Fotografování plesů: Jakou fotovýbavu vzít s sebou?
Uvažujete-li nad tím, že byste v budoucnu chtěli fotit plesy – ať už profesionálně, nebo jen tak pro zábavu – tento článek vám poradí, jakou fotovýbavu byste si měli vzít s sebou nebo popřípadě dokoupit.
Když jsem s focením plesů začínal, nenašel jsem nikde příliš informací a doporučení, které by mi pomohly s tím, jakou fotovýbavu je potřeba dokoupit nebo jak nastavit fotoaparát. Až řada nezdarů a bohaté zkušenosti z nespočtu plesů, které jsem v průběhu času fotil, posouvají mé fotky stále kupředu.
Zkusím pro vás shrnout to, co je podle mého názoru k focení plesů nezbytné. A taky přidám pár tipů, které se hodí k tomu, aby fotky z plesu byly ještě lepší.
Nejdřív nanečisto
Pokud s focením plesů teprve začínáte, doporučuji si to nejdřív vyzkoušet nanečisto. Bez nároku na odměnu a slibu, že fotky někomu pošlete.
Focení si zkuste nejdříve nanečisto bez nároku na odměnu a slibu, že fotky dodáte.
Vyhnete se tak tomu, že následující den po plese zjistíte, že fotky jsou příliš tmavé, rozostřené nebo přepálené. Když nikomu neslíbíte, že fotky dodáte, nebudete se pak muset zbytečně vymlouvat a hledat důvody, proč nepovedené fotky nechcete ukázat.
Nezbytná technika: zrcadlovka/bezzrcadlovka, objektiv s dobrou světelností a blesk
Pokud zde chcete najít, který foťák je nejlepší na plesy, tak žádná taková univerzální rada asi není. Nejproblematičtější věc, na kterou na plese většinou narazíte, je nedostatek světla. Takže výběr techniky přizpůsobte tomuhle faktoru.
Fotoaparát jako takový není zas tak zásadní. Když to zjednodušíme, tak větší snímač je rozhodně vždycky výhodou. Ideálně Fullframe, případně alespoň APS-C.
Pokud stojíte před rozhodnutím, jestli vzít foťák s větším rozlišením, nebo citlivějším snímačem, případně lepším ostřením, tak zrovna rozlišení není vůbec důležité. Naopak obecně to funguje tak, že fotoaparáty s vyšším rozlišením více šumí, a nebál bych se klidně třeba i 12 MPX. Ale není tomu tak vždy, novější fotoaparáty zvládají dobře šum i s vysokým rozlišením. Taková univerzální cesta je foťák s rozlišením okolo 24 MPX.
Tělo fotoaparátu ale není tak zásadní jako objektiv. Ohnisko využijete jako u běžné reportáže v interiéru, takže něco kolem 24 mm na celky nebo fotky v tančícím davu a 50 mm na běžné reportážní záběry. Samozřejmě i 35 mm je skvělé ohnisko, a pokud chcete špiónské věci, tak třeba 85 mm. Delší skla (objektivy s delší ohniskovou vzdáleností) už je většinou zbytečné brát s sebou.
A pak je tu ještě světelnost. Co si budeme povídat, čím menší clonové číslo, tím lepší. Osobně bych radši oželel delší zoom než nižší světelnost. Jako minimum bych doporučoval f/2.8, nejlepší kompromis světelnost/cena/hmotnost je často f/1.8. Pokud to myslíte vážně, tak f/1.4, a pokud máte opravdu hodně peněz, tak f/1.2.
Takže co z toho plyne? Jestli preferujete jedno tělo a jeden objektiv, tak něco jako 24-70 f/2.8 je úplný univerzál. Pokud máte 2 těla nebo vám nevadí střídat objektivy, tak 24 mm a 50 mm f/1.8 (případně f/1.4). A nebo vám nevadí běhat a dalo by se to s pár kompromisy nafotit třeba jen s objektivem 35 mm.
Při focení se taky neobejdete bez externího blesku. Dá se říct, že ten je vlastně bezpodmínečně nutný. Není nijak zásadní mít nějaký konkrétní typ. Stačí, aby měl otáčecí hlavu, a to mají téměř všechny. Není zde nutné prosvítit kompletně celý sál, kvůli tomu je tam osvětlovač. Stačí si přiblesknout hlavní objekt, takže není nutné volit nějaký extra výkonný blesk. Pokaždé, když to situace dovolí, fotím radši bez blesku, ale jsou chvíle, kdy by to bez něj nešlo. A opravdu jich není málo.
Ostatní doplňky
Kromě toho doporučuju přibalit do fotobrašny kartu navíc, nabité baterky do foťáku, a hlavně náhradní baterky do externího blesku.
Doporučuju používat i UV filtry a sluneční clony na objektivy. Ne kvůli světlu, ale abyste zabránili mechanickému poškození optiky. Na některých plesech se hážou třeba mince a to není vůbec dobré pro přední člen objektivu.
Nezapomeňte doma hadřík na brýle. Očištění optiky je občas potřeba, zejména když někdo dostane nápad bouchnout o půlnoci šampaňské a stříkat s ním všude okolo.
Nastavení fotoaparátu
Fototechnika ovšem není zárukou kvalitních fotek. Důležitou roli má nastavení expozičního trojúhelníku. Režim nastavuju na manuál (M). A další hodnoty už volím podle prostředí.
ISO se většinou snažím držet mezi hodnotami 100 až 6400, ale když je tma, jdu i výš. Pokud si to chcete ulehčit, nastavte v M režimu auto ISO s limitem. Osobně tak fotím skoro vždycky a mám limit ISO na 12800, což už je celkem na hraně, ale záleží na tom, co vám dovolí fotoaparát.
Čas závěrky nastavuji na hranici udržitelnosti, tedy okolo 1/250 až 1/100 sekundy, podle toho, jak rychlý je pohyb. Blesk ale stejně pohyb zmrazí, pokud objekt není daleko. Při pohybu objektů používám zpravidla čas okolo 1/250 a vyšší ISO. Clonu dávám tak nízkou, jak jen to objektiv umožňuje. S výjimkou nějaké větší skupiny lidí se dá nechat clona celý večer otevřená.
Co se týče formátu, rozhodně doporučuju fotit do RAWu kvůli větším možnostem úprav fotek. U ostření se mi osvědčilo u zrcadlovek bodové ostření na střed, protože tam dobře chytá přisvicovací dioda blesku. V případě bezzrcadlovek se dá využít i Eye focus s nějakou asistencí, případně také bodové ostření, když je málo světla.
Blesk nastavuju na manuální režim. Možná vám ale bude vyhovovat více TTL (automatika). Moje zkušenost je však taková, že ve většině situací, kdy blesk používám, je focení na vzdálenost 2 až 4 metru. Proto nechávám blesk na stabilní hodnotě a v případě potřeby přidám nebo uberu manuálně tlačítky +/- na blesku. Při focení blesk nasměrujte nahoru a buď mějte vysunutou rozptylku a vizitku, aby světlo šlo více dopředu, nebo použijte nasazovací difuzér, který světlo změkčí.
Ještě jedno doporučení ohledně blesku: Při focení v sále, kde je světlo převážně teplé barvy, by se vám mohly hodit barevné filtry na blesk. Dělají se buď gelové z tenké průsvitné fólie a nebo nasazovací plastové. Tím částečně srovnáte teploty světelných zdrojů a pomůže vám to při postprodukci. Vyhnete se tomu, že pozadí bude žluté a obličeje od blesku do modra.
A nebo využijte lokální úpravy ve Vyvolat Zoner Photo Studia X, kde můžete Vyrovnání bílé změnit jen na části fotky.
Hlídejte si kompozici a hledejte zajímavé momenty
Dobrá fotovýbava a správné nastavení fotoaparátu je základem úspěchu dobré fotografie. Nezapomeňte ale na to, že skvělou fotku dělá i kompozice a světlo. Kromě toho jsou to zejména momenty, které na snímku zachycujete. Právě o momentech, které byste neměli na plesích zmeškat, jsem pro vás napsal článek Fotografování plesů – jak nepropásnout ty nejlepší okamžiky.