Dívejte se jinak: Nafoťte abstraktní Vánoce

Většina článků pro začínající fotografy se zabývá tím, jak udělat technicky dokonalou fotografii. Správná expozice, co nejvyšší ostrost, precizní vyvážení bílé a podobně. Kolem Vánoc se ale sejde několik specifických okolností, kterých je možné snadno využít a pořídit neobvyklé a efektní záběry. To vše za předpokladu, že se záměrně poruší právě jedno ze základních pravidel – správné zaostření.

Běžně se všichni snažíme, aby divák na naší fotce našel hlavní motiv co nejdříve a aby byl dominantní objekt co nejostřejší. Co když ale celou fotku schválně rozostříte? A tentokrát tím nemyslím jemné rozmazání, které můžete využít jako zajímavý efekt, i když bylo původně třeba nechtěné, ale opravdu dramatickou „chybu“, která bude čistě vaším záměrem. Například když budete fotit teleobjektivem a místo na cíl, který je vzdálený deset metrů, zaostříte na vzdálenost jednoho metru.

Rozmazaná ulice ozdobená vánočními světly. Bez nich by už v tuto dobu (čtvrt na šest) panovala hluboká tma. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon EF 70–200 mm F2,8L II IS USM, 1/80 s, F2,8, ISO 1600, ohnisko 75 mm.

Ve spoustě případů špatného zaostření vznikne nepoužitelná fotka, ale právě kolem Vánoc se města jen hemží barevnými světýlky, která při tom správném rozostření dávají vyniknout charakteristickému a elegantnímu bokehu (tedy oblasti mimo ostrost). Navíc se stmívá už po čtvrté hodině, takže nemusíte na tu správnou atmosféru čekat až do večera, ale můžete vyrazit na lov snímků už v pozdním odpoledni.

Anonymní výzdoba obchodu dne 23. prosince 2011. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon EF 70–200 mm F2,8L II IS USM, 1/40 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 200 mm.

Rozostřené focení je velmi snadné a jak to s ním jednou zkusíte, začnete kolem sebe hledat všemožné neobvyklé světelné zdroje. Cílem je většinou udržet co nejnižší clonu, k čemuž jsou tři hlavní důvody: světla jsou co nejvíc rozostřená, jejich tvar se nejvíce podobá kruhu (při vyšších clonách má tvar n-úhelníku) a také na snímač fotoaparátu dopadne největší množství světla, což se hodí, protože většina ozdobných světel není nijak výkonná. I přes minimální clonu tak budete muset místy používat ISO až 1600 nebo 3200.

Samozřejmě lze s posledním problémem bojovat pomocí stativu, ale to už focení není taková zábava a také rozložit stativ uprostřed ulice v přelidněném městě by určitě přineslo spoustu překvapených pohledů. (Dost na tom, že stojíte s teleobjektivem namířeným do nesmyslného prostoru, kde pro okolního diváka není nic zajímavého.)

Venkovní vánoční stromek z dálky. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon EF 70–200 mm F2,8L II IS USM, 1/13 s, F2,8, ISO 800, ohnisko 125 mm.

Pro zpestření je možné fotit skrze nějaký objekt, který do obrazu přinese méně abstraktní prvek:

Pohled skrze větve vánočního stromku. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon EF 70–200 mm F2,8L II IS USM, 1/50 s, F2,8, ISO 3200, ohnisko 168 mm.

Další způsob, jak vnést jakýsi řád do abstrakce, nabízí použití pohybu. Na experimenty by stačil i náhodný pohyb foťákem, ale jestli chcete zkusit něco konkrétnějšího, snažte se při dlouhé expozici udržet fotoaparát na místě a přitom zoomovat během focení. Výsledný efekt se podobá skoku do hyperprostoru:

Zoomovaní během expozice. Bylo potřeba udělat několik pokusů, protože bez stativu není jednoduché udržet fotoaparát během změny ohniska v klidu. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon EF 70–200 mm F2,8L II IS USM, 0,3 s, F4,0, ISO 100, ohnisko 110 mm.

Alternativa zoomovaní je prosté zachycení pohybu objektů okolo, v tomto případě kolotoče:

Kolotoč v akci. Povšimněte si velmi vysoké clony, která zajišťuje dlouhou expozici. Canon EOS 5D Mark II, EF Canon EF 70–200 mm F2,8L II IS USM, 1,3 s, F16, ISO 100, ohnisko 136 mm.

Tohle není zdaleka kompletní výčet možností, ale jen několik tipů, které slouží k naladění do té správné fotografické nálady. Jestliže se mi to povedlo, neváhejte a také vyrazte pořídit ne úplně obvyklé fotky tohoto jedinečného období. Konec roku se blíží a abstraktní fotografie můžete využít třeba k vytvoření netradičního PFka.