Jak fotit krajinu v mlze: zaměřte se na detaily
Mlha je fotogenický tvor. Pokud vás ještě nezlákal, podívejte se, co je možné ve spolupráci s ním nafotit. Nepotřebujete k tomu majestátní krajinu ani exkluzivní místo, stačí se pozorně dívat kolem sebe. V mlze se totiž skrývá spousta detailů, které si přímo říkají o vyfocení.
Je spousta způsobů, jak fotografovat mlhu. Může se jednat o rozlehlé části hor nebo i městské scenérie. V tomto článku se ovšem budeme soustředit na těsnější záběry, které si z mlhy vyberou jen menší část. Nebudeme se sice pohybovat přímo v makro měřítku, ale velikostí záběru zůstaneme spíše u stromů než u pohoří.
Detaily v mlze
V situaci, kdy je mlha všude kolem vás, jste nuceni si vybírat blízké fotografické cíle, protože viditelnost je velmi nízká. To je ale zároveň výhoda. Jednak budou prvky na snímku postupně mizet v dáli, takže se zvýrazní perspektiva, a také v pozadí zanikne cokoliv, co by potenciálně mohlo rušit.
Postupně se ztrácející stromy v lese se tu přímo nabízí.
Velmi fotogenická a snadno dostupná je také silnice, kde stačí při jízdě zahlédnout hezkou pasáž, zastavit (na bezpečném místě) a hned ji vyfotit. Celkem rychle tak můžete získat svůj vlastní katalog různých zákoutí.
I u cest omezená viditelnost odfiltruje vzdálené elementy. Na dalším záběru mohlo být v pozadí město nebo třeba skládka odpadků, ale namísto toho je to klidný pohled na osamocený strom.
Uvnitř mlhy typicky využijete objektiv se středními ohniskovými vzdálenostmi až lehčí teleobjektiv, zhruba 35 až 120 mm. Samozřejmě extrémy pod i nad tato čísla jsou možné, ale výjimečné.
Hranice mlhy
Na rozhraní mlhy a čistého vzduchu lze vidět stopu slunečních paprsků, které pak vypadají efektně. I kdyby vás tato stínohra fotograficky nezaujala, tak můžete alespoň ocenit podmínky, které k tomu vedly. Méně mlhy by znamenalo, že světlo v prostoru vůbec nebude vidět, hlouběji v mlze by se naopak paprsky rozmělnily už po cestě, takže by nebyly tak dobře patrné. Pokud tedy paprsky vidíte, znamená to, že se nacházíte přesně na rozhraní a o kousek dál už mlha končí.
Mlha v detailu
Zatím byla řeč o focení uvnitř mlhavého území, ale efektní je také stát stranou a vybírat si vzdálené zasněné detaily. Zde přichází na řadu teleobjektivy až super teleobjektivy (tj. ohnisková vzdálenost nad 300 mm).
Podle situace dochází k tomu, že fotíte mlhu pod sebou, před sebou nebo nad sebou.
Mlha pod vámi obvykle znamená, že stojíte na kopci, máte přehled o dění kolem a fotíte, jak se chomáčky páry střetávají s přírodou či s domy. Dění z delšího časového pohledu připomíná příliv a odliv, takže se vyplatí vytrvat a postupně si vybírat z poměrně rychle se měnící krajiny vhodná místa.
Mlha před vámi se vyskytuje velmi často u vody. Ráno ji můžete najít u rybníka a nemusí být ani podzim. Když natrefíte na nějaké zajímavé zákoutí, máte vyhráno.
Mlha nad vámi jsou vlastně nízká oblaka. Někdy ale tak nízká, že se střetávají s kopci a opět jsou k dispozici dramatické scény. Vyplatí se tedy koukat také vzhůru. I když vás mohou ukolébat nudná šedá oblaka a nezajímavé světlo na krajině, trik je v tom, že 95 % scény vás vůbec nemusí zajímat a pomocí teleobjektivu vyberete jen malý detail, kde se mlha/mrak potkává se zemí.
Čistý záběr
Na začátku článku zaznělo, že v případě sychravého počasí je skryto pozadí, takže typické mlhavé snímky jsou poměrně čisté. Přesto nestačí spoléhat na přírodu a je třeba aktivně záběry zjednodušovat, ať zdůrazníte esenci tohoto počasí.
I při focení v lese výrazně záleží na tom, jaké stromy si do záběry vyberete. Snímky níže dělí jen minuty a přesto je velký rozdíl ve výsledném efektu.
A pokud je většina scény podle vašeho gusta, ale pořád nějaká drobnost překáží, vždy je možné doladit výsledek v Zoner Photo Studiu.
Nezapomeňte na kompoziční pravidla
Vzhledem k jednoduchosti scény na podobných fotkách vynikne kompozice, proto nezapomeňte na základní poučky.
Asi nejběžnější je pravidlo třetin, to jest pokud je v záběru nějaký výrazný objekt, vyplatí se jej umístit do jedné třetiny snímku od levého či pravého okraje a také do jedné třetiny od horního či spodního.
Ale není to vždy nutné, někdy se stejným úspěchem využijete i středovou kompozici.
Zajímavé je také takzvané rámování obrazu, kdy hlavní motiv vizuálně obklopíte něčím v popředí. Na příkladu níže je tak fotoaparát prakticky v trávě, aby stébla dodala obrázku zajímavost a nešlo jen o odraz slunce ve vodě.
Skvělé jsou vodící linie, i když ty obvykle vyžadují buď lidské stavby nebo alespoň potůček (řeka nejspíš v mlze nebude vidět dostatečně daleko).
Fotografický bonus
Výhoda focení v podobném počasí nespočívá jen v neobvyklých pohledech. Navíc totiž nepotkáváte mnoho lidí, takže roste šance narazit zblízka na zvěř, která si vás nevšimne.
Mlhu doporučuji
I když spousta lidí nemá mlhu v oblibě, z fotografického hlediska se jedná o skvělou příležitost, jak si obohatit portfolio snovými záběry. Stačí dobré oblečení a už vám nemusí stát nic v cestě.