Jak fotit v kostele? Pomůže vám stabilizace, vhodná clona i podlaha
Duchovní stavby mají efektní atmosféru a stávají se častým cílem zvídavých návštěvníků. Jenže focení v jejich interiérech není snadné. Často totiž musíte bojovat s nedostatkem světla. Je ale několik triků, jak se s tím vyrovnat. Podívejte se, jak fotit v kostele a získat co nejlepší záběry.
V kostelích je focení nejen obtížné, ale někdy i zakázané. Proto při vstupu bedlivě sledujte informační tabule. Někdy vám nezbude, než se fotografování vzdát. I když je ale focení povolené, berte ohledy na ostatní. Kromě vás bývají v kostelech také lidé, kteří se modlí nebo rozjímají a není taktní je rušit.
Trable se stativem
V některých kostelech můžete fotografovat pouze bez stativu. Osobně je mi i tak focení se stativem v kostele nepříjemné. Připadá mi, že tím příliš zasahuji do dění kolem. Stativ jsem použil jen v jediném případě. Tehdy jsem snímky opravdu potřeboval a měl jsem podepsané oficiální povolení.
Jestli tedy stativ použít nebo ne, nechám na vás. Záleží i na vašich zkušenostech. Budu rád, když se o ně podělíte v komentářích.
Protože ale stativ často použít nemůžete, nebo ho prostě nemáte s sebou, musíte většinou fotit z ruky.
Není kostel jako kostel
Nevýhoda focení bez stativu je jasná – můžete použít jen krátké expoziční časy. Jinak bude výsledek rozmazaný. Může to být problém, protože v kostelích většinou moc světla nebývá.
Mezi jednotlivým stavbami jsou ale velké rozdíly. Obrovská světlá katedrála se fotí jinak, než temný kout venkovského kostelíku.
Velkou roli hraje i počasí. Pokud je to možné, počkejte na slunečný den. Kostel se krásně prosvětlí a možná se dočkáte i hezkých světelných efektů.
Rozdíly ilustrují následující dva obrázky. Na prvním je velký světlý chrám. V něm bylo zhruba 30× (!) víc světla než ve druhém, mnohem menším kostele.
Světelný objektiv jen někdy
S malým množstvím světla si poradíte díky světelnému objektivu. Dobře ale jeho použití zvažte, má i svoje nevýhody. Na jedné straně sice snížíte ISO a tím pádem i šum, na druhé straně ale klesne také hloubka ostrosti.
Následující snímek jsem pořídil s clonou f/1.4. Kvůli tmě jsem ale i tak musel použít poměrně vysoké ISO. Plně otevřená clona mě donutila ostřit jen na oltář, podlaha tak zůstala rozostřená.
Nebojte se ale malou hloubku ostrosti využít ve svůj prospěch. Prostředí kostela nabízí spoustu prostoru k experimentování.
S příliš malou hloubkou ostrosti se setkáte hlavně u delších ohnisek. U širokých objektivů komplikace nejsou tak velké, protože hloubku ostrosti mají i při nízké cloně výrazně větší. Přesto většinou nebudete mít při cloně f/2.8 vše dostatečně ostré. Držte se tedy alespoň v rozmezí f/4 – f/5.6.
Buďte kamarádi se stabilizátorem
V tmavých interiérech vám přijde vhod mít ve fotoaparátu nebo objektivu stabilizátor. Dovolí vám fotit s výrazně delším časem, protože potlačuje rozmazání, vzniklé pohybem ruky.
Podle hrubého odhadu v ruce udržíme čas 1/ohnisková vzdálenost objektivu. Například u 24 mm objektivu je to tedy čas zhruba 1/24 sekundy. Stabilizátor je schopný tento čas prodloužit třeba i pětinásobně. Záleží na konkrétním typu a na tom, jak pevně fotoaparát držíte.
Vyplatí se také zkusit štěstí a vyfotit víc stejných fotek po sobě. Většina bude rozmazaná pohybem, ale třeba mezi nimi najdete i jednu ostrou. Nečekejte zázraky, s pomocí štěstí ale můžete udržet i mnohem delší čas, než byste čekali.
Na následující fotku jsem potřeboval pět pokusů. Ani stabilizátor mi při času 1/4 sekundy a ohnisku 85 mm ostrý snímek nepořídil.
Velkou výhodu vám poskytnou široká ohniska. I bez stabilizace s nimi pořídíte ostrý snímek i při použití relativně dlouhého času.
Stativ bez stativu
Máte ale i další možnosti, jak fotit bez stativu s delším časem než obvykle. Zkuste se zapřít o zeď nebo o sloup. Můžete také položit fotoaparát na nějakou plochu a stativ tak nahradit.
V kostele využijte lavice nebo třeba podlahu. Zároveň tím získáte zajímavou kompozici.
Velký světelný rozsah
Při focení v kostele možná narazíte také na velký světelný rozsah scény. Na snímku jsou často temné kouty i rozzářená okna. Automatika fotoaparátu pak neví, jak se se situací poprat.
S jak velkým problémem se musíte potýkat, závisí na konkrétní stavbě, počasí i na konkrétním záběru. Podívejte se na snímek výše. Okna na pravé straně jsou správně exponovaná, ale levá strana je přesvětlená. Je to tím, že na levé straně je světlejší část oblohy.
Abyste problém se světlem vyřešili, zkuste použít například techniku HDR a vyfotit několik různě exponovaných fotek. V Zoner Photo Studiu je pak seskládáte do jedné se správnou expozicí. HDR je ale vhodné fotit ze stativu.
Další možností, jak fotit v kostele, je vyfotografovat jeden tmavý snímek, na kterém i ve světlých místech zůstanou kýžené detaily. Zesvětlením tmavých míst v počítači dosáhnete vyvážené expozice.
Nevyčerpatelná inspirace
Sakrální stavby najdete snad v každém městě i vesnici. Skrývají se v nich skvělé fotografické příležitosti a zajímavých snímků můžete pořídit nepočítaně. Stačí jen myslet na naše tipy a efektní fotky budou přibývat jedna za druhou.