Barvy ve fotografii: Vše, co potřebujete vědět o bílé barvě
Připravili jsme si pro vás sérii článků o barvách ve fotografii, ve kterých si řekneme jakou ve fotografii hrají roli a jak jsou barvy důležité. Podíváme se na psychologii barev, na marketingové pojetí i do historie. Začneme trochu kontroverzně, bude totiž řeč o bílé barvě, která z fyzikálního hlediska ani není barvou.
Bílá vzniká odrazem a smícháním všech vlnových délek světla najednou. Je opakem černé, která všechny ostatní barvy pohlcuje. Ale nechme fyziku stranou. V případě fotografie je pro zjednodušení lepší o bílé uvažovat jako o barvě, a to dokonce jedné z nejzásadnějších.
Ve zkratce, barvy vnímáme podle toho, jak se od předmětů odráží světlo. Pokud se však podíváte na barevné spektrum a jeho jednotlivé vlnové délky, bílou barvu tam nenajdete.Díky absenci chromatičnosti je bílá barva neuvěřitelně variabilní a má širokou škálu využití.
Bílou barvu můžete použít i jako neutrální pozadí nebo s její pomocí vytvořit výrazný kontrast.
Kontrast můžete vytvořit nejen v kombinaci s černou, ale i s jakoukoli jinou barvou. Přesto se k bílé barvě vážou určité asociace, kulturní vzorce a pravidla, které nám mohou pomoci s touto barvou pracovat účelněji a kreativněji.
1. Psychologie bílé barvy
V západní kultuře je bílá především barvou čistoty a nevinnosti, také jednoduchosti, osvícení, dobra i míru. Bílá je také symbolem nových začátků. Představuje nepopsanou stránku, která nám dává šanci začít úplně odznova.
Tyto atributy získala bílá barva v naší kultuře již od dob starých Řeků, kteří bílou barvu spojovali s božstvím. Ne ve všech kulturách je tomu však stejně. Například v Číně je bílá naopak spojována se smrtí, smutkem a truchlením. Navzdory těmto pro nás zvláštním konotacím je stále považována za barvu všeho čistého a dobrého. Je to barva principu jang, která pomáhá vyvažovat temnotu obsaženou v principu jin.
Použití bílé vám ale pořád nezaručuje, že vyvoláte veskrze pozitivní dojmy. Podobně jako v některých utopických sci-fi filmech, i ve vašich fotkách může příliš bílé navozovat pocit odtažitosti, sterility, osamělosti a chladu. Buďte proto s jejím používáním opatrní.
2. Užití bílé barvy v marketingu a designu
V marketingu nese bílá barva poselství spolehlivosti, jistoty, bezpečí, svěžesti, otevřenosti a vizuální čistoty. Často slouží jako neutrální pozadí pro zdůraznění jiné barvy, textury nebo objektu. Minimalistický design je v současné době obzvláště populární, ale může snadno sklouznout k určité sterilitě.
Bílá je zároveň oblíbenou barvou pro tvorbu log, protože vytváří silný kontrast v podstatě s jakoukoli jinou barvou. Vemte si například loga Starbucks, Coca Cola anebo Facebook, která jsou postavena na jednoduchém kontrastu bílé a zelené, červené nebo modré.
3. Bílá barva v umění
Bílou známe už z paleolitických jeskynních kreseb. Byla to jedna z prvních známých barev užitých v umění. V naší západní tradici je bílá silně provázaná se zobrazením posvátna. A to nejen u starých Řeků a Římanů, ale také v křesťanství, které tuto symboliku převzalo.
Ve dvacátém století byla bílá hojně využívána modernistickým hnutím ke zdůraznění utopického světa čistých tvarů, uniformity, rovnosti nebo nekonečnosti, jako například na obraze Kazimira Maleviče „Bílá na bílé“.
4. Jaké barvy se hodí k bílé?
Velkou výhodou bílé barvy je, že ji lze kombinovat s celou řadou dalších barev. Můžete se setkat s odstíny bílé, jako je slonovinová kost, skořápková nebo například perleťová. Nenechte se ovšem zmást. Tyto barvy jsou kombinací bílé a různých barevných podtónů.
Bílá je neutrální, takže neexistuje jediná barva, která by se k ní vyloženě nehodila. Opakem bílé je černá, a tato kombinace proto vytváří silný kontrast, který poznáte z mnoha působivých černobílých fotografií.
V našem seriálu jsme si představili všechny základní barvy a provedli jsme vás jejich aspekty od historie až po psychologii.
Přečtěte si zajímavosti o černé, zelené, modré, červené a žluté barvě nejen z oblasti fotografie