Fotografování lesa

Lesy jsou vděčný fotografický objekt, jak kvůli jejich vzhledu, tak i díky jejich snadné dosažitelnosti. Nechte se inspirovat pár tipy, jak z nich fotograficky získat ještě více.

V době dovolených se lidi nejčastěji chlubí návštěvou exotických destinací a na sociálních sítích sdílí svoje cestovatelské záběry. I v naší vlasti je ale nepřeberné množství krásných zákoutí a spousta z nich čeká za hned rohem. Do fotografování lesa se tedy může pustit každý.

Pomocníci

Les na fotkách vypadá dobře v jakémkoliv období a s jakýmkoliv vybavením, nicméně záběry lze vylepšit například použitím polarizačního filtru a můžeme si pomoci i výběrem ročního období nebo denního času. Klasickým obdobím je samozřejmě podzim, který se už pomalu blíží, a pokud ještě využijete „zlatou hodinku“ (ráno nebo večer, kdy je slunce nad horizontem), dostanete skutečně elegantní snímky lesního království. Mým oblíbeným efektem je také mlha nebo nízká oblačnost, která fotografiím dodá zase jiný rozměr.

To však ani zdaleka neznamená, že jindy než o mlhavém říjnovém ránu nemá cenu fotit! Nebojte se snímky pořizovat kdykoliv a získáte tak mnohem různorodější kolekci než jen sérii podzimních záběrů.

Celkové záběry

Když se turista vyšplhá po dlouhém pochodu na vyšší místo, obvykle je odměněn krásným výhledem, který si zvěční. Takové fotografie z kterékoliv denní doby bývají velmi efektní, nicméně přináší s sebou i technické problémy. Podívejte se na obrázek níže, kde je jak finální verze, tak i originál přímo z fotoaparátu:

Upravená a „surová“ fotografie jarních kopců. Canon 7D, Sigma 30/1.4, 1/60 s, F9, ISO 100, ohnisko 30 mm
Upravená a „surová“ fotografie jarních kopců. Canon 7D, Sigma 30/1.4, 1/60 s, F9, ISO 100, ohnisko 30 mm

Původní fotografie zachycuje příliš tmavé lesy a zároveň příliš světlou oblohu. Na místě bychom to mohli vyřešit tzv. přechodovým filtrem, který by oblohu ztmavil. Jenže ten mnoho lidí nevlastní, proto je běžnější až softwarová úprava. V Zoner Photo Studiu ji snadno docílíte takto.

Pokud se setkáte s příliš vysokými rozdíly jasů, například při přímém focení do slunce, někdy nezbude než použít HDR techniku a vyfotit několik fotografií, které později složíte dohromady:

Jeden obrázek složený z pěti fotografií. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/800 až 1/50 s, F9, ISO 400, ohnisko 16 mm
Jeden obrázek složený z pěti fotografií. Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/800 až 1/50 s, F9, ISO 400, ohnisko 16 mm

Pro inspiraci přidám i záběr s mojí oblíbenou mlhou. Většina zamlžených snímků má malý kontrast, proto je nutné je v tomto ohledu silně upravovat. Abyste i po úpravách skončili s technicky kvalitními obrázky, doporučuji exponovat doprava.

Ranní mlha válící se na kopcích. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/125 s, F13, ISO 100, ohnisko 88 mm
Ranní mlha válící se na kopcích. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/125 s, F13, ISO 100, ohnisko 88 mm

Výřezy z celku

Zatímco široké záběry okolí ukazují monumentálnost přírody, ze stejného místa lze pomocí teleobjektivu „vypíchnout“ ten jediný detail, který nám připadá zajímavý.

Už na předchozí fotografii bylo vidět ohnisko 88 mm, zde je ještě větší detail jiného místa focený ohniskem 165 mm.

Malý výřez krajiny jinak zahalené v mracích. Bylo potřeba silně zvýšit kontrast a sytost barev, aby kopce byly více patrné. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/400 s, F8, ISO 100, ohnisko 165 mm
Malý výřez krajiny jinak zahalené v mracích. Bylo potřeba silně zvýšit kontrast a sytost barev, aby kopce byly více patrné. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/400 s, F8, ISO 100, ohnisko 165 mm

Pro srovnání se můžete podívat na první fotografii jarních kopců, která byla pořízená z identického místa. Najdete na ni tento výřez krajiny? (Byť očividně je to foceno úplně jindy.)

V lese

I scény, kde je pozorovatel přímo mezi stromy, mají svoje kouzlo. Vyplatí se sledovat sluneční svit a tomu přizpůsobit kompozici. Stačí i malý kousek lesa, kam dopadá osamocený paprsek světla. Fotoaparát má obvykle velké problémy, aby nepřepálil osvětlené místo, proto je nutné snímek po nafocení pečlivě zkontrolovat, ať se nedočkáme bílého fleku uprostřed záběru.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/30 s, F4, ISO 800, ohnisko 102 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/30 s, F4, ISO 800, ohnisko 102 mm

Nebo lze pomocí širokého záběru vměstnat do obrázku slunce i s jiným zajímavým elementem.

Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/100 s, F6,3, ISO 100, ohnisko 17 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/100 s, F6,3, ISO 100, ohnisko 17 mm

Silnice jsou obecně dobrým vodícím prvkem pro oko diváka. Zde scéna opět s částečným oparem, kterým se proplétá lesní cesta:

Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/30 s, F7,1, ISO 400, ohnisko 85 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/30 s, F7,1, ISO 400, ohnisko 85 mm

Detaily

Není nutné zabírat vždy celé úseky lesa. Pěkné jsou i detaily, na které narazíte.

Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/160 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 95 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/160 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 95 mm

Můžete si také všímat stínů vytvářejích jemné obrazce na příhodných površích.

Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/250 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 115 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/250 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 115 mm

Díky omezenému rozsahu snímání světla u digitálních fotoaparátů je také snadné dělat siluety, zde pár listů ve stínu na pozadí jiných silně osvětlených. Na počítači se doladí přesně úroveň světlosti a sytost barev podle vašeho vkusu. Ze zdrojové fotografie dokážeme snadno udělat jak optimistickou světlou variantu (jako tady), tak i tmavší a méně kontrastní, která působí melancholickým dojmem.

Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/1600 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 200 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 IS II, 1/1600 s, F2,8, ISO 400, ohnisko 200 mm

Nakonec bych dodal, že fotoaparát nemusíte mít jen v horizontální poloze, ale je dobré se rozhlédnout i po zcela jiných výškových úrovních. Tady bylo navíc vyvážení bílé posunuto silně do modra pro dramatický dojem.

Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/160 s, F5,6, ISO 100, ohnisko 16 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/160 s, F5,6, ISO 100, ohnisko 16 mm

Slovo na závěr

Les skýtá obrovskou spoustu fotografických příležitostí, takže se stačí jen dívat okolo a z příštího výletu můžete donést kvanta zajímavých záběrů.