Bílé vajíčko na bílém pozadí

Na vysoké jsem četl knihu s názvem Reklama je navoněná zdechlina, kterou napsal Oliviero Toscani, italský módní a reklamní fotograf, nejvíc známý zřejmě svou spoluprací se značkou Benetton a provokativními snímky používanými právě v reklamě. Toscani ve své knize vzpomíná mimo jiné i na začátky studií fotografie na curyšské Škole užitého umění.

Jedno z prvních fotografických cvičení, které tamní studenti dostali zadané, bylo vyfotografovat bílé vejce na bílém pozadí na formát 19 × 19 cm. První snímek měl zachytit strukturu, druhý obrys, třetí osobní pojetí atd. Kdysi jsem se sám do tohoto cvičení pouštěl, blížící se Velikonoční pondělí mi jej opět připomnělo, a protože jsem už nenašel původní fotografie (zřejmě nestálo za to je zálohovat), rozhodl jsem se cvičení si zopakovat. Protože se mi nechce zdržovat dlouhým povídáním okolo, rovnou přihazuji výsledky tohoto snažení:

Nikon D80, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG HSM, 1/100 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 112 mm.
Nikon D80, AF-S Nikkor 105 mm F2,8G Micro VR, 1/250 s, F5,6, ISO 100.
Nikon D80, AF-S Nikkor 105 mm F2,8G Micro VR, 1/40 s, F5,6, ISO 100.
Nikon D80, AF-S Nikkor 105 mm F2,8G Micro VR, 1/40 s, F8, ISO 100.
Nikon D80, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG HSM, 1/250 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 86 mm.jpg
Nikon D80, AF-S Nikkor 105 mm F2,8G Micro VR, 8 s, F5,6, ISO 100.
Nikon D80, AF-S Nikkor 105 mm F2,8G Micro VR, 8 s, F8, ISO 100.
Nikon D80, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG HSM, 1/160 s, F4, ISO 100, ohnisko 200 mm.jpg
Nikon D80, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG HSM, 1/320 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 70 mm.jpg
Nikon D80, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG HSM, 1/160 s, F4, ISO 100, ohnisko 200 mm.jpg
Nikon D80, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG HSM, 1/250 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 145 mm.jpg

Jak vyfotit bílé vajíčko na bílém pozadí

Jestliže byste si sami chtěli toto cvičení vyzkoušet, pak můžete postupovat podle následujícího zadání: Vyfotografujte alespoň tři snímky bílého vajíčka na bílém pozadí. Zaměřte se na strukturu, obrys, osobní pojetí. Výsledné fotografie by měly být ve čtvercovém formátu, ale striktně se toho držet nemusíte. Vyzkoušejte různou kompozici, různé úhly pohledu, rozdílnou práci se světlem (tvrdé × měkké stíny) atd.

Tip: přípravy k focení vás mohou odradit, a to především hledáním čistě bílého vajíčka, které se nejen ve velkých obchodních řetězcích nedá sehnat. Alternativou, kterou jsem také použil, bylo nabarvení klasického vejce na bílo.

Na každém úkolu a cvičení je důležitou součástí pochopení zadání a samotného smyslu – co si tedy ze cvičení odnést? Bude záležet na tom, jak moc náročné si jej uděláte. Můžete začít s jedním pevným a neměnným světlem na jednom místě a vzít jej čistě jako kompoziční cvičení, nebo postupně přidávat světla další, střídat jejich charakter, snažit se dosáhnout toho, aby vajíčko mělo jinou tonalitu než bílý papír, nebo naopak, používat různé odrazné desky (bílá k prosvětlení stínů, černá k jejich zvýraznění).

K svícení pochopitelně budou ideální studiová světla či alespoň externí blesky – nejsou však vysloveně nutná, ostatně ani já jsem při focení blesk nepoužil a raději vše svítil žárovkami, nebo v případě několikavteřinových expozic osvětloval obrysy LEDkou. Smysl cvičení je donutit fotografa přemýšlet nad umístěním hlavního motivu, svícení scény i práci se stíny a samozřejmě pečlivé kontrole expozice. Takže: pozor na přepaly.