Focení dětí barevně i černobíle: 7 kroků k lepším dětským portrétům
Focení dětí si většina z nás spojuje se zářivými a veselými barvami. Ne vždy je ale ponechání barvy na snímku tou nejlepší variantou. Osvojte si jednoduchá pravidla fotografování dětí a vaše snímky budou působit čistěji a profesionálněji.
Základní chybou při focení (nejen) dětí bývá „barevný chaos“ na snímku. Oblečení, prostředí, pozadí, rekvizity – vše má nějakou barvu.
Tyto barvy by jako celek měly působit harmonicky. Čím více barev fotografie obsahuje, tím je fotka pro diváka roztříštěnější a chaotičtější. I s pestrými motivy ale vytvoříte vyváženou kompozici. Stačí se jen držet následujících rad.
Při focení dětí zvolte jeden barevný akcent
Silného účinku dosáhnete jednoduchostí. Najděte proto prostředí, které je barevně neutrální (například žulové kostky) a spojte ho s jednou výraznou barvou. Výborně funguje červená nebo žlutá. Selektivnímu odbarvení se ale raději vyhněte, nepůsobí na snímku přirozeně.
Zkombinujte doplňkové barvy
Barvy, které leží proti sobě v barevném kruhu, se označují jako doplňkové neboli komplementární. Když sestavíte barvy duhy do kruhu, dostanete tyto dvojice: červená a zelená, žlutá a fialová, oranžová a modrá.
Pokud budete vycházet z aditivního míchání barev, které pracuje se třemi základními barvami – červenou, zelenou a modrou, budou barvy rozděleny takto: červená a azurová, zelená a purpurová, modrá a žlutá. V obou případech získáme žádoucí barevný kontrast.
Ukažte jemnost tónů
Jsou také další možnosti, jak dosáhnout barevně harmonické fotografie. Použijte například několik tónů jedné barvy (takzvaný tón v tónu) nebo propojte barvy, které v barevném kruhu leží nejblíž u sebe. Pokud přitom sáhnete po pastelových odstínech, výsledná fotografie vás překvapí svou jemností.
Při focení dětí dejte pozor na obrázky
Ačkoliv děti trička s obrázky pohádkových postaviček milují, při fotografování dejte přednost jednobarevnému oblečení. Výsledek bude působit mnohem kompaktněji.
Všechny tyto rady využijete zejména při focení inscenovaných portrétů, kde si můžete mnoho věcí předem promyslet a připravit. U reportáže, která zachycuje okamžik „tady a teď“, barevné vyladění není možné. A někdy ani žádoucí.
Mnoho autorů proto dává při reportážním fotografování dětí i dospělých přednost černobílému ztvárnění. Převod do stupňů šedi zklidní jinak barevně neuspořádanou scénu a nechá vyniknout hlavnímu motivu. Někdy také dokáže podpořit příběh, který by v barevném provedení tolik nevyzněl.
Pozor na nekontrastní snímek
Když do stupňů šedi převedete jemně laděný snímek s pastelovými barvami, pravděpodobně nebude dostatečně výrazný. Aby černobílá fotografie vyzněla dobře, musí být kontrastní. Měla by proto obsahovat tmavá i světlá místa.
Nejlépe v černobílém provedení vypadají snímky založené na střídání světla a stínu nebo na vysokém kontrastu jednotlivých ploch. Při převádění fotografií do černobílé tedy postupujte s rozmyslem.
Při fotografování dětí myslete na emoce
Odstranění barev ze snímku pomáhá lépe vnímat, co se v něm děje. Zejména při zachycení emotivního okamžiku je barva na snímku spíš ke škodě než k užitku. U černobílé fotografie se proto vyplatí hrát si s atmosférou snímku a dosáhnout tím nevšedního emotivního náboje.
Pamatujte přitom, že i černobílé snímky je lepší fotit barevně a do černobílé je převést až v Zoner Photo Studiu. Potlačením nebo zdůrazněním jednotlivých kanálů totiž fotce lépe dodáte požadovanou atmosféru. A navíc můžete výsledek kdykoliv porovnat s originálem a přesvědčit se, jestli je černobílá verze opravdu lepší.