Experiment: Jak jsem fotil vodní klišé: ovoce ve vodě

Proč chci fotit něco, co už vyfotilo mnoho jiných? Abych zjistil, jak náročné to skutečně je. V dnešním článku ukážu krok za krokem, jak jsem experimentoval s podvodními fotkami ovoce. Článek je zamýšlen i jako návod pro vaše pokusy. Nezapomeňte tedy nakoupit či natrhat ovoce.

Grepové půlky. Canon 1000D, EF 75-300 mm při 80 mm, 1/200 s, f/9.0, ISO 100. Na snímku postprodukčně vyčištěno a ztmaveno pozadí.jpg
Grepové půlky. Canon 1000D, EF 75-300 mm při 80 mm, 1/200 s, f/9.0, ISO 100. Na snímku postprodukčně vyčištěno a ztmaveno pozadí.

Ovoce na černém pozadí jsem si vybral z důvodu jednodušší kompozice (na bílém bych musel řešit tmavé odrazy v bublinách) a původně jsem chtěl vše vyfotit v zatemněné kuchyni. Bohužel po pár pokusech s malou vázou, kdy se kuchyně začala podobat veřejné plovárně, jsme se s asistentem rozhodli přesunout experiment ven a ve sklepě našli pořádné akvárium o objemu 250 litrů.

Bylo mi jasné, že pro zmrazení pohybu nebude stačit pouze denní světlo, a proto jsem si vzal na pomoc systémový blesk (o externích blescích psal Vít Kovalčík už dříve) a dálkový rádiový odpalovač. Nezapomeňte při případných experimentech na ochranu elektroniky. I přesto, že se nepotápíte v moři ani bazénu, škoda způsobená vodou může být obrovská. Z tohoto důvodu (i pro redukci odlesků) jsem zvolil objektiv s delším ohniskem – Canon EF 75–300 4.5–5.6 III.

Při práci vždy myslete na bezpečnost techniky. Canon 1000D, EF 50 mm  f/1.8 II, 1/50 s, f/2.0, ISO 320.jpg
Při práci vždy myslete na bezpečnost techniky. Canon 1000D, EF 50 mm  f/1.8 II, 1/50 s, f/2.0, ISO 320.

Fotoaparát jsem přepnul do manuálního režimu, abych měl scénu pod kontrolou. Základem bylo eliminovat okolní denní světlo, dosáhnout tmy na pozadí a zábleskem osvítit potápěné ovoce.

Denní (trvalé) světlo lze nejlépe redukovat kratším expozičním časem. Použitím blesku s odpalovačem jsem se ale připravil o časy kratší než je synchronizační čas fotoaparátu (o technických detailech a jak je obcházet si přečtěte ve starším článku), takže jsem nastavil čas expozice na 1/200 sekundy. Není třeba se bát rozmazaného ovoce, protože čip uvidí osvětlené plody pouze nepatrně krátký čas (dobu záblesku).

Experimentovat můžete i s více blesky. Snímek ukazuje znečištění vody po několika hodinách vhazovaného ovoce. Canon 1000D, EF 50 mm  f/1.8 II, 1/200 s, f/9.0, ISO 100.jpg
Experimentovat můžete i s více blesky. Snímek ukazuje znečištění vody po několika hodinách vhazovaného ovoce. Canon 1000D, EF 50 mm  f/1.8 II, 1/200 s, f/9.0, ISO 100.

Clonu jsem využil pro kontrolu hloubky ostrosti, aby celé potápěné ovoce bylo ostré a zároveň byly šmouhy, odlesky a vady na sklech mimo rovinu ostrosti. Pro výpočet vhodné clony vám může pomoci například tento kalkulátor hloubky ostrosti (rozsahu zaostřených objektů na snímku). V mém případě cloně f/9.0 odpovídala při vzdálenosti 1,5 m (minimální ostřící vzdálenost objektivu) hloubka ostrosti asi 11 cm, což bylo při velikosti ovoce i akvária ideální.

Následně jsem reguloval ještě sílu externího blesku tak, aby bylo ovoce dobře zřetelné a odlesky na hranici bublin nebyly přepálené.

Kiwi a lapený vzduch. Canon 1000D, EF 75-300 mm při 80 mm, 1/200 s, f/9.0, ISO 100. Na snímku postprodukčně vyčištěno a ztmaveno pozadí.jpg
Kiwi a lapený vzduch. Canon 1000D, EF 75-300 mm při 80 mm, 1/200 s, f/9.0, ISO 100. Na snímku postprodukčně vyčištěno a ztmaveno pozadí.

Pokud se do podobných experimentů pustíte také, doporučuji vám fotoaparát umístit na stativ. Vyhnete se tak neostrosti způsobené chvěním fotoaparátu a usnadníte si ostření – stačí zaostřit jednou (na ovoce podržené ve vodě) a vypnout automatické ostření.

Při tomto pokusu jsem příliš nepoužíval zoom, protože ruka asistenta posílala ovoce pokaždé jinam a ovoce navíc vždy vykouzlilo jinak dlouhý nebo široký pás bublin. Byl jsem připravený na to, že výsledné fotky budu výrazně ořezávat.

Experiment bylo potřeba mnohokrát opakovat – síla a úhel hodu a rotace ovoce pokaždé vykouzlily jinou scénu klesajícího ovoce a bublinek. Nejlepších výsledků se nám podařilo dosáhnout s půlkami kulatého ovoce a plátky hozenými (jako frisbee disk) v rotaci.

Celý experiment mě naučil, že i tak „obyčejná“ fotka jako ovoce pod vodou vyžaduje spoustu úsilí a přípravy, navíc s nejistým výsledkem. Na druhou stranu je to příjemné zpestření letních víkendů, při kterém vám zaručeně nebude horko a osvěžíte si expoziční pravidla.

Zkoušeli jste někdy něco podobného? Nasdílejte prosím svoje úspěchy do komentářů pod článek.

Na focení ovoce ve vodě budete potřebovat

  • Akvárium s rovnými stěnami
  • Různé druhy ovoce
  • Externí blesk (minimálně jeden)
  • Igelitový kryt blesku
  • Černé pozadí
  • Odpalovač nebo kabel