9 praktických rad, jak fotografovat památky

Stojíte před majestátní pamětihodností s fotoaparátem u oka. Co chvíli vám do záběru vejde jeden z mnoha turistů okolo. Na displeji zjistíte, že se vám kácí linie stavby a vůbec celé to nějak nesplňuje vaši představu krásných fotek míst, která jste navštívili na dovolené. Pokud jste se v předchozí řádcích našli, nezoufejte. Připravili jsme pro vás několik tipů, jak si s fotografováním památek poradit.

Historické budovy, starobylá prostranství, slavné sochy či stavby mají pro fotografy jednu velkou nevýhodu. Pravděpodobně už je před vámi vyfotilo mnoho jiných lidí, a těžko se tak hledá originální pohled. Zvláště budovy pak bývají rozlehlé a davy turistů focení nikterak neulehčují.

1. Dobře se vybavte

Širokoúhlý objektiv uvítáte, pokud se budete pokoušet zachytit stavbu či monument v celé jeho velikosti. Nezatracujte však ani teleobjektivy, mohou se hodit na některé zajímavé detaily.

Pro jasné slunečné dny si do brašny přibalte polarizační filtr. Jednak dokáže redukovat odlesky, které vás mohou potrápit například na oknech budov, a jednak umí také zvýšit sytost barev a zvýraznit oblohu. Pokud s ní na fotografii počítáte, polarizační filtr vám přijde jistě vhod.

Na horší světelné podmínky si nezapomeňte vzít s sebou stativ. Může se vám hodit i na fotografování panoramatických snímků a v neposlední řadě na fotografování s nižší clonou pro zřetelnější architektonické detaily.

2. Přivstaňte si

Málokomu se na dovolené chce vstávat z postele brzy ráno. Pro nás fotografy je to ale výhoda. Než se všechna turisticky oblíbená místa zaplní lidmi, máme trošku času fotografovat a užít si je nerušeně v plné kráse. Bonusem je také ranní měkké jemné světlo, které snímkům dokáže dodat příjemnou atmosféru.

Rána jsou jako stvořená pro snímky siluet za slunce visícího nízko nad obzorem.
Sony A7, FE 28 mm F2, 1/100 s, f/22, ISO 100, ohnisko 28 mm

3. Foťte za různých podmínek

Zkuste se na místo vrátit v noci, za jiného světla či počasí. Nikdy nevíte, jaké podmínky památce nejvíc sluší. Měkké ranní světlo bez přítomných turistů má jistě své kouzlo, ale stejně tak skvěle může vypadat starý anglický kostel za pošmourného mlhavého dne nebo významná socha doplněná dramatickými bouřkovými mračny a blesky v pozadí.

Západy slunce zase umí zejména v letních měsících vykouzlit nebe plné oranžových, načervenalých tónů budících ohnivý dojem.

Těsně před západem slunce se obloha zabarvila do žlutooranžova. Fotografii bylo třeba ještě trošku podexponovat a přidat kontrast a atmosféra hořícího nebe byla na světě.
Canon EOS 1000D, EF50mm f/1.8 STM, 1/125 s, f/22, ISO 100, ohnisko 50 mm

4. Zavítejte do historie

Než se vypravíte na cestu, prolistujte pár turistických brožur, webů a historických příruček. Možná vás příběh skrývající se za vnější fazónou pamětihodnosti přivede k místu nebo detailu významnému pro příběh, který se k památce váže.

Budete mít nejen materiál k přemýšlení nad tím, jak lokaci zachytit, ale také k vytváření fotografické série a přidávání popisků k fotografiím. Čím víc o místě víte, tím lépe o něm můžete vyprávět prostřednictvím obrázků.

5. Přemýšlejte nad kompozicí

Nezapomínejte při focení na klasická kompoziční pravidla, jako je pravidlo zlatého řezu. Využijte také symetrie – architektonické památky často se symetrií pracují, a tak není nic jednoduššího, než ji nechat vyniknout.

Symetrii můžete také hledat mimo samotné památky. Stačí například využít odrazů staveb ve vodní hladině. Hledejte vodicí linky, které pomohou vytvořit v dvojrozměrné fotografii dojem prostoru: spirály schodišť, sbíhající se linie dlouhých prostorů nebo křivky a zaoblené linie.

Stromořadí společně s chodníky po obou stranách vytváří vodicí linie přímo ke kostelu. Protože má navíc po obou stranách hlavní věže dvě malé věžičky, je fotografie symetricky ukotvená. Sony A7, FE 28 mm F2, 1/100 s, f/9, ISO 100, ohnisko 28 mm

6. Zkroťte perspektivu

V konstrukci většiny velkých budov se promítají vertikální linie. Náš mozek dokáže obrazovou informaci zpracovat tak, abychom tyto linie vždy viděli jako rovné. Fotoaparátu tato schopnost chybí, a tak mnohdy na displeji najdete místo rovných přímek čáry, které se sbíhají směrem k sobě.

Abyste tomu zabránili, je třeba fotit tak, že váš objektiv míří kolmo na střed budovy mezi její horní a spodní horizont. Ideální je vystoupat na nějaké vyvýšené místo nebo se alespoň pokusit od budovy poodstoupit dále.

Ne vždy je to ale možné. V tom případě můžete perspektivu spravit v postprodukci. V Zoner Photo Studiu vám s tím pomůže Srovnání linií v modulu Vyvolat.

Chcete vědět víc o srovnání linií? Přečtěte si některý z těchto článků:

Příklad, jak raději ne. Vertikální linie směřují proti sobě a celá budova jakoby přepadávala dozadu. Sony A7, FE 28 mm F2, 1/60 s, f/2, ISO 1000, ohnisko 28 mm
Takto vypadá fotografie po srovnání linií v postprodukci. Kompozičně by však snímek potřeboval vyvážit. Lepší by tedy bylo poodstoupit od budovy nebo si najít vyvýšené místo.

7. Vyzkoušejte netradiční úhly

Určitě neuškodí, pokud si vyfotíte několik typických pohledů na danou památku. Přece jen nikdy nevíte, jestli se na to stejné místo ještě vrátíte. Tak nač šetřit místem na kartě?

Na druhou stranu se nebojte netypických pohledů a záběrů. Zkuste si stoupnout těsně pod budovu a pořídit fotografie s objektivem namířeným vzhůru k nebi. Zaberte budovu z opačné strany, než to dělají všichni ostatní. Zkuste snímek doplnit míhajícími se lidmi. Vyfoťte pouze část budovy a pokuste se ji zkombinovat s nějakým prvkem z jejího okolí.

Často u památek najdete hlouček lidí, kteří fotí z jednoho, zdánlivě toho nejlepšího místa. Nenechte se tím zmást a zkuste si najít svůj vlastní pohled.

Hlavu vzhůru! Pohledy do oblak nabídnou často zajímavé pojetí perspektivy.
Sony A7, FE 35 mm F2.8 ZA, 1/100 s, f/5,6, ISO 400, ohnisko 35 mm
Nebojte se od dané památky poodstoupit. Klidně i na několik desítek metrů. Můžete tak zachytit úplně jiný pohled, než když se budete pohybovat v její bezprostřední blízkosti.
Sony A7, FE 28 mm F2, 1/200 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 28 mm

8. Zaměřte se na detaily

Detaily často umí být stejně poutavé jako celkové snímky památek odhalující jejich mohutnost. V sérii fotek dokážou dokreslit celkovou atmosféru budovy. Zároveň pomohou odhalit esteticky hodnotné prvky, které jinak v celkovém pohledu zaniknou.

Obraz kostela netvoří jen jeho vnější podoba. Stejně poutavý může být interiérový pohled ke stropu. Můžete ho navíc doplnit detailem, jako je kříž na této fotografii. Canon EOS 1000D, EF 50 mm f/1.8 STM, 1/100 s, f/2, ISO 800, ohnisko 50 mm

9. Dejte si na čas

Ať už se budete pokoušet fotit ráno, v noci, za přímého slunce nebo za nepříliš hezkého počasí, neváhejte vyčkat a vyzkoušet si víc pozorovacích úhlů a perspektiv. Koneckonců taková historická památka je na svém místě už nějakou dobu a jistě vám z hledáčku neuteče.