Nebojte se focení proti slunci aneb jak fotit se sluncem v záběru

Focení proti slunci se někteří fotografové bojí. Mají strach z poškození fotoaparátu i z pokažených fotek, které při focení v protisvětle hrozí. Pokud se ale vše povede, získáte velmi efektní fotografie.

Mnoho fotografů se focení proti slunci vyhýbá. Nedivím se. Obloha bývá vypálená do bíla, případně získáte pouze černé siluety objektů. Ale s těmito i s dalšími problémy se dá bojovat.

Pozor na fotoaparát a na oči

Někteří fotografové se při focení proti slunci bojí poničení foťáku. Při normálním krajinářském fotografování toto nebezpečí příliš nehrozí. Pokud ale používáte teleobjektiv, při míření do slunce opravdu existuje riziko poškození fotoaparátu nebo oka.

Zajímavé srovnání s ukázkovými fotkami nabízí společnost LensRentals, která mapovala poškození půjčených fotoaparátů po focení zatmění slunce v roce 2017.

Nehledě na nebezpečí není při použití zrcadlovky příjemné koukat skrz hledáček do slunce. Řešení je rychle komponovat nebo přepínat na LiveView, kde je ale hůř vidět (i tady se zobrazuje  část scény velmi tmavě nebo naopak velmi světle). Musíte si proto pomáhat kompenzací expozice.

Řešení příliš velkého dynamického rozsahu

Základním problémem focení v protisvětle je příliš světlá obloha nebo příliš tmavá zem, což se projeví na výsledných snímcích. Tento efekt je většinou nechtěný a můžete s ním bojovat několika způsoby.

U statické scény stačí pořídit několik identických záběrů jen s různými světlostmi. V Zoner Photo Studiu je pak složíte do jedné HDR fotografie.

Finální obrázek jsem složil z pěti záběrů různých světlostí.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/1250 s až 1/5 s, f/20, ISO 100, ohnisko 17 mm

V případě dynamických scén, ve kterých jsou lidé, zvířata nebo jakýkoliv pohybující se objekt, stačí vyfotit i jeden tmavý snímek. V počítači ho pak na potřebných místech zesvětlíte.

Oproti předchozímu řešení musíte počítat s viditelným zvýšením šumu v upravených oblastech. Pokud ale nehodláte snímek vystavovat v maximální velikosti, bývá tento efekt zanedbatelný.

Snímek jsem v Zoner Photo Studiu jen rychle upravil pomocí několika posuvníků v modulu Vyvolat, konkrétně: Expozice +1.7; Kontrast +80; Světla -50; Stíny +80 a Zřetelnost +80. Samozřejmě by šlo výsledek dále vylepšovat.

Pokud fotíte blízké objekty nebo lidi, existuje ještě možnost vypomoci si bleskem nebo odraznou deskou. Z původních tmavých siluet tak dostanete přijatelnou světlost už při focení.

Portrét proti slunci, který jsem přisvítil bleskem odpalovaným na dálku.
Canon 5D Mark III, Canon EF 85/1.8, 1/200 s, f/1.8, ISO 100, ohnisko 85 mm

Prach je nepřítel

Před focením nezapomeňte utřít objektiv hadříkem nebo alespoň tričkem. Při focení proti slunci se totiž smítka dokáží rozzářit, a vytvářet na snímcích světlé skvrny.

Ne vždy si toho přímo při fotografování všimnete. Když poté přijdete domů a zjistíte, že je tímto problémem zasažená polovina snímků, rozhodně vás to nepotěší.

Prach na objektivu způsobil světlé fleky kolem slunce.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, kolem 1/125 s, f/14, ISO 100, ohnisko 16 mm

Při focení v protisvětle pozor na špatné filtry

Proti slunečním odleskům můžete bojovat pomocí filtrů. Právě při pohledu do slunce se přitom nejvíc projeví kvalita UV, polarizačního nebo jakéhokoliv jiného filtru. U horších výrobků se světlo odráží mezi objektivem a filtrem a vytváří prasátka.

Pokud tedy patříte mezi příznivce focení v protisvětle, investujte do dražších filtrů. Anebo je nepoužívejte vůbec.

Alternativní boj proti odleskům

V některých případech se odlesků nezbavíte ani sebelepšími filtry. Stává se totiž, že se tvoří uvnitř objektivu. Je tu ovšem trik, který můžete využít při focení se stativem. Stačí jeden snímek vyfotit normálně a na druhém zakrýt slunce rukou. Zabráníte tím vzniku škaredých prasátek.

Zakrytí slunce rukou vás zbaví problémových prasátek.

Oba snímky pak složíte dohromady v Zoner Photo Studiu a upravíte podle libosti.

Výsledný snímek bez prasátek. Zde je to složenina dvou HDR fotek, kde každá vznikla složením pěti snímků. Fotoaparát tedy musel pořídit celkem deset záběrů.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, kolem 1/1000 s, f/13, ISO 100, ohnisko 16 mm

Výrazný kompoziční element

Přesuňme se od technických věcí ke kompozičním. Asi jste si na předchozích fotkách všimli, že slunce bylo velmi výrazné. Je proto dobré popřemýšlet o jeho pozici na snímku a nepřistupovat k focení stylem: „Hele, to je pěkný kopec. Cvak!“ Raději si dobře rozmyslete, kde který element bude. Včetně slunce v pozadí.

Na druhou stranu není nutné mít do očí bijící sluneční paprsky na každém záběru. Zejména u teleobjektivů bývají hvězdičky kolem slunce (sunstars) mnohem méně výrazné a pokud slunce není zaostřené, opět se tento efekt utlumí.

Pamatujte, že slunce bude vždy dobře vidět, ale nemusí být hlavní motiv scény. I se sluncem v záběru se tedy můžete soustředit na něco jiného. Například na detaily kolem vás.

Detail trávy se sluncem v pozadí pro dokreslení atmosféry.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II, 1/1000 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 70 mm

Využijte také toho, že jasný den vytváří stíny, se kterými můžete v hledáčku pracovat. Jednodušší život mají vlastníci ultraširokých objektivů. Dovolí jim snadněji zabrat slunce i stíny.

Náměstí sv. Petra ve Vatikánu se sochami, které tvoří dramatické stíny.
Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/400 s, f/8, ISO 100, ohnisko 10 mm (ekvivalentní 16 mm na fullframe)

Pracujte s viditelností slunce

Většina obrázků výše ukazuje celé viditelné slunce. Je to nejběžnější případ, který vypadá dobře.

Stejně tak je ale efektní, když se vám slunce povede zachytit částečně zakryté. Na snímcích pak vykukuje zpoza hory či stavby. Zmiňované sluneční hvězdičky se tím zvýrazní. Dobrá polovina jich najednou překrývá onu překážku, která je pro nás tmavá.

Slunce napůl viditelné za budovou na hrázi nádrže Nové mlýny.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-200/2.8 II, kolem 1/1500 s, f/11, ISO 100, ohnisko 70 mm

Pokud překážku tvoří blízký objekt, míru zakrytí rychle ovlivníte tím, jestli fotíte z výšky nebo si naopak dřepnete. Naopak pokud vám v cestě stojí vzdálené hory, nezbývá než čekat a být v pohotovosti.

Průchod slunečního kotouče přes hranu hor (tedy od plně viditelného stavu do zcela neviditelného) zabere odhadem pět minut i méně. Musíte být tedy na správném místě a nachystaní. Jinak snímek nestihnete.

Často se také na poslední chvíli objeví mraky, které slunce zakryjí o čtvrt hodiny dřív. Doporučuji proto raději fotit už s předstihem, ať z podobných akcí máte alespoň nějaké záběry.

Rozpůlené slunce při východu za horou.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, 0.3 s, f/16, ISO 100, ohnisko 165 mm

Poslední možnost je zachytit slunce zcela zakryté. Zdá se, že to vlastně znamená mít slunce při focení mimo záběr, přesto to s naším tématem souvisí. Pohybem o několik kroků vlevo či vpravo totiž můžete slunce schovat na přesně dané místo a vymyslet si precizní kompozici.

Schovat slunce za nějaký element je otázka pár kroků.
Canon 5D Mark IV, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/250 s, f/18, ISO 100, ohnisko 27 mm

Při focení slunce využijte odrazy

Díky své intenzitě je slunce dobře vidět i v odrazech. Jestliže fotíte nad jezerem či mořem, slunečnímu odrazu se téměř nevyhnete. Můžete si ale najít i menší plochy, do kterých slunce zachytíte.

Slunce se odráží na spoustě míst, jen si jich všimnout.
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/500 s, f/14, ISO 400, ohnisko 22 mm

V městské zástavbě máte možností ještě víc. Všude kolem sebe totiž najdete okna a tedy i další sluneční odrazy.

Odrazy v oknech jsou ve městech všude.
Canon 350D, Macro Revuenon 24/4, 1/500 s, asi f/4, ISO 100, ohnisko 24 mm

Protisvětlo využijete nejen v krajině

Jakmile se jednou naučíte fotit proti slunci, můžete to využívat na libovolných snímcích – krajinkách i třeba portrétech.

Obecně doporučuji zkoušet fotit podobné snímky a poté je upravovat. Brzy získáte představu, co si s fotoaparátem můžete dovolit a jak tmavé záběry jsou ještě použitelné.