Fotografické cvičení – Kompozice v praxi

Fotografické cvičení – Kompozice v praxi

Číst si článek za článkem je jistě poučné, ale co takhle vyzkoušet něco v praxi? Máme pro vás jednoduché cvičení kompozice s několika pravidly, které vás donutí zapřemýšlet nad tím, co vidíte před sebou a jak scénu uchopit. Vypracujte si společně s námi fotografický „domácí úkol“ a zlepšete se v kompozici! 

Podobně jako v článku o základních kompozičních pravidlech, vycházím i zde z jednoho příkladu, který dávám studentům za úkol. Pro účely článku bude trochu zjednodušený a vypustím různá extra pravidla, která jsem musel doplnit, aby někteří studenti realizaci příliš neodbyli. Ukázkové fotky od studentů zveřejnit nemůžu, takže ilustrativní záběry jsem vytvořil na míru článku.

Zadání úkolu

Zadání je přímočaré: 

  • Představte si, že máte dodat fotky do lokálního časopisu pro článek o nějakém malém objektu.
  • Je potřeba dodat alespoň 5 snímků na výběr a chceme v nich mít zastoupený široký záběr s okolím, celkový záběr na věc a detail. 
  • Vše samozřejmě při použití vhodných kompozičních pravidel.
Kompozice v praxi - různé kompozice
Stojan na kola s různými kompozicemi.

Cílem je naučit se trošku přemýšlet o scéně a nevyfotit hned první a jediný záběr s danou věcí v úplném středu snímku a bez ohledu na cokoliv dalšího.

Abych předešel tomu, že studenti pošlou své několik let staré náhodné fotky z výletu na Karlštejn, je tady podmínka, že se má jednat o nějakou věc, která není běžně obdivovanou turistickou zajímavostí. Vhodné jsou tak pouliční detaily, kterých si běžně ani nevšímáme, jako dopravní značky, kontejnery a podobně. Tohle omezení ale můžete ignorovat a klidně si testujte svůj um na nejbližším kostelu. V článku budu ovšem ukazovat právě ony drobnosti z všedního života.

Pokud se vydáte podobnou cestou, mám ještě doporučení: Není praktické si zvolit ceduli na zdi. Úhly pohledů jsou omezené a výsledek vypadá u většiny z nich velmi podobně. Lepší je tedy najít něco, co je postavené v prostoru.

Pojďme si rozebrat jednotlivé požadované pohledy.

Široký záběr – kontext

U prvního typu fotek by mělo být poznat, kde se objekt nachází.

Nejlepší je zvolit široké ohnisko, ale nefotit bez rozmyslu. Je snadné zachytit jen okolo parkující auta nebo dva sousedící keře, ale kromě botaniků pak asi nikdo neuhodne lokaci. Pokud je v okolí klíčový orientační bod, bylo by dobré ho mít na snímku, samozřejmě zároveň s objektem, který je tématem imaginárního článku ze zadání.

Zkuste se projít okolo a zjistit, který pohled bude nejzajímavější. Kompoziční pravidla mohou pomoci. Co třeba využít sbíhající se ulici? Nabízí se tu také pravidlo zlatého řezu/třetin.

Kompozice v praxi – z výšky
Stojan na kola (focený z velké výšky s nataženýma rukama), v pozadí ulice.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/5.6, ISO 250, ohnisko 35 mm

Kompozice v praxi – s odstupem
Dětský vláček těsně u zdi bylo potřeba fotit s velkým odstupem, aby bylo aspoň trochu vidět okolí.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/5.6, ISO 160, ohnisko 43 mm

Celkový pohled – jak věc vypadá

Bylo by také dobré vidět, o čem „článek“ ze zadání vlastně pojednává. To znamená vyfotit věc samotnou, ne zbytečně z dálky, ale ani neořezávat.

Někdy je tu těžké něco kompozičně vymyslet, ale pořád se vyplatí sledovat pozadí a pokud možno se zbavit rušivých elementů. Zejména výrazných popelnic či lidí v pestrém oblečení, ale obecně čím méně chaosu na fotce, tím lépe.

Kompozice v praxi – z běžné výšky
Vláček z výšky normálního člověka. V pozadí je spousta aut, které jsou tu zbytečné.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/5.6, ISO 250, ohnisko 55 mm

Kompozice v praxi – pohled z menší výšky
Skoro stejný pohled, ale tentokrát z výšky přikrčeného člověka. Auta v pozadí skryl vláček.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/5.6, ISO 250, ohnisko 55 mm

Pokud máte teleobjektiv, klidně ho využijte a zkuste rozostřit pozadí, aby se divák soustředil jen na váš objekt.

Kompozice v praxi – teleobjektivem
Designový koš na odpadky. Na záběru teleobjektivem s nízkou clonou se pozadí téměř rozplyne.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/2.8, ISO 200, ohnisko 150 mm

S trochou úsilí najdete v okolí i jiný prvek, který může sloužit pro rámování.

Kompozice v praxi – rámování
Cílem byl opět stojan na kola a snažil jsem se o rámování pomocí zaparkovaných aut. Uprostřed je bohužel ještě zábradlí, které scénu trošku znepřehledňuje.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/800, f/2.2, ISO 100, ohnisko 44 mm

Detail objektu

Vyberte nějakou zajímavou část a zkuste jí zachytit. Ideální je úplně jiná kompozice než na předchozí fotce, ať detailní záběr nepůsobí, že byl jen vyříznutý z celkového pohledu.

Kompozice v praxi – detail
Zámek u stojanu na kola.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/320, f/2.8, ISO 100, ohnisko 150 mm

Běžně zde využijete kompoziční pravidla o diagonálách (můžete fotit trochu šikmo) a zkuste i najít nějaký zajímavý průhled skrz objekt na jeho vzdálený prvek. Dobré je také experimentovat s pozicí a zejména se přiblížit k jiným částem a fotit třeba podél daného předmětu.

Kompozice v praxi – detail
Detail na značku odpadkového koše, pohled je pro větší zajímavost nakloněný.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/2.8, ISO 250, ohnisko 102 mm

Kompozice v praxi – rámování a detail
Průhled skrz jednu část vláčku na lavičky vzadu.
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/5.6, ISO 400, ohnisko 55 mm

Přemýšlení je tu podobné jako u kontextového snímku, ale v mnohem menším měřítku.

Problém: Fotky jsou nudné

Pro někoho bude zadání úkolu brnkačka a ani by nepotřeboval předchozí kapitoly s podrobnostmi. Ale pro začátečníky je to nový svět. Spousta lidí si fotí jen tak popisně pro sebe a nad kompozicí nepřemýšlí.

Všechny fotky jsou tak focené z výšky stojícího člověka s objektem vždy uprostřed. Žádná kompoziční pravidla nebyla použita a když se nějaké objeví, tak vzniklo čistou náhodou.

Kompozice v praxi – špatný přístup
Fotky koše bez rozmyslu, jen s obkroužením objektu a focením ze stejné výšky.

Kompozice v praxi – variabilní série
Mnohem variabilnější fotky koše s pohledy z různých výšek s různými ohnisky a kompozicemi.

I když se naopak fotograf zaměří na focení z různých vzdáleností, lze udělat chybu, když se opomene důležitá strana. Viděl jsem i sérii snímků, kde úplně chyběl předek objektu.

Ideální je tedy jak obejít objekt, tak měnit od něj vzdálenost a také výšku, ze které je vše focené.

Problém: Fotky jsou si podobné

Tohle se stává hlavně v případech, kdy cílem je něco velmi jednoduchého, co vypadá ze všech stran stejně.

I když jsou fotky samy o sobě kompozičně v pořádku, nejsou dostatečně různorodé. Pokud by se nejlepší z nich použila pro náš neexistující článek, všechny ostatní už jsou vlastně její kopie a nemá smysl je přidávat.

Kompozice v praxi – velmi podobné fotky v sérii
Přejezd vlaku – velmi podobné fotky.

Problém: Není jasný kontext

Častěji než bych čekal, se stává, že se ke mně dostane série velmi dobře zpracovaných fotek, u kterých ale naprosto není jasné, kde se objekt nachází. Typicky je vše nafocené teleobjektivem s daným cílem krásně zobrazeným přes celou fotografii a s rozostřeným pozadím. Takové záběry jsou samozřejmě také užitečné, jen k nim musí přibýt i nějaký víc kontextový.

Kompozice v praxi – teleobjektiv
Pokud jsou všechny fotky vyfocené teleobjektivem, nedávají představu o kontextu.

Problém: Všechno focené na výšku

Tady záleží na použití obrázků. Ve skutečném úkolu mám upřesňující podmínku, že se nemají fotit všechny záběry jen s orientací na výšku, byť si dokážu představit, že pokud se bude výsledek zobrazovat jen na mobilu, tak to opravdu asi bude lepší formát.

Problém ale je, že mnoho lidí nenapadne fotit nějak jinak. S formátem na výšku se také často pojí u začátečníků problémová kompozice a pokud si nedáte pozor, skončíte se všemi fotkami rozdělenými na třetiny – nahoře je obloha (zbytečná), dole je země (zbytečná) a na váš cíl zbývá malý pruh místa uprostřed.

Kompozice v praxi – na výšku
Pokud je objekt horizontální, jako most přes řeku, je vertikální fotka nepraktická. Pokud si nedáte pozor, velké části snímku budou zabrány úplně zbytečnými věcmi (tady oblohou).
Sony A7R V, Tamron 35-150/2-2.8, 1/250, f/4.5, ISO 100, ohnisko 35 mm

Cvičení dělá mistra

Samozřejmě si uvědomuji, že málokdy budou naše fotky použité ve článcích. Ale je to jen příklad, na kterém se trénujeme.

Stejně tak můžete chtít nafotit třeba nějakou památku na dovolené a když ji budete prezentovat, určitě bude lepší se chlubit různorodými zajímavými fotkami, než sérií tří podobných záběrů.

Otázky a odpovědi

  • Co když v okolí není nic zajímavého na focení? Někdy stačí jen změnit úhel pohledu. Zkuste se podívat po zajímavých texturách, liniích nebo světelných kontrastech. I obyčejný objekt se dá zachytit kreativně!
  • Jak poznám, že mám správně zachycený kontext? Dobrým testem je ukázat fotku někomu, kdo místo nezná. Pokud bez dalšího vysvětlování pochopí, kde se objekt nachází, máte vyhráno.
  • Mohu fotit mobilem místo fotoaparátu? Ano! Trénink kompozice není o technice, ale o přemýšlení nad snímkem. Mobil s dobrým fotoaparátem vám dobře poslouží.
  • Co když se mi všechny moje fotky zdají stejné? Zkuste změnit ohnisko, úhel pohledu nebo výšku, ze které fotíte. Experimentujte s perspektivou a zkuste najít zajímavé detaily.
  • Jak moc mám při focení dodržovat kompoziční pravidla? Pravidla jsou dobrým vodítkem, ale nejdůležitější je, aby fotka dobře fungovala. Nebojte se je někdy porušit, pokud to snímku prospěje.
  • Jak se vyhnout rušivému pozadí ve fotce? Změnou úhlu nebo ohniska. Teleobjektiv pomůže rozostřit pozadí, nebo zkuste objekt umístit proti klidnější ploše.

Máte další dotazy? Napište nám do komentářů a podělte se i o své výsledky! 📸