Architektura – 3. část Interiéry a architektonické speciality
Fotografování architektury neodmyslitelně zahrnuje také interiéry. Pro ty ale platí trochu jiná pravidla než pro exteriéry. Tato pravidla si nyní vysvětlíme, a ukážeme si, jak nám při úpravách pomůže Zoner Photo Studio X. Na závěr se podíváme i na několik architektonických specialit.
V naší sérii o focení architektury jsme se již věnovali dílům starým mistrů a moderní architektuře. Sérii nyní zakončíme v interiérech. Jejich fotografování je totiž více než jen zachycení místnosti na fotografii. Je to proces, který vyžaduje porozumění světlu, kompozici, ale také detailům. Tento článek se zaměří na klíčové techniky a tipy, jak dosáhnout vynikajících výsledků při fotografování interiérů.
Jak fotit interiér
Fotograf musí být schopen transformovat trojrozměrný prostor do dvourozměrného obrazu tak, aby přenesl pocit a atmosféru místa. Divákům chceme dát možnost nahlédnout do těchto míst a zažít tak jejich jedinečnost prostřednictvím našeho objektivu.
Pro fotografování uvnitř budov je nejdůležitějším prvkem světlo. Často je nejlepší volbou využívat denní světlo proudící okny, protože dodává snímkům jemnost a autenticitu. Vyhýbejte se ale přímému ostrému slunečnímu světlu, které může vytvářet tvrdé stíny.
Pokud přirozené světlo nestačí, mohou být použity umělé zdroje světla. Tím mohou být softboxy nebo světelné panely. Tím dosáhneme rovnoměrného osvětlení bez nepříjemných odlesků. Tyto prvky s sebou ale většinou nemáme, pokud nejsme profesionálové.
Nejčastěji asi využijeme externí blesk, ideálně namířený do stropu, od kterého se světlo rozptýlí.
Věnujte pozornost nejrůznějším zářivkám a jejich stínítkům a rozptylkám. Ty mohou celou fotografii takzvaně pohřbít nežádoucími odlesky. Také dejte pozor na různé barevné nebo ozdobné stropy, které nám mohou výsledek posunout do nechtěných barev.
Interní blesk volíme jen na velmi blízké předměty, případně osoby, ideálně vůbec.
Správná kompozice je klíčem k úspěšnému zachycení interiérů. Ideální je experimentovat s různými úhly a výškami, abychom našli nejlepší perspektivu, která zdůrazní prostor a jeho charakter.
Použití širokoúhlého objektivu nám může pomoci zachytit větší část místnosti. Je ale důležité vyhnout se zkreslení. To může způsobit nepřirozený vzhled objektů hlavně na okrajích snímku. Částečně se dá zkosení korigovat v Zoner Photo Studiu X, jak si ukážeme.
Úprava v ZPS X
Pro úpravy jsem vybral fotografii knihovny ze státního zámku Lednice. Jako běžný návštěvník se nedostanete do těch nejlepších a nejvhodnějších pozic pro ideální kompozici. Bude třeba trocha improvizace.
Než začnete fotografovat, ověřte si, že to je na daném místě možné. Na některých místech totiž může být fotografování zakázáno, případně zpoplatněno.
Tato fotografie vznikla během standardní prohlídky zámku. K jejímu zachycení jsem využil širokoúhlého objektivu, abych do fotografie dostal co největší prostor. To s sebou ale nese nepřirozenou perspektivu, proto fotografii upravíme v ZPS X.
Nejprve na snímek aplikujeme funkci Fotoaparát a objektiv (M), která nám pomůže odstranit vady objektivu, hlavně soudkovitost. Při úpravách interiérů často využijete funkce Srovnání linií (K). Zde, z důvodu poměrně velkého množství záchytných linií, zkusíme nechat pracovat automatiku funkcí Inteligentní.
Fotografie se nám hezky narovnala. Pokud bychom chtěli dostat do fotografie více okolí, bylo by to již vykoupeno větším a nepřirozeným zakřivením. S tímto kompromisem tedy můžeme přikročit k dalším úpravám. Na tomto konkrétním snímku dobře funguje Barevný styl Živé barvy.
Dále budeme nastavovat parametry Expozice, Kontrastu a dalších hodnot. Obrázek jsem zvýraznil přidáním expozice do kladných hodnot a lehkým přidáním kontrastu. Bílý bod jsem také vytáhl a černý bod jsem naopak trochu stáhl. U Dynamického rozsahu jsem musel ubrat světla, protože fotka byla příliš přesvětlená. A ještě potřebovala vytáhnout stíny.
V sekci Barva jsem přidal Sytost a Živost. S těmito parametry ale dávejte pozor, abyste nedostali příliš barevný snímek, který nemá s realitou moc společného. Zkuste si vzpomenout, jak na vás daná scéna působila při fotografování a snažte se jí přiblížit. U Tonální křivky jsem lehce přidal Stíny a ubral Světla, aby fotografie ještě lépe vynikla.
V tuto chvíli vypadá snímek už celkem hezky, ale protože za mnou při fotografování bylo okno, které zanechalo v zadní části mezi stěnou a podlahou odlesk, zkusíme ho trochu zmírnit. K tomu použijeme nástroj Kruhový filtr (R).
Elipsou si označíme světlé místo a parametry, které ovlivňují světlost, upravíme do záporných hodnot. Opět dávejte pozor, abyste nedostali ve výsledku jednu tmavou skvrnu.
V tuto chvíli bychom už mohli úpravy ukončit. Fotka celkem věrně zachycuje, jak dané místo vypadalo a oproti surovým datům fotka hezky prokoukla. Pokud jsme perfekcionisté a máme dostatek času, pevnou ruku i nervy, můžeme se ještě pustit do odstranění provazu, který zabraňuje návštěvníkům chodit na místa jim zapovězená.
Pro fotografa je takový provaz neštěstím, které nám ale pomůže odstranit ZPS X . Pro retuš využijeme Klonovací razítko i Retušovací štětec, které najdete v Retušovacích nástrojích (J).
Retuš je možné provádět i v modulu Editor, kde se v některých případech jeví jako vhodnější. Můžete zde totiž zakliknout možnost Spojený pod parametry štětce, díky čemuž vybraná zdrojová oblast zůstane spojená s místem, které překrýváte. Když tedy pustíte tlačítko myši, nepřesune se zpět na původní místo výběru, jako je tomu v modulu Vyvolat.
Upravenou fotku pak už stačí jen vyexportovat do výsledného formátu, a to kliknutím na tlačítko Export v Navigační a nástrojové liště nad filmovým pásem.
Fotografie před a po úpravě.
Co fotit dál?
V dnešním díle jsme se zaměřili na focení interiérů, nikoli však z pozice profesionála, ale z pozice návštěvníka, který má k zachycení dané scény jen omezený čas a prostor. Ale i v interiérech lze najít některé speciality.
Konkrétně Urbex (Urban exploration). Jedná se o prozkoumávání míst nebo i celých měst, které vznikly působením člověka, ale již nejsou využívané. Často jsou tato místa zchátralá nebo jinak poškozená.
Zaměříme se na praktickou část, tedy na co si primárně dát pozor a na co se při focení zaměřit.
Předně je nutné si ověřit, zda je na dané místo dovolený vstup.
Je potřeba mít na paměti, že prostory jsou zchátralé, takže na nás někde může číhat nebezpečí. Proto buďte obezřetní a dávejte si pozor hlavně na to, kam šlapete. Ideální je navštěvovat taková místa alespoň ve dvou, z důvodu vzájemné kontroly a bezpečnosti.
Jedno z nejikoničtějších urbexových míst na světě je vyřazená jaderná elektrárna u městečka Černobyl na Ukrajině a její nejbližší okolí, hlavně město Pripjať. Tam lze opravdu zažít urbexové, potažmo fotografické žně.
Vzhledem k probíhajícímu vojenskému konfliktu na ukrajinském území, toto místo v současné době navštívit určitě nedoporučuji. Ale jakmile to bude bezpečné, mohu výpravu na toto místo jen doporučit. Je to velmi silný zážitek.
Najdete tam mnoho ikonických míst, jako je například bazén, který byl funkční ještě několik let po havárii, a sloužil jako odpočinkové místo pro dekontaminační pracovníky.
Možná budete mít štěstí a podíváte se i do opuštěných domů. Ty byly za celou dobu po havárii již mnohokrát vyrabovány, takže v nich lze najít pouze věci, které se nedají odnést.
Urbex najdete kdekoli na světě. Často to jsou třeba opuštěné tovární haly, staré a opuštěné průmyslové areály, hotely a další. I zde pak platí zásada být ve střehu, protože jsou tyto objekty často ve stavu blížící se demolice. Zkuste takové fotky třeba převést do černobílé varianty a pohrát si s Low-Key.
Jako další objekty vhodné pro focení jsou různé probíhající stavby, kde lze často někdy najít třeba i úsměvné scény (pokud tedy nejste zrovna kovaní v bezpečnosti práce).
A v neposlední řadě je třeba zmínit různé průmyslové objekty, kde si technicky založený fotograf přijde rozhodně na své.
Jsme na konci naší série, věnované focení architektury z různých směrů, i když jsme dozajista nezmínil vše. V první části jsme se seznámili se specifiky děl starých mistrů, ve druhém díle jsme se podívali až do současnosti, a konečně v tomto posledním díle jsme se podívali z větší části i dovnitř budov, které nás tolik okouzlují. Věřím, že to pro bylo čtení příjemné a třeba i obohacující a budu se těšit třeba někdy na viděnou u nějaké zajímavé budovy.