Focení modelek v různém prostředí III: Focení v ateliéru

Už máte plné zuby pobíhání s foťákem po venku? Ať je vám zima, nebo chcete jen změnit prostředí, je občas dobré zalézt do tepla útulného ateliéru. Ukážeme vám, proč by si měl každý portrétní fotograf ateliér vyzkoušet. Díky nastavitelným zábleskům získáte takřka neomezenou kontrolu nad světlem, což je oproti focení venku velká výhoda. Začít je přitom tak jednoduché. V závěrečném díle naší minisérie vám dokážeme, že ani v ateliéru se nudit nebudete!

Fotografický ateliér je široký pojem. Využít můžete třeba ateliéry zařízené tak, že imitují luxusní pokoj. Ale o těch už byla řeč v předchozím díle seriálu, ve kterém jsme se věnovali focení ve městě. Tentokrát se zaměříme na focení v klasickém ateliéru.

Nekonečné pozadí

Klasický ateliér je většinou vybaven takzvaným nekonečným pozadím, vyrobeným nejčastěji z papíru, ale někdy i z vinylu nebo látky. Visí za modelkou z výše umístěné role a u země se plynule stáčí pod její nohy. Pozadí tak bez jakýchkoliv okrajů nebo zlomů vyplňuje celý snímek a ve výsledku působí jako jednolitá plocha.

Focení modelek v různém prostředí III - pozadí
Modelka na zeleném (klíčovacím) pozadí se světly okolo. V praxi se ale fotí teleobjektivem zhruba ve žlutě označeném prostoru, takže v záběru není nic rušivého.

Různé velikosti a uchycení

Běžná ateliérová role papírového pozadí má na šířku kolem 2,7 metru. Několik různobarevných rolí připevníte na zeď a stahujete je podle potřeby. Ale není to jediné možné řešení. Existují i stojany na pozadí, které rozložíte až před focením, takže s trochou volného místa dokážete ateliér vytvořit kdekoliv.

Pokud potřebujete být mobilní, poslouží vám pozadí široké jen zhruba 1,3 metru, které využijete hlavně pro portréty a fotografie do půli těla.

Výhody a nevýhody

Práce v ateliéru je o dobré kontrole nad prostředím a nad fotografickými světly. Vše může vypadat přesně tak jak si přejete a i za rok dokážete udělat stylově identickou fotografii, když vás o to někdo požádá.

Na druhou stranu spousta fotografů je raději venku, kde může pracovat s variabilnějším prostředím a světlem. V ateliéru je jen to, co si připravíte, okolí vám nepomůže.

Také máte daný úhel pohledu – fotí se téměř vždy kolmo k pozadí. To vás nutí připravovat scénu vždy v jednom směru. Za chvíli si na to zvyknete, ale pořád to znamená, že se nemůžete jen tak rozhodnout, že další snímek vyfotíte z úhlu o 90 stupňů víc zprava. Pak by za modelkou nebylo pozadí, ale náhodná část ateliéru, obvykle nepříliš fotogenická.

Výhody jsou stejné jako při jiné práci v soukromém interiéru. Tedy že nejste nikým rušeni. Spolu s dostatkem světel to znamená, že máte velký prostor k experimentům.

Focení modelek v různém prostředí III - peříčka
Peříčka vyhozená do vzduchu – focení, které vyžaduje spoustu opakování. Canon 5D Mark IV, Canon EF 85/1.4, 1/200 s, f/1.4, ISO 200, ohnisko 85 mm

Světla jsou základ

Pozice světel, jejich tvar, síla a případně barva. To vše je klíčem ke studiovému focení. Je mi jasné, že právě tohle odrazuje spoustu fotografů, ale situace není tak složitá. Úspěšně lze používat několik základních nastavení, na nich dál stavět a zkoušet vlastní variace.

Doporučuji například článek o běžném svícení portrétu v ateliéru. Na internetu jsou pak stránky, kde fotografové sdílí snímky a k nim i použité rozmístění světel (například Strobox.com).

Vestoje

Focení s modelkou vestoje je asi to první, co každého napadne. Situace je přímočará, i když narazíte na obvyklý problém: Co s rukama?

Poslouží buď rekvizita (stačí i brýle, kniha nebo mobil), případně si modelka může dát ruce v bok, do kapes či do vlasů.

Focení modelek v různém prostředí III - ruce v bok
Ruce v bok, jednoduché řešení problému „Co s rukama?“. Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/200 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 75 mm

Snadno ve stejnou chvíli pořídíte i portrétní záběry typu „hlava a ramena“.

Focení modelek v různém prostředí III - hlava ramena
Klasický portrét bez zbytku těla. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/200 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 105 mm

Pokud je v místnosti něco na sezení, ať už židle, taburet nebo stolička, stojí to za vyzkoušení. Často tak snadno získáte různé typy snímků.

Focení modelek v různém prostředí III - stolička
Stolička je jedna z běžných ateliérových rekvizit. Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/200 s, f/6.3, ISO 400, ohnisko 88 mm

Na zemi

Stejně dobře jde fotit i na zemi a nemusí to být jen vkleče nebo vsedě, ale klidně i vleže. Dvě následující fotografie jsem vyfotil na zemi na bílém papírovém pozadí, před které jsem naházel bílou látku, která napodobuje peřiny. S trochou květin vše vypadá úplně jinak, než by se u snímku před nekonečným pozadí čekalo.

Focení modelek v různém prostředí III - na zemi 1
Na zemi ve studiu. Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/200 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 85 mm
Focení modelek v různém prostředí III - na zemi 2
Jiný záběr stejné scény. Canon 5D Mark III, Canon EF 24-70/2.8, 1/200 s, f/8, ISO 400, ohnisko 45 mm

Rekvizity

Tím se pomalu přesouvám k rekvizitám. Rekvizity nemusí být jen drobnosti do ruky, ale i věci měnící celou scénu. Kromě sedacího zařízení jsou užitečné všelijaké typy látek, dek nebo koberečků. Většina jde využít více způsoby, zejména jako podklad na zem a také jako „zeď“, když se příslušná látka rozvěsí nebo napne za modelku.

Focení modelek v různém prostředí III - kobereček zem
Kobereček použitý jako zem (respektive postel). Canon 5D Mark II, Canon EF 24-70/2.8, 1/160 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 45 mm
Focení modelek v různém prostředí III - kobereček zeď
Kobereček jsem tentokrát využil jako zeď. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8, 1/100 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 88 mm

Vzhled pozadí

Ale i s pouhým nekonečným pozadím můžete dál pracovat. Pokud u něj modelka stojí blízko a máte k dispozici dostatečně ostré světlo, je snadné hrát si se stínovými kompozicemi.

Focení modelek v různém prostředí III - stín
Zdroj ostrého světla dovoluje hrátky se stínem. Canon 7D, Sigma 18-50/2.8, 1/250 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 40 mm

V případě většího ateliéru může modelka stát dál od pozadí a v tu chvíli se vytvoří prostor pro použití světel, které budou svítit jen na papír vzadu.

Focení modelek v různém prostředí III - nerovnoměrné pozadí
Dvě světla, která svítí jen na pozadí, vytváří jeho výrazně nerovnoměrné nasvícení. Canon 5D Mark II, Canon EF 24-70/2.8, 1/160 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 67 mm

Speciální barevné fólie na záblesky zase umožní svítit barevnými světly.

Focení modelek v různém prostředí III - barevné pozadí
V pozadí je šedý papír, před ním rozvěšené záclony a ty jsou nasvícené dvěma barevnými světly. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8, 1/160 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 80 mm

Ale hrát si můžete libovolně. Fotografie níže je s barevně nasvíceným pozadím, před kterým jsou rozvěšeny vánoční žárovičky. Světla jsou od modelky tak daleko, že dochází k jejich rozostření. Lehce viditelné zbytky drátů jsem vyretušoval.

Focení modelek v různém prostředí III - vánoční světla
Před barevným pozadím jsem rozvěsil vánoční světla. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8, 1/100 s, f/2.8, ISO 400, ohnisko 125 mm

V ateliéru není nuda

Snad jsem ukázal, že i v ateliéru je možné fotit různými styly a nemusíte pořád dokola opakovat jedno schéma. Tím prozatím končí seriál o focení s modelkou v různých prostředích a teď už je jen na vás, abyste znalosti využili.