Fotografování produktů na bílém pozadí
K produktové fotografii můžete přistupovat mnoha různými způsoby, ale fotografování na bílém pozadí je klasikou použitelnou téměř všude. Přinášíme tipy a postupy, jak na to.
Spousta lidí čas od času potřebuje vyfotit nějaký předmět, ať už pro zdaleka nejčastější účel online obchodování nebo z jiného důvodu. Ukažme si, jak se typicky postupuje v různých situacích, kdy chceme dosáhnout určitého vzhledu produktu.
Zatímco v nedávném článku o stolním ministudiu jsme si ukázali nejjednodušší možnou variantu focení malých věcí, tentokrát už budu na ukázkových obrázcích používat silnější světla v podobě externích blesků. Není to zdaleka jediná možnost svícení – jsou výrazně levnější i výrazně dražší cesty – takže je prosím berte jen jako ilustraci.
Co k focení produktů potřebujete
Stejně jako v předchozím článku, velmi doporučuji manuální režim fotoaparátu a stativ pro opakovatelnost záběrů a možnost postupného ladění detailů. Nicméně z požadavků na fotoaparát to je prakticky vše. Pokud nebudeme tisknout velké plakáty, nikdo nepozná, zda jsme fotili kompaktem nebo drahou zrcadlovkou. Rozhoduje jen použité světlo a nastavení scény.
Na malých věcech focených zblízka je často vidět prach. Ten je výraznější, čím dramatičtější světlo a scénu používáme, takže při focení na bílém pozadí se světlem zepředu prach téměř nezaznamenáme, ale s černým podkladem a světlem zezadu bude vidět každé smítko. Proto doporučuji mít po ruce utěrku pro první pomoc.
Pár základních tipů pro focení produktů
Protože je hloubka ostrosti při zaostření na krátkou vzdálenost malá, obvykle se používají vyšší clonová čísla (můžete si všimnout extrémní clony F18 na obrázku výše). I tak se často stává, že produkt není kompletně zaostřený, proto pečlivě vybírejte bod, na který ostříte. Většinou je lepší ostřit na předek objektu a můžete si dovolit posunout ostřicí bod i o něco dál, ale obvykle stěží do jedné třetiny produktu.
Kdyby bylo potřeba ostrost zvýšit za hranice běžných možností, jediným řešením by byl tilt-shift objektiv s pootočenou rovinou ostrosti nebo softwarové skládání různě zaostřených fotografií, takzvaný focus stacking.
Poslední poznámka se týká toho, že i pokud focení produktů skvěle ovládáme, někdy je lepší se držet jednodušších postupů. Osobně nefotím například starší věci pro prodej internetových bazarech na bílém pozadí, ale raději dělám schválně horší fotky „jen tak“ na stole, aby záběr působil realističtěji a kupující si nemysleli, že jen kopíruju fotku z náhodného e-shopu.
Na bílém pozadí
Stejně jako v předchozím článku o ministudiu, i ve větším měřítku lze jednoduše použít větší kus papíru nebo plastovou ohebnou desku jako na ukázce. Pokud je deska lesklá, způsobuje navíc i odraz, který také působí zajímavě. Musíme si ale uvědomit, že pokud fotíme z nízkého úhlu, zabíráme ve spodní části fotografie velký kus desky a pokud není stoprocentně rovná, odraz se bude deformovat. Ale v blízkosti produktu bývá ještě vše v pořádku, takže stačí jen snímek v patřičné vzdálenosti oříznout. Přijdeme sice o část odrazu, ale jeho málo zdeformovaná horní část zůstane.
Světla můžeme rozmístit podle libosti a s velkou přesností. Většinou se používají softboxy pro vytvoření měkkého osvětlení a pokud použijeme dva z protilehlých stran, z velké části tím eliminujeme stíny a objekty zároveň dostanou plastický vzhled.
Podle situace můžeme použít i jedno světlo pro zvýraznění stínů, nebo dvě světla, ale jinak natočená, případně i třetí pro silnější nasvícení pozadí a tak dále.
Pokud fotíte v menší místnosti, problémem jsou silně odrazivé objekty. Světlo dopadne i na stěny (a na vás jako fotografa) a vše se na objektu odrazí. V rámci možností se s tím budeme snažit vypořádat v příštím článku.
Na bílém pozadí s použitím fotostanu
Fotostan je obvyklá alternativa k případu výše. Je s ním jednodušší práce v případě lehce odrazivých předmětů, protože zakrývá jinak potenciálně rušivé okolí (silně odrazivé věci dělají problémy i ve stanu). Výhodou je také nepotřeba softboxů, protože světlo se přirozeně rozptýlí na stěnách stanu, a to ze všech stran, takže odpadnou i případné problémy s temnými stíny. Světlo sice nemůžeme kontrolovat příliš přesně, ale pokud chceme jen jednoduché produktové fotografie na bílém pozadí, ani to nepotřebujeme. Naopak můžeme použít skoro libovolné světlo a snímky budou vždy vypadat velmi slušně.
Součástí běžně dostupných komerčních fotostanů bývá bílá i černá podkladová plocha, takže jejich využití je variabilnější, než se může na první pohled zdát. Navíc na internetu je spousta návodů na výrobu stanu vlastního, takže improvizovanou variantu lze pořídit i velmi levně.
Není ani problém vložit do fotostanu plastovou desku a zkombinovat tak jejich vlastnosti.
Fotografický stůl pro ještě bělejší pozadí
Fotografický stůl je speciální alternativa, která je obzvlášť výhodná, pokud chcete mít pozadí opravdu bílé na 100 procent a absolutně žádné stíny. Standardní varianty mají desku z poloprůsvitného materiálu, takže je možné svítit i skrze něj zespodu.
V případě výše můžeme vidět světlo jdoucí zespodu. Pokud by i tohle bylo nechtěné, můžeme využít toho, že fotografický stůl je speciálně konstruovaný a při focení vodorovně není ani za deskou v optické cestě žádná trubka nebo jiný nosník. Je tedy snadné vyměnit desku za zcela průhlednou a nasvítit separátním světlem až pozadí dál za stolem (například zeď).
Fotostůl je opět možné koupit hotový nebo vyrobit doma (domácí varianta je i na obrázcích okolo).
Slovo závěrem
Tolik k focení produktů na bílém pozadí. Pokud máte složitější požadavky, můžete se těšit na další článek o složitějších pozadích a efektech nebo o úpravách produktových fotografií v Zoner Photo Studiu.
Chcete vědět víc o produktové fotografii? Přečtěte si další články na toto téma: