Barvy ve fotografii: Vše, co potřebujete vědět o černé barvě
Černá barva vzniká smícháním všech tří základních barev. Jako by je pohltila. V umění odpradávna vzbuzuje pocity spojené s temnotou, prázdnotou, nebo dokonce zánikem. Zároveň v nás probouzí fascinaci, protože dokáže vytvořit nepostradatelný kontrast a hloubku. Ve světě fotografie jsou tyto vlastnosti jedním z důvodů, proč je černobílá fotografie i po tolika letech stále tak populární.
Černá barva je protikladem bílé, o které jsme si už něco řekli. A jestliže je bílá barva odrazem všech barev spektra, černá naopak ukazuje na jejich úplnou absenci, přesněji řečeno, pohlcuje všechny barvy spektra.
Je zajímavé, že podobně jako v případě bílé, ani u černé na jejím významu nepanuje úplná kulturní shoda. Naše spojování černé s temnými emocemi je hluboce ovlivněno světem antického Řecka, na jehož pilířích stojí naše civilizace. Řecké dědictví hovoří jasně. Černá byla barvou smrti, temnoty, smutku a truchlení.
Pokud se však vydáme dál a jižněji, do starověkého Egypta, najdeme poněkud odlišný kulturní kontext. Černá byla barvou boha Osirise, pána smrti, ale také života, znovuzrození a plodnosti. Ani v Číně nemá černá jednoznačně negativní kontext. Je také barvou vody, a v tomto smyslu představuje stabilitu a věčnost.
1. Psychologie černé barvy
I když se v některých kulturách setkáváme s pozitivními aspekty černé barvy, v žádné kultuře není černá nositelkou výhradně pozitivních emocí. Můžeme tedy říci, že emoce spojené s černou jsou především emoce smutku, ztráty a smrti. V některých kulturách se tato barva nosí nebo používá při pohřbech a rituálech spojených s odchodem.
Černá také vyvolává asociace spojené s neznámem a tajemnem. Je to barva noci, skrytosti a temnoty, kterou nejsme schopni uchopit a rozpoznat. Nikdy nevíme, co se ve tmě skrývá, a proto v nás vyvolává pocity nejistoty a strachu.
Černá ale bývá spojována i s elegancí a jednoduchostí. Může vyvolávat pocit vážnosti, serióznosti a prestiže. Vzpomeňte si na černé roucho, které nosí soudci, nebo na černé oblečení, které se nosí při zvláštních příležitostech. Nebo černý pásek v bojových uměních, který zde značí dosažení vysoké úrovně umění.
2. Užití černé barvy v marketingu a designu
V marketingu a designu bychom měli s černou nakládat opatrně. Na jedné straně může černá vyvážit příliš živé barvy, na straně druhé může být zahlcující a vyvolávat negativní emoce. Černá je barva, která dokáže sdělit hodně i v malém měřítku. Lépe proto poslouží jako barva doplňková, a ne primární.
V marketingu a designu funguje osvědčená kombinace černé a bílé nebo černé a zlaté.
Například loga společností Nike, Wikipedie nebo The New York Times svým strohým použitím černé a bílé komunikují serióznost a důvěryhodnost. U značky Chanel, která také využívá jednoduchého kontrastu černé a bíle najdete i kombinace černé a zlaté, která navozuje pocit luxusu či elegance.
3. Černá barva v umění
Černou dobře známe už z prehistorických maleb. Pravěcí tvůrci velice umně využívali černý pigment při jeskynních malbách. Ze stručného výčtu nelze vynechat ani staré Řeky, kteří na hliněné nádoby začali kreslit černé siluety postav a sofistikované dekorace. Podobný efekt používají fotografové dodnes, když fotografují siluety v silném protisvětle.
Ve středověku se černá barva používala především k zobrazování zla a hříchu. I zde existovaly výjimky. Známým příkladem je řád benediktinů, kteří se začali oblékat do černé na znamení prostoty a pokory, aby se odlišili od cisterciáků, jejichž bílé hábity byly považovány za symbol marnivosti a pýchy.
Ve španělské tradici 19. a 20. století vznikla některá z nejsilnějších protiválečných děl všech dob a dominantní v nich byla právě černá. I zde byla použita jako symbol zla a hříchu, ale v obráceném sociokulturním kontextu.
Goya ve svých Černých obrazech zahaluje do černé barvy církev a zobrazuje tak zlo páchané španělskou inkvizicí.
Goyův následovník, Pablo Picasso, zase na svém děsivém obraze Guernica zobrazuje univerzální hrůzu, kterou vyvolává válka.
My fotografové se můžeme dobře poučit z použití černé barvy dalším velikánem dvacátého století, Henrim Matissem. Matisse rafinovaně používal jednoduché černé tahy štětcem, aby do svých obrazů vnesl ostrý kontrast a pocit napětí.
4. Jaké barvy se hodí k černé?
Stejně jako bílá je i černá univerzální barvou, která se hodí ke všem ostatním barvám. Záleží jen na vás, co s ní chcete komunikovat.
Jednou z nestárnoucích kombinací je černá a červená. Tato kombinace vyjadřuje vitalitu, sílu a vášeň. Je taky vizuálně velice výrazná, a pokud chcete svou fotkou upoutat, tohle bude ta správná volba.
Snad nejznámější je další nadčasová kombinace – černá a bílá. Tyto dvě barvy jsou ze své podstaty v kontrastu. Vyrovnaným poměrem těchto barev dosáhnete blažené rovnováhy (Jin a jang).A když do hry zapojíte navíc světlo, vytvoříte velmi dynamickou fotku.
Jednou z dalších variant je kombinace černé a zlaté. Navodíte tak pocitu luxusu, bohatství, elegance a jakési tajemnosti. Zajímavé je, že na středověkých obrazech se tato kombinace používala jako souboj protikladů. Černá byla symbolem ďábla, hříchu, a zlatá symbolem božského světla, které osvětluje temnotu.
V našem seriálu jsme si představili všechny základní barvy a provedli jsme vás jejich aspekty od historie až po psychologii.
Přečtěte si zajímavosti o bílé, zelené, modré, červené a žluté barvě nejen z oblasti fotografie.