek mořského pobřeží.
Pobřežní skály na severu Španělska. Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/80 s, f/7,1, ISO 100, ohnisko 16 mm

Jak fotit odrazy na hladině

Vítané jsou i odrazy okolí na vodní hladině jako například při pohledu na Matterhorn.

Využití odrazů při focení vody.
Matterhorn odrážející se v horském jezírku. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/60 s, f/11, ISO 100, ohnisko 35 mm

Podobných odrazů ale dosáhnete jen na velmi klidné vodě. Konkrétně v tomto případě jen brzy dopoledne, protože poté se zvedne vítr a zbytek dne už je vidět hora jen jednou.

Je proto jednodušší fotit odrazy bližších objektů a na opravdu malých vodních plochách, kde nehrozí větší vlny. Nejlepšími kandidáty pro takové focení vody jsou proto zámecké zahradní bazénky.

Zámek Rájec nad Svitavou s odrazem ve vodě.
Zámek Rájec nad Svitavou. Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/320 s, f/5,6, ISO 100, ohnisko 20 mm

Zatímco obecně je u krajinných snímků vhodné umístit horizont výrazně níž nebo výrazně výš, odrazům nejvíc vyhovuje umístění horizontu uprostřed. Vynikne tak majestátnost a symetrie celého záběru. Ale nemusíte se tohoto doporučení držet za každou cenu, dostatečně klidná hladina dovoluje dělat i různé hravé záběry jako například na následující ukázce.

Kreativní fotografování vody.
Na druhý pohled. Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/40 s, asi f/8, ISO 100, ohnisko 24 mm

Pokud vás tato skupina záběrů zaujala, přečtěte si článek věnovaný jen odrazům.

Jak fotit vodu proti slunci

Zvláštní zacházení vyžadují záběry focené proti slunci. Pokud máte štěstí, světlo není tolik intenzivní a fotoaparát ho zvládne zachytit ve svém dynamickém rozsahu. V extrémním případě je ale slunce na snímku velmi „žhavé“. A protože se zároveň odráží na skotačivé hladině, jsou velké části fotografie příliš světlé.

Pokud je problém příliš výrazný, jsou tu dvě základní řešení. Buď pořídíte velmi tmavou fotku a na počítači zesvětlíte vše, kromě slunce a jeho odlesku. Vyhnete se tak velkému přepalu.

Druhou variantou je vyfotit několik záběrů s různým nastavením expozice, a tedy různě tmavých nebo světlých. Tato funkce bývá dostupná ve fotoaparátech pod názvem Exposure bracketing a po její aktivaci přístroj po zmáčknutí spouště automaticky pořídí zmiňovanou sérii snímků. Výsledek spojíte do jedné fotografie na počítači.

Fotografie vody vytvořená pomocí HDR.
Výsledný snímek byl ručně zkombinovaný ze tří zdrojových fotografií pod ním. Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/160 až 1/1250 s, f/11, ISO 100, ohnisko 23 mm

Focení vody s polarizačním filtrem

K odrazům se vztahuje další potenciální trik – použití polarizačního filtru. Při správném natočení zbaví vodu odlesků a nechá vás tak nahlédnout pod hladinu. Rozdíl při focení vody bez polarizačního filtru a s ním ukazuje následující dvojice snímků.

Focení vody bez polarizačního filtru.
Bez použití polarizačního filtru. Canon 5D Mark IV, Canon EF 24-70/2.8 II, 1/80 s, f/8, ISO 400, ohnisko 25 mm
Fotografování vody s polarizačním filtrem.
S polarizačním filtrem. Canon 5D Mark IV, Canon EF 24-70/2.8 II, 1/80 s, f/8, ISO 400, ohnisko 25 mm

Redukce odrazů bohužel funguje jen v určitých úhlech (kolem 45 stupňů dolů od horizontu). Na snímku výše je nejvýraznější v dolní polovině, ale směrem k horizontu se odlesky vracejí.

Není přitom třeba nechat vždy odrazy zcela zmizet. Koneckonců právě ony dělají vodu vodou. můžete proto také natočit filtr tak, aby část odrazů ponechal.

Jak fotit vodu v kašnách a fontánách

Fotogenické jsou i městské scenérie. Díky malým rozměrům kašen a fontán je navíc můžete snadno obejít a fotit z různých úhlů. Za několik vteřin tak získáte spoustu různých snímků.

Fotografie vody focená po slunci.
Fontána focená po slunci. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/30 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm
Fotografie vody focená proti slunci.
Fontána focená proti slunci. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm

Pokud při focení vody ve fontáně najdete úhel, ze kterého je vidět i odraz plastik, získáte další kompoziční možnosti.

Fotografie fontány s odrazem ve vodě.
Fontána s jejím odrazem ve vodě. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/80 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm

Další variantou jsou nejrůznější detaily vodního proudu. Jak je ale vidět, i s časem 1/640 sekundy jsou tryskající kapky stále rozmazané pohybem. Pokud tedy chcete proud opravdu zastavit, musíte použít ještě kratší čas.

Při focení vody se můžete zaměřit na detaily.
Detail vodního proudu. Canon 5D Mark II, Canon EF 24-105/4, 1/640 s, f/4, ISO 200, ohnisko 105 mm

Speciálním případem jsou nasvícené fontány v noci. Se stativem a dlouhým časem expozice můžete pohyb vody rozmazat a místo detailů zachytit podstatu vody. Navíc se tak jednoduše zbavíte procházejících turistů. Díky dlouhému času expozice se totiž rozmažou a ztratí.

Fotografie nasvícené fontány.
Nasvícená Magická fontána v Barceloně. Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, 10.0 s, f/22, ISO 100, ohnisko 18 mm

Focení vody v potocích a řekách

Dalším vodním tématem je přírodní tekoucí voda. Při focení malých potůčků je důležité hlavně jejich okolí, protože zaplní velkou část snímku.

Pro zajímavé fotografie je podstatný také tvar daného toku. Když pouze plyne rovně, snímky sice nemusí být špatné, ale obvykle diváka nijak výrazněji nezaujmou. Lepší je hledat výrazné změnách směru, které zachytíte. Běžné jsou například lesní potoky vytvářející křivku ve tvaru písmene S.

Fotografie tekoucí vody v přírodě.
Lesní potok s několika zatáčkami vytvářejícími křivku ve tvaru písmene S. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 2.0 s, f/22, ISO 100, ohnisko 16 mm

Ještě zajímavější jsou vertikální změny směru, se kterými se setkáte, pokud se pohybujete v horách či kopcích. Když takový potok najdeme, získáme méně obvyklé záběry. Zde je uměle vytvořená kaskáda na říčce v německých Alpách.

Snímek tekoucí vody na uměle vytvořené kaskádě.
Umělá kaskáda v německých Alpách. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1.0 s, f/16, ISO 100, ohnisko 200 mm

Zkuste to sami

Snímky z článku berte jako malou dávku inspirace. Pole možných fotek s tímto živlem je obrovské a vyřádí se na něm jak člověk, který obdivuje velké scenérie, tak nadšenec pro detaily. Stačí jen vyrazit k nejbližší vodě a pustit se do focení.