Co ovlivňuje hloubka ostrosti při fotografování lidí

Použitá clona má velký vliv na hloubku ostrosti a ta zase na dojem výsledného snímku. V tomto článku si ukážeme různé nastavení a jejich vliv na rozmazání nebo zaostření pozadí.

S pojmem hloubka ostrosti se ve fotografii setkáte často. Co ale znamená? Hloubku ostrosti jednoduše vysvětluje následující obrázek:

Hloubka ostrosti.jpg
Hloubka ostrosti.

Když zaostřujete, směrem dopředu i dozadu se obraz rozmazává. Hloubka ostrosti označuje rozsah vzdáleností, kde je obraz ještě „dostatečně ostrý“.

Hloubku ostrosti lze sice vyjádřit přesným číslem, ale to závisí na tolika proměnných, že nám běžně stačí jen relativní srovnání: „Hloubka ostrosti je v jednom případě větší/menší než v případě druhém“. Například s clonou f/5.6 je hloubka ostrosti větší než s clonou f/2.8.

Pokud opravdu chceme znát přesnější čísla, jsou na webu k dispozici kalkulátory, jako třeba tady nebo dokonce včetně obrázkové simulace tady.

Hloubka ostrosti vždy výrazně závisí na vzdálenosti od foceného objektu, použité ohniskové vzdálenosti objektivu a na nastavené cloně – nebo alespoň číselné hodnotě clony. O tom, co se za ní skrývá ve skutečnosti, jsme už psali v trochu techničtějším článku.

Kalkulátory berou v úvahu ještě například velikost finální vytištěné fotky nebo kvalitu zraku pozorovatele (opravdu!). Nicméně tyto parametry mohou být pevně dané a navenek je nelze měnit.

V tomto článku se ale přesnými čísly zabývat nebudu, půjde jen o vizuální ukázku.

K čemu je to dobré

Čím je hloubka ostrosti menší, tím výrazněji vyniká do popředí zaostřený objekt a tím více se rozmaže pozadí. Snímky často dostávají prostorový dojem a působí lépe i na diváka, který o těchto technických věcech vlastně ani nic netuší.

Portrét

Na následujících fotkách si všimněte hloubky ostrosti při měnící se cloně. Všechny fotografie jsou nafocené s full frame fotoaparátem a ohniskovou vzdáleností 85 mm.

Clona f/1.8:

Clona f/1.8. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/250 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 85 mm
Clona f/1.8.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/250 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 85 mm

Clona f/2.8:

Clona f/2.8. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/2.8, ISO 160, ohnisko 85 mm
Clona f/2.8.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/2.8, ISO 160, ohnisko 85 mm

Clona f/4:

Clona f/4. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/4, ISO 320, ohnisko 85 mm
Clona f/4.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/4, ISO 320, ohnisko 85 mm

Clona f/5.6:

Clona f/5.6. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 85 mm
Clona f/5.6.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 85 mm

Clona f/8:

Clona f/8. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/8, ISO 1250, ohnisko 85 mm
Clona f/8.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/8, ISO 1250, ohnisko 85 mm

Clona f/11:

Clona f/11. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/112 s, f/11, ISO 2500, ohnisko 85 mm
Clona f/11.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/112 s, f/11, ISO 2500, ohnisko 85 mm

Clona f/16:

Clona f/16. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/16, ISO 5000, ohnisko 85 mm
Clona f/16.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/160 s, f/16, ISO 5000, ohnisko 85 mm

Neměl jsem po ruce vhodnější světelnější objektiv, ale i tak jde o velmi názornou ukázku. Pokud máte systém s menším čipem, musíte objektivy a jejich clony přepočítat například v tomto kalkulátoru. Zjistíte tak, že pokud máte například APS-C aparát s běžným objektivem 50/1.8, odpovídá v obrázcích výše zhruba záběru 85/2.8.

Kdybychom vzali v úvahu mobilní telefony s jejich maličkými senzory, tak například pokud objektiv iPhone 6 přepočítáme na full frame, dostaneme se k ohnisku zhruba 29 mm a světelnosti f/16! Proto s ním nikdy neuděláte tak rozmazané pozadí, jako je možné dosáhnout s většími fotoaparáty.

K rozmazanějšímu pozadí se můžete dostat koupí objektivu s vyšší světelností nebo přechod na systém s větším snímačem. Sérii obrázků výše tedy můžete brát jako ilustraci toho, co můžete čekat. (Cesta tady nekončí, jsou větší senzory a i na full frame jsou i lepší objektivy než ten použitý.)

Jiná cesta k většímu rozmazání pozadí je použití vyšší ohniskové vzdálenosti. Pak ani nemusí vadit, když použijeme číselně vyšší clonu. Přikládám jednu fotografii z větší vzdálenosti, ale ohniskem 200 mm a clonou f/2.8, která je asi i víc rozmazaná než úplně první obrázek výše s nastavení 85 mm a clonou f/1.8 (i když v tomto případě to není moc přehledný příklad):

Ohnisko 200 mm a clona f/2.8. Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2.8, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 200 mm
Ohnisko 200 mm a clona f/2.8.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2.8, 1/125 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 200 mm

Celá postava

Při focení širším objektivem je hloubka ostrosti viditelně jiná. Tuto fotografii jsem fotil ohniskem 35 mm ze stejné vzdálenosti:

Clona f/2.8:

Clona f/2.8. Canon 5D Mark III, Canon EF 16–35/2.8 II, 1/125 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm
Clona f/2.8.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16–35/2.8 II, 1/125 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Clona f/5.6:

Clona f/5.6. Canon 5D Mark III, Canon EF 16–35/2.8 II, 1/125 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 35 mm
Clona f/5.6.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16–35/2.8 II, 1/125 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 35 mm

Clona f/11:

Clona f/11. Canon 5D Mark III, Canon EF 16–35/2.8 II, 1/125 s, f/111, ISO 1600, ohnisko 35 mm
Clona f/11.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16–35/2.8 II, 1/125 s, f/111, ISO 1600, ohnisko 35 mm

Zde se projevuje obecná vlastnost – širší ohnisko znamená při stejné cloně větší hloubku ostrosti.

Čím menší clona, tím lepší?

Objektivy s vysokou světelností jsou žádané právě kvůli optickému oddělení foceného objektu od pozadí. Je to skvělý pomocník v situacích, kdy je kolem složité a rušivé okolí – jednoduše ho rozmaže.

Ale nejmenší clona nemusí být vždy ideálním řešením. U portrétu jsou například zaostřené jen oči, což je někdy klad, ale jindy zápor. Zejména pokud bychom fotili více lidí najednou, je skoro nemožné je zaostřit všechny, takže je vyšší clona žádoucí.

Také v ateliéru, když se má například dobře vykreslit oblečení, se běžně používá i clona f/16.

Volte clonu podle situace

Pokud chcete elegantní portréty z jakéhokoliv prostředí, vyplatí se sáhnout po co nejnižší cloně, která odstraní rušivé elementy z pozadí. Naopak kdybychom chtěli dobře vykreslit například i zámek v pozadí, je potřeba clonu zvýšit.

Pokud se nejedná o focení lidí, je nastavení clony různorodé v závislosti na scéně a záměru. Možností je zde hodně, ale o nich zase až příště.

>> Přečtěte si také článek Hloubka ostrosti v různých situacích.