Jak fotit květiny v domácích podmínkách
Příroda se samozřejmě nejlépe fotí venku, ale jste limitováni aktuálním světlem a okolím. Občasný vítr navíc nepřeje práci s detaily. Stromy se těžko přenášejí, ale květiny si domů vzít můžete. Pak získáte skvělou kontrolu nad všemi faktory, které fotku ovlivňují.
Způsobů, jak doma fotit rostliny, je mnoho. Stejně tak je na vás, jaké zvolíte fotografické vybavení. Já jsem použil bezzrcadlovku a na svícení bezdrátově odpalované blesky, ale bylo to spíš ze zvyku a ve stylu pořekadla „pokud máte kladivo, každý problém vypadá jako hřebík“. Blesky jsou často až příliš silné a pohyb o pár centimetrů s dvoumetrovými stojany zbytečně krkolomný, takže jsem někdy litoval, že jsem si nezvolil jednoduchou baterku. Ale vše má své výhody a nevýhody.
Nicméně v článku o focení skla je názorně ukázáno, že baterka na svícení a mobil jako fotoaparát na podobnou práci stačí, takže se nenechte omezovat a použijte jakoukoliv techniku, kterou máte právě po ruce.
To nejdůležitější: světlo
Na pampelišce je vidět účinek světla z různých směrů. Sami si můžete zkusit určit, z jakého směru jsem na každém obrázku svítil. Řešení je v textu hned za obrázkem.
Na prvním obrázku vlevo nahoře je použito světlo přímo nad pampeliškou. Na něm je nasazený velký softbox, který světlo rozptýlil (ale stejně bych mohl blesknout odrazem o strop). Výsledný efekt je podobný dennímu světlu venku.
Pro větší rozdíl mezi světlými a tmavými místy jsem vpravo nahoře posunul světlo dál od fotoaparátu. Stále je nad květinou, ale tentokrát za ní. Místa, která jsou přivrácená k fotografovi tak nejsou přímo nasvícená a tedy podstatně tmavší.
Ne vždy je ale snadné umístit světlo nad objekt, proto je na obrázku vlevo dole světlo opět za pampeliškou, ale zboku. Efekt je u této rostliny podobný, jen je nasvícený i stonek, který byl na předchozích dvou snímcích ve stínu.
Pozice vpravo dole ukazuje světlo položené na stole za pampeliškou. U lidí by toto svícení bylo hororové, ale ve speciálních případech se může hodit. Všimněte si také, že zelené lístečky jsou prosvícené skrz a podobně i stonek.
Různé směry svícení lze kombinovat. V případě, že používáte baterku v temné místnosti, toho můžete jednoduše docílit během dlouhé expozice svícením napřed z jedné strany a pak z druhé, jako ve zmiňovaném článku o focení skla (nebo v jiném o technice light paintingu obecně).
Pozadí
Na předchozích snímcích byla za květinou bílá zeď zhruba 2 metry daleko. Využíval jsem toho, že správně natočený blesk osvítí jen objekt a už ne okolí, takže téměř ze všeho můžete udělat černé pozadí.
Náročnějším fotografům doporučuji koupit blok silnějších barevných papírů formátu A2. Ten jsem před časem pořídil a už jsem ho několikrát úspěšně využil. Při použití teleobjektivu vám stačí vyplnit jen malý prostor za rostlinou, kde libovolným způsobem upevníte papírový karton (u tohoto detailu by stačil i formát A4 nebo menší).
Na modrém obrázku je použitá finta: pozadí a rostlina jsou nasvícené dvěma různými světly, kde obě jsou namířené tak, aby svítily jen na jeden cíl. Celý obrázek byl pak otázkou několika pokusů, protože jsem blesk na pozadí držel v ruce a doufal, že se trefím na správné místo.
Různou intenzitou světla na pozadí a jeho zaostřováním do úzkého kuželu dosáhnete velké variability.
Jako finální variantu jsem zvolil prostřední řešení a navíc jsem přidal trochu světla z boku.
Tomu odpovídá i backstage záběr:
Praktické tipy
Během focení jsem narazil na několik drobných problémů:
Aby květiny stály na místě, kde je potřebuji, lehce jsem je připevnil ke sklenici nebo váze lepicí páskou.
Většinou jsem používal vysokou clonu, aby bylo vše ostré a také aby se snížila intenzita blesků, které měly na malou vzdálenost obrovský výkon.
Ani to někdy nestačilo a výkon 1/128 byl stále příliš velký. Proto jsem někdy používal polarizační nebo ND filtr, abych světlo dále utlumil. Tohle samozřejmě nemusíte se slabšími světly řešit. Naopak s ještě silnějšími studiovými blesky by to mohl být neřešitelný problém.
Detaily i větší celky
Nezapomeňte, že dobré výsledky přináší i focení z větší nebo menší vzdálenosti. Jak blízko se dostanete, záleží na použitém objektivu. Detail modřence už vyžadují makro objektiv.
Ale tulipán je mnohem větší a ani běžné objektivy by neměly mít problémy.
Obzvlášť tulipány vypadají efektně zachycené i s vázou (vhodnější jsem ale bohužel neměl po ruce).
Další možnosti
Až vás omrzí „běžné“ pohledy vyzkoušejte i oblíbený flat lay styl, kdy se fotí kolmo dolů. Květiny nemusí vždy ležet rozhozené po prázdném stole, efektní je i nějaký jiný podklad.
Když už jsem měl tuto scénu připravenou, zkusil jsem alternativu s dalšími – průhlednými – kamínky položenými na skle nad rostlinou. Celek působí umělecky, ale není příliš poznat, o co se jedná.
Pro ilustraci, takto vypadala celá scéna:
Posledním pokusem byl tedy jiný pohled skrze něco, ale tentokrát tím něčím byla sklenička s vodou, ve které se lomí obraz tulipánů.
Využít příležitosti
Focení květin není složité a v zásadě k němu potřebujete jen rostliny samotné. Ty seženete v sezóně venku nebo se u vás v domácnosti vyskytne kytice k nějakému výročí. S trochou šikovnosti ji při focení nijak nepoškodíte, takže jde jen o využití situace a zkusit vymyslet nějaké zajímavé kompozice. Věřím, že se u focení budete dobře bavit!