Focení krajiny ve Slovinsku: 3 návody, jak upravit fotky z dovolené

Země plná hor, vodopádů, jezer, divokých řek, půvabných vesniček a krásných měst. I kousek moře zde najdete. Slovinsko je doslova rájem pro fotografy, dvojnásobným rájem pro fotografy-krajináře. Vybrali jsme tři fotky a na těch vám ukážeme, jak může vypadat jejich úprava. A taky vám dáme pár tipů na fotografické výlety do Slovinska.

Žena chtěla letos místo válení se na pláži vyrazit do přírody. Já jsem chtěl na společné dovolené místo moře fotografovat hory, jezera a konečně si vyfotit vodopád. Slovinsko je pro aktivní dovolenou jako stvořené. A pro fotografy také, takže destinace na krásných pět nocí ve stanu byla jasná.

V článku vám ukážu fotky z tří míst, která se nám ve Slovinsku líbila nejvíce. Prozradím vám, jaké nastavení foťáku (v jednom případě mobilu) jsem při jejich pořízení použil. Také vám názorně ukážu, jak podobné fotografie můžete upravit v Zoner Photo Studiu X. Bude se jednat o snímky z přírodní rezervace Zelenci, vodopádu Velký Kozjak a majestátní hory Mangart v Triglavském národním parku.

Přírodní rezervace Zelenci

Rezervace Zelenci se nachází ve Slovinsku kousek od rakouských hranic. Rezervace se rozkládá na 47 hektarech a sestává z několika jezírek ledovcového původu s křišťálově čistou vodou s malými podvodními vulkány. V ranních hodinách se jedná doslova o oázu klidu. Člověk by vydržel mlčky pozorovat jezírka a jejich okolní krajinu s výhledem na štíty hor Triglavského národního parku klidně celé hodiny.

Přírodní rezervace Zelenci – okouzlující místo nedaleko hor Triglavského národního parku.

Jezírko bych raději snímal při východu slunce, ale na místo jsme dorazili v 9:30, kdy bylo nasvíceno trošku ostřejším světlem, ale naštěstí stále z boku. Nastavil jsem fotoaparát do manuálního režimu a otočil jej na výšku. Prohlédl jsem si přes hledáček celou scénu a pozoroval přitom expozimetr. Podle něj jsem nakonec nastavil ideální expoziční hodnoty pro zamýšlené panorama, tedy 1/250s, f/5, ISO 100.

Jak jsem fotku upravil

V Zoner Photo Studiu jsem všech 8 snímků složil do jednoho panoramatu o velikosti 12 000 x 5 610 px. Panorama jsem potom otevřel v modulu Editor. V něm jsem z panoramatu odstranil pomocí Klonovacího razítka (S) části dřevěné rozhledny, které zůstaly v horních rozích fotografie a také muže na molu. 

Focení krajiny ve Slovinsku - klonovací razítko
Nástroj Klonovací razítko (S) jsem použil k odstranění nežádoucích prvků na fotce.

Další úpravy jsem prováděl v modulu Vyvolat. Tam jsem upravil expozici pomocí křivek a následně doladil v panelech ExpoziceOstrost

Pomocí čtyř bodů na tonální křivce jsem stáhl světlost snímku a lehce vytáhl stíny.
Pomocí táhel v panelu Expozice jsem do snímku přidal kontrast, stáhl zesvětlenou oblohu a přidáním černé celkově zvýraznil barvy v krajině.
Celý snímek jsem nakonec pomocí Chytrého doostření doostřil posunutím táhla Síla doostření na hodnotu 50.

Vodopád Velký Kozjak

Vyfotit si vodopád byl můj fotografický cíl již několik let. Slovinsko je naštěstí plné vodopádů a jeden s těch nejkrásnějších jsme měli kousek od kempu. Nese název Velky Kozjak. Vodopád je ukryt v jeskyni, před kterou se nachází nádherný malý prales. 
Při příchodu k vodopádu jsem byl v úžasu, ale zároveň hledal nejlepší místa pro snímek. Taková jsem objevil dvě. Nejlepší místo se nachází přímo na kamení, které je před vodopádem. Jediný problém je ten, že se k němu musíte brodit po pás ledovou vodou a potřebujete stativ. Druhé místo je přímo na vyhlídkové lávce, která se nachází asi šest metrů nad kamením, které je naproti vodopádu. 

Velký Kozjak – nádherný vodopád, ukrytý v jeskyni, před kterou najdete malý prales.

Vybojoval jsem si mezi lidmi své místo na lávce u zábradlí a pozoroval vodopád, který byl chvilku ve stínu a chvilku sluncem nasvícen i s jezírkem. Foťák jsem přepnul do režimu priority clony a nastavil na f/5 a ISO 100. 

Foťák dopočítal nejlepší čas pro snímek na 1/4s. Vyhlídka byla malá a plná lidí, takže stativ bych neměl kde rozložit. Zapřel jsem si pevně lokty o tělo a čekal, až slunce opět nasvítí vodopád. Dočkal jsem se celkem dvakrát a stihl pořídit osm snímků, kdy nakonec jeden vyšel ostrý. 

Při focení na místech, která neznáte, je důležité si hlavně počkat na ty správné podmínky a vyhlédnout si nejlepší místa. To vám ulehčí práci. Hlavně nefoťte na automat a už vůbec s interním bleskem, ztrácíte tak nad výsledkem kontrolu.

Jak jsem fotku upravil

První úpravy jsem provedl v modulu Vyvolat pomocí tonální křivky, kterou jsem vytáhl stíny a trochu ztlumil přepaly.

Focení krajiny ve Slovinsku - tonální křivka
Pomocí tonální křivky jsem globálně upravil expozici celého snímku.

Světla a stíny jsem upravil upravil pomocí táhel v panelu Expozice, kde jsem hlavně stáhl výrazný přepal na skále vedle vodopádu.

Focení krajiny ve Slovinsku - expozice
Panel Expozice mi pomohl ztlumit přepaly a prosvětlit stíny.

Nakonec jsem pomocí Kruhového filtru (R) prosvětlil vodopád, abych ho zvýraznil. Stejně tak jsem kruhovým filtrem zvýraznil hru světel na vodní hladině před vodopádem.

Focení krajiny ve Slovinsku - kruhový filtr
Zvýraznění vodopádu pomocí Kruhového filtru (R).
Focení krajiny ve Slovinsku - kruhový filtr
Zvýraznění vodopádu pomocí Kruhového filtru (R).

Mangart

Mangart se nachází v Julských alpách na hranicích Slovinska a Itálie. Tyčí se do výšky 2 679 metrů a je čtvrtou nejvyšší horou Triglavského národního parku a vyhledávanou destinací milovníků hor, hlavně díky nádherným výhledům do širého okolí. Stojí za návštěvu už jen kvůli nejvýše položené cestě ve Slovinsku, kterou se dostanete do výšky 2 065 metrů nad mořem. Musíte se ovšem připravit na ostré zatáčky a několik tunelů. 

Na vrchol Mangartu jsme se vydali lehčí italskou cestou, jelikož nemáme zkušenosti ani vybavení na složitější slovinskou feratovou cestu. Při stoupání na vrchol nám bohužel počasí nepřálo, celkem třikrát sprchlo a 300 výškových metrů pod vrcholem jsme se nakonec museli otočit kvůli nepřízni počasí.

Focení krajiny ve Slovinsku - Mangart
Mangart – čtvrtá nejvyšší hora Slovinska.

Cestou na vrchol jsem fotil převážně na iPhone XR v manuálním režimu fotoaparátu, pomocí aplikace Moment. Ukládání fotografií jsem nastavil do formátu RAW, abych je mohl následně upravit na počítači.

Jak jsem fotku upravil

Fotografii jsem z iPhonu nahrál do počítače a otevřel v Zoner Photo Studiu. Sice jsem fotil do RAWu, ale přece jenom je to pořád fotka z mobilu. V úpravě jsem měl tedy jasno. Využiju jeden z volně dostupných presetů. Fotku jsem otevřel v modulu Vyvolat a postupně vyzkoušel všechny presety. Nejvíce danou scénu vystihoval preset Sunbathing Memories ze sady plážových presetů. Dobře podtrhuje dramatičnost místa a počasí, které na hoře panovalo.

Focení krajiny ve Slovinsku - preset
Pro fotku z mobilu jsem zvolil jednoduchý způsob úpravy pomocí staženého presetu.

Nakonec jsem snímek doladil jen ořezem do poměru stran 15:10 pomocí nástroje Ořez a otočení (C).

Focení krajiny ve Slovinsku - ořez
V nástroji Ořez a otočení (C) jsem zvolil poměr stran 15:10 a oříznul.
Fotka před úpravou. Tato barevná varianta se mi sice líbila, ale černobílá podtrhuje zlověstnost počasí, které nás při výstupu na Mangart zastihlo.
Focení krajiny ve Slovinsku - Mangart
Mangart – čtvrtá nejvyšší hora Slovinska. A toto už je finální snímek po rychlé úpravě pomocí presetu.

Závěrem 

Pokud si z dovolené přivezete velké množství fotek, určitě se hodí ušetřit při úpravě čas. V tom vám pomůžou zmíněné presety. Díky nim se můžete fotkami hned pochlubit rodině nebo kamarádům a složitější úpravy nechat na později.

Také jste si z vaší dovolené přivezli nějaké hezké fotky? Pochlubte se světu třeba na Zoneramě.