Jak fotografovat domácí zvířata

Chováte doma vy nebo vaše děti nějaké zvířátko? A napadlo vás, že by to mohl být výborný námět na fotografování? Máme pro vás pár tipů jak na to, aby fotografie byly vtipné a zajímavé.

Jako první si musíte odpovědět na otázku, kde budete fotografovat: v interiéru a využijete blesk, nebo venku, kde vystačíte jen s denním světlem? Pokud máte externí blesk, který je možné odpojit od těla fotoaparátu, vyzkoušejte obě možnosti. Výhoda blesku je v tom, že umožňuje zachytit i velice rychlou akci, například na následujícím snímku chameleon právě ulovil cvrčka.

U fotografie chameleona jsem potřebovala větší hloubku ostrosti. Použila jsem proto externí blesk Nikon SB800, který jsem připojila k tělu fotoaparátu pomocí synchronizačního kabelu a umístila na stojan. Za zvíře jsem dala velkou čtvrtku, která vytvořila bílé pozadí. Výhoda fotografování chameleonů je v tom, že nemají tendenci utíkat, takže je dost času na práci s kompozicí i ostřením.
Nikon D800, Nikon 28–300/3.5–5.6, 1/250 s, f/16, ISO 100, ohnisko 72 mm

Jaké zvolit pozadí

Při práci doma máme řadu možností. Můžeme například použít bílý papír, který vytvoří neutrální pozadí. Takové snímky jsou vhodné jako ilustrace k článkům nebo do knih, protože zvíře je minimálně zakryto listím či trávou. Pokud chceme být kreativnější, můžeme zvolit papírové pozadí v různých barvách. Velké čtvrtky až do velikosti A0 koupíme i v papírnictví.

Pro fotografii myši bodlinaté jsem volila jako pozadí modrý papír a myšku jsem nechala volně šplhat po rákosu. Ten jsem upnula mezi dva stativy.
Nikon D800, Nikon 28–300/3.5–5.6, 1/250 s, f/8, ISO 100, ohnisko 210 mm
Velmi efektní je černé pozadí. Pěkně kontrastuje s bílým holoubkem, kterého drží můj asistent. Holub je nasvícen jedním bleskem z boku tak, aby světlo blesku nedopadalo na papír, a ten tak zůstal černý. Jinak by ho světlo blesku změnilo na šedý.
Nikon D800, Nikon 28–300/3.5–5.6, 1/320 s, f/16, ISO 100, ohnisko 38 mm

Přírodní pozadí

Když chceme vytvořit náznak přírodního prostředí, máme situaci ještě jednodušší. Na jakýkoliv stůl si připravíme mech, trávu a kusy kůry. Vše nasbíráme předem v přírodě. Snažíme se sladit barevnost a členitost chystaného prostředí. Do toho pak umístíme zvíře.

Pokud nám nejde o věrnou kopii prostředí daného druhu, můžeme být tvořiví a pohrát si s barvami, přidat do kompozice i květiny, ovoce nebo šišky – vše, co se nám líbí.

Pro fotografii křečíka džungarského jsem jako pozadí použila kůru, barevné podzimní listy a trochu slámy. Fotografovala jsem makroobjektivem 180 mm a použila menší hloubku ostrosti, aby malé zvířátko vyniklo a prostředí kolem bylo rozostřené, jen svými barvami ladilo se zvířetem.
Nikon D800, makroobjektiv Sigma 180/2.8, 1/320 s, f/18, ISO 100, ohnisko 180 mm

Legrácky s našimi mazlíčky

Fotografování by pro zvířata měla být zábava. Využijte jejich přirozených potřeb schovávat se a hrát si. Vytvořte různé prolézačky, použijte hračky anebo tričko jako schovku. Snad nemusím připomínat, že focení svým zvířecím kamarádům zpříjemňujeme pochvalou a pamlsky. Zvíře musí mít fotografování spojené s něčím příjemným, jen pak bude chtít spolupracovat.

Potkan vykukující na fotografku z rukávu si užíval fotografování stejně jako já a z fotografie je to myslím vidět. Volila jsem jednobarevné tričko, aby případné vzory neodpoutávaly pozornost od portrétu zvířete.
Nikon D800, makroobjektiv Sigma 180/2,8, 1/250s, f/18, ISO 100, ohnisko 180 mm
U zvířat, která ráda šplhají, můžete vytvořit překážkovou dráhu a fotografovat zvíře v akci. Na snímku potkan šplhá po zavěšené staré naběračce. Tvořivosti se meze nekladou, hlavně to musí vaše zvířecí kamarády bavit.
Nikon D800, Nikon 28–300/3.5–5.6, 1/250 s, f/18, ISO 100, ohnisko 190 mm

Dejte zvířeti pamlsek, získáte čas

Jak víte, vhodná dobrota odpoutá pozornost zvířete od fotografování. To se zabývá tím, jak se dostat k pochoutce, a vy můžete v klidu fotografovat. Pokud nechcete, aby byl pamlsek vidět, můžete ho skrýt za nějakou část prostředí.

Křeček se snaží dostat do oříšku a vůbec neutíká mimo záběr. Na fotografování jsem měla spoustu času a mohla jsem vyzkoušet i různé kompozice.
Nikon D800, Nikon 28–300/3.5–5.6, 1/200 s, f/16, ISO 100, ohnisko 150 mm

Fotografování venku

Pokud nemáme k dispozici blesk, můžeme podobně postupovat i venku. Situace je o to jednodušší, že prostředí pro zvířátko nemusíme vytvářet, můžeme ho najít, popřípadě jen doladit – květinami, mechem nebo třeba trávou. Pozadí snímku můžou tvořit bokehem rozostřené přírodní prvky, například keře, květiny apod.

Portrét kotěte jsem záměrně fotografovala ve stínu stromu, aby na zvířeti bylo měkké vyrovnané světlo. Pozadí rozostřila otevřená clona.
Nikon D800, Nikon 28–300/3.5–5.6, 1/160 s, f/10, ISO 500, ohnisko 150 mm

Fotografujte z úrovně očí zvířete

Ani lidé nevypadají lichotivě, když je fotíme z podhledu. Fotografujeme proto z výšky očí zvířete. Získáme tím lepší kompozici i výraz zvířete. Můžeme zvolit i zmíněný podhled, takové snímky jsou ale neobvyklé. Většinou jsme totiž zvyklí pozorovat malá zvířata z nadhledu – pak vidíme vršek hlavy a záda. Pohled z očí do očí je mnohem zajímavější. Pokud je zvíře malé a nechceme ležet v trávě, umístíme ho na vyvýšené místo, například na pěkný kámen porostlý mechem.

Portrét morčete z mírného podhledu je velice neobvyklý, ovšem může dodat snímku i atraktivitu. Vysokou trávu jsem využila k orámování portrétu.
Nikon D800, Tamron 35/1.8, 1/400 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 35 mm

Připravte na focení zvíře i  prostředí

Na fotografování je třeba zvíře připravit podobně jako na výstavu, to znamená vyčesat srst a otřít oči, aby u nich nebyly ospalky. Zvíře musí být čisté a v co nejlepší kondici.

Dejte si pozor na rušivé prvky v pozadí. Fotograf se často maximálně soustředí na zvíře, a unikne mu, že za ním je na fotografii vidět větvička nebo kus klece.

Je třeba mít vše připravené již před fotografováním – prostředí i pamlsky. Zvíře přineste na místo až těsně před fotografováním, aby nebylo unavené. Pracujte jen tak dlouho, dokud to zvíře baví. Nesmíte ho nutit, jinak v něm vypěstujete odpor k fotografování.

Velmi pomůže, pokud budete mít asistenta, který zvíře zabaví, dá mu odměny a mluví na něj – dosáhnete tím lepšího výrazu zvířete. Asistent zároveň zvíře ohlídá, aby neuteklo ze záběru nebo odněkud nespadlo.

Dejte pozor na šum a neostrost

Expoziční čas volte raději kratší, přibližně od 1/125 do 1/500 s. Záleží na tom, jak rychle se zvíře pohybuje. Fotografie nesmí být neostrá vlivem pohybu. Clonu raději více otevřete, abyste dosáhli malé hloubky ostrosti. Cílem je ostré zvíře a většinou potlačené neostré pozadí. ISO volíme co nejnižší, aby nedocházelo k degradaci fotografie obrazovým šumem.

Na podobné fotografování jsou vhodné kratší teleobjektivy typu zoom, aby bylo možné rychle měnit kompozici. U malých zvířat se uplatní i makroobjektiv. Někdy můžete využít i široké ohnisko, pokud chcete využít kreativní deformace.

Osobně fotografuji ve formátu RAW, který poskytuje vynikající možnosti dodatečného zpracování. V Zoner Photo Studiu mohu upravit expozici – zesvětlit tmavá místa a potlačit místa přeexponovaná například na bílé srsti pomocí volby ztlumení světel a volby projasnění stínů.

Bavte se vy i váš zvířecí kamarád

I když se třeba ze začátku nedaří podle představ, fotografování musí vždy bavit vás i zvíře. Pokud si mazlíček focení užije, můžete ho zopakovat a získat fotku podle svých představ. Fotografování zvířat je totiž zejména o trpělivosti, dobré přípravě a empatii.