Barvy roku: Jeden strom, devět různých snímků

Přišel podzim. A s ním i jeho pestré barvy, díky nimž je mezi fotografy velmi oblíbený. Ale i jiná roční období jsou hodná zachycení. Vracejte se během roku na stejná a fotograficky zajímavá místa. Může vám pak vzniknout unikátní set fotografií, který sice zachycuje stejný námět, ale snímek nikdy nebude stejný.

Mám svoje oblíbené místo v lese, kam jezdím, když se objeví zajímavé počasí nebo když mám prostě cestu kolem a fotoaparát s sebou.

Našel jsem si bod, ze kterého fotím stále ten stejný strom. Nechodím k němu pravidelně, ale první záběr je už z podzimu 2009, takže za další roky bylo dost času, aby vzniklo pár zajímavých záběrů, které krásně ilustrují nejenom různé stavy přírody.

V tomto článku vám ukážu, jaký set fotografií může za ty roky a různá roční období vzniknout:

Žlutá a oranžová – podzim

Příroda je na podzim velmi výrazná a do běžných klidnějších barev nastupují žlutá s oranžovou.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/80 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 142 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/80 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 142 mm

Objevují se také mlhy a v závislosti na míře opadání listí se můžeme dostat až melancholickým snímkům v lehce smutnějším duchu.

Nástup opadávání listů je každý rok jiný. Například tato fotografie byla pořízená jiný rok než ta předchozí, ale jinak je v kalendáři dělí jen dva dny.

Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, 4 s, f/9, ISO 200, ohnisko 55 mm
Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, 4 s, f/9, ISO 200, ohnisko 55 mm

Můžete si povšimnout, že teď už je také méně světla. Na poslední fotografii jsem použil průměrnou clonu f/9 a čas expozice vyskočil dokonce na 4 sekundy. Tato scéna přitom není úplně v lese, ale na kraji mýtiny.

Jak může být podzim různorodý, můžete vidět na třetím obrázku – opět z jiného roku, ale 14 dní před předchozími dvěma snímky. Zde ještě vidíme letní zeleň, do které se ostrými tóny vkrádají už nově nastupující barvy.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 125 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 125 mm

Nebojte se barvy v počítači přehnat a výrazně zvýšit sytost (nebo ještě lépe použít posuvník „Živost“). Pokud je v záběru jen krajina bez lidí, budou sytější barvy vypadat lépe než ty, které produkuje fotoaparát.

Bílá a modrá – zima

Zima může být s krátkou denní dobou depresivní, ale přesto se najdou optimistické záběry.

Canon 5D Mark II, Sigma 50/1,5 EX, 1/1250 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 50 mm (ale výrazně oříznuté, aby záběr zhruba odpovídal ostatním)
Canon 5D Mark II, Sigma 50/1,5 EX, 1/1250 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 50 mm (ale výrazně oříznuté, aby záběr zhruba odpovídal ostatním)

V zimě dominuje bílý sníh a na něm namodralé stíny. Je sice možné vyvážit teplotu barev na neutrální a stíny tím zbavit barevného nádechu, ale šedá fotografie obvykle nebude tak zajímavá jako ta původní namodralá.

S bílým sněhem na fotkách také přichází tradiční fotografický problém – sníh odráží spoustu světla a mate měřicí systémy fotoaparátů, které pak vyrábí tmavé fotografie. Téměř vždy je potřeba navolit takzvanou korekci expozice alespoň o +1 expoziční hodnoty (EV).

I v zimním období se objevují mé oblíbené mlhy, takže je zase možné pořizovat snové snímky. V tomto případě s mlhou téměř tak hustou, že by se dala krájet. Asi třicet metrů vzdálené pozadí je už na hraně viditelnosti.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 102 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 102 mm

Živá zelená – jaro

Příchod jara je radostný a ve spojitosti s teplým slunečním svitem fotografie obživnou.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 125, ohnisko 130 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 125, ohnisko 130 mm

Pestrou barvu v tomto období mohou poskytnout především kvetoucí rostliny. Kvůli zachování perspektivy jsem takový záběr nepořizoval, ale na zemi můžete vidět žluté květy. Fotografie by mohla také působit dobře, pokud byste se k nim přiblížili a zahrnuli je zblízka do záběru.

I v pohledech, kde paprsky slunce vidět nejsou, působí vše optimistickým dojmem. Zde je už snímek, který by stejně dobře mohl být zařazen mezi letní:

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 1000, ohnisko 105 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 1000, ohnisko 105 mm

Jedna z méně fotogenických chvilek je přechod zimy do jara. Zatímco sníh je už pryč, zelená chybí a scéna je nudnější.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/250 s, f/2.8, ISO 125, ohnisko 110 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/250 s, f/2.8, ISO 125, ohnisko 110 mm

Lepší je počkat pár týdnů a soustředit se na focení až po této epizodě.

Odcházející zelená – léto

Změna z jara do léta prakticky není poznat. Příroda je zrovna v nejlepším a scenérie září životem.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 125, ohnisko 130 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 1/125 s, f/2.8, ISO 125, ohnisko 130 mm

Zdálo by se, že léto je nejlepší doba na pořízení „zdravých“ snímků, ale pozor – příroda se celkem rychle vysuší a pokud moc neprší (na jižní Moravě velmi běžné), tak tráva zejména na otevřených prostranstvích může získat suchý světle žlutý vzhled.

I suchá tráva ale značí, že koloběh období pokračuje a místo nářků se můžeme soustředit na opět nadcházející inspirativní podzim.

Další tipy

Pokud máte podobně jako já spoustu materiálu ze stejného místa, nic vám nebrání je složit dohromady a vytvořit z reprezentativních snímků přehled celého roku nebo zachycené snímky použít k vytvoření originálního kalendáře.

Nezapomeňte, že při fotografování nehraje roli pouze roční období, ale také počasí a denní doba. Obecně efektnější jsou záběry po svítání nebo před západem slunce kvůli bočnímu světlu.

Výsledná koláž.jpg
Výsledná koláž.

Nepodceňte pozici fotoaparátu

Původně jsem přemýšlel, že snímky složím přes sebe a vytvořím složitější hříčku, ale ukázalo se, že rozhodují centimetry v pozici fotoaparátu. Nestačí si při každé fotografii říci „teď si dřepnu a opřu se o tento strom“. V ideálním případě je pozici potřeba kontrolovat ještě přesněji, takže pokud byste se pustili do takovéhoto projektu, doporučuju si co nejpřesněji zaznamenat, odkud jste fotili posledně. Možná přímo opřít aparát nějaký mohutný strom v přesně dané výšce, například o holou větev, nebo v zastavěnějších oblastech využít sloup pouličního osvětlení, zábradlí nebo zeď.

Je také jednodušší nefotit takto blízké záběry, ale soustředit se na kopce, hory nebo jiné rozsáhlé pohledy. Pak centimetr sem či tam nehraje roli.

Obrázek krajiny spojený z různých období tak, aby na sebe navazovaly. Bohužel rozdíly mezi nimi byly tak ostré, že je koláž hezčí s menší „tranzitní“ oblastmi.jpg
Obrázek krajiny spojený z různých období tak, aby na sebe navazovaly. Bohužel rozdíly mezi nimi byly tak ostré, že je koláž hezčí s menší „tranzitní“ oblastmi.

Unikátní fotografie

Ve všech případech je ale potřeba aspoň trochu plánovat pohled a doufat, že na ono místo za pár měsíců nezapomenete. Odměnou mohou být unikátní záběry a překonání strachu z neznámého výsledku – takovýmto dlouhodobým projektem se nám do digitální doby vrací nejistota z finálního obrázku, který uvidíme až za dlouhou dobu.