Fotografie k nakousnutí
Fotografování jídla patří mezi velmi specifické fotografické disciplíny. Jako hladový fotograf se nejvíce těšíte na to, až bude „odfoceno“. Nejprve ale musíte odvést kvalitní práci. Ta se pak snadno pozná podle toho, zda divákovy chuťové pohárky zůstanou při pohledu na výsledný snímek lhostejné, či naopak.
Hlavní úkol fotografií jídla je prodat konkrétní pokrm zákazníkovi. Jednoduše řečeno donutit jej, aby si dané jídlo v restauraci zakoupil či – jedná-li se o snímek v kuchařce – s pomocí příslušných surovin měl chuť si pokrm sám připravit. Proto musí jídlo na fotografii vypadat chutně, šťavnatě a hlavně čerstvě. Zkrátka k nakousnutí.
Spolupracujte s kuchařem
Podobně jako při fotografování módy spolupracujete s týmem lidí. V gastronomii je stylistou i maskérem kuchař (případně stylista, který se zaměřuje čistě na jídlo). Ten ví, jaká jídla vám bude servírovat, z jakého úhlu budou vypadat nejlépe a také vám řekne, na co byste se měli zaměřit. Připravte se na to, že budete spolupracovat s dalším umělcem!
Pozn.: Může se stát i to, že kuchař nebude se svým výtvorem spokojen. Kachna může být spálená, omáčka nemá tu správnou barvu, nebo se rybě potrhá kůže. Proto se připravte i na to, že některé pokrmy se budou fotografovat ještě jednou.
Když se strojí jídlo
Při fotografování naaranžovaného pokrmu se snažte vyhnout využití různých doplňků, jako například utěrky, sklenice s vínem nebo kolou, květiny apod. Zaměřte se jen a jen na jídlo. Raději použijte zajímavé nádobí (v současné dobře je například v kurzu retro styl). Jídlo má samo o sobě vypadat zajímavě, nesnažte se proto zaujmout divákovu pozornost okolím, ale pokrmem samotným. Zbytečné doplňky mohou fotografii spíš pokazit. Použijte je až tehdy, když by fotografie samotného jídla mohla vypadat nudně a to i z různých úhlů. To však nemusí být chyba vaše, ani kuchařova. Některé pokrmy jednoduše takové jsou –monotónní či nepříliš zajímavé, a proto bude potřeba je vhodně doplnit.
K dobře odvedené fotografii jídla patří bezesporu i bezvadná kompozice. Téměř vždy, když se před vámi objeví jídlo v plytkém talíři, budete jej fotografovat z boku. V případě, že vám z kuchyně přinesou hluboký talíř, fotografujte jídlo z vrchu. Vždy zvolte takovou kompozici, abyste zachytili z talíře to nezajímavější.
Při focení z výšky se může vyplatit předem investovat do malého rozkládacího žebříku. Nebudete tak muset stoupat na židle či stoly a výšku si u žebříku také nastavíte.
Detaily, detaily, a zase ty detaily
Přestože do jídelního menu budete často fotografovat celkové pohledy, detaily jídla většinou vypadají o dost lépe. Nebude tedy od věci si jich pár střihnout. Ostatně i takové fotografie se vám v budoucnu mohou hodit.
Při celkových pohledech se může stát, že výsledná fotografie bude nudná – tehdy zvolte detail. V devadesáti procentech případů dosáhnete požadovaného efektu. Většinou to jsou právě detaily, které upoutají zákazníkovu pozornost. Když budete opravdu dobří, můžete zachytit čerstvost, šťavnatost a v divákově fantazii třeba i vůni produktu.
Světlo a technika
Co se týče hardwaru, připravte si základní vybavení na fotografování portrétů. Raději použijte delší ohniska, která nedeformují tvar objektů. Na fotografování jídla používejte měkké, rozptýlené světlo. Tento druh osvětlení totiž vykreslí všechny potřebné detaily a nic nezastíní.
Doporučujeme použít různé rozptylky u umělého osvětlení, a případně odrazné desky při použití přirozeného světla. Odrazné desky by měly mít kromě bílé či stříbrné i zlatou odraznou plochu. Ta přidá teplejší barevný nádech a jídlo bude působit chutněji.
Zboříme mýty
Jestliže jste už o fotografování jídla něco slyšeli, pak možná víte, že fotografové jídla své „modely“ lakují například lakem na vlasy. To proto, aby jídlo vypadalo šťavnatěji. Věřte nám ale, že při fotografování kvalitně připraveného jídla jej není třeba lakovat, a tudíž ho takto znehodnotit.
Jídlo na prodej
Fotografie jídla jsou vlastně chutné produktové fotografie. Účelem produktové fotografie je prodej. Jestliže jste alespoň na jeden z našich snímků (tedy samozřejmě na vyfotografovaná jídla) dostali během čtení chuť, je to důkaz toho, že jsme odvedli (fotograf i kuchař) dobrou práci.
A po fotografování přichází to nejlepší. Pokud jste nefotografovali umělé jídlo, tak se vám dostane i chuťového zážitku. Kuchaři jsou svým způsobem umělci a velice rádi se o své umění dělí.
Fotografie byly pořízeny ve spolupráci s francouzskou restaurací Le Marché v Brně.