Jak mít stálý příjem ze svých fotek: Jak a kde mít placený obsah
Jednou z hlavních výzev fotografa je nárazovost a sezónnost této profese. Ať už jste profesionál, nebo poloprofesionál, pravděpodobně jste zažili období, kdy jste neměli tolik zakázek, kolik byste si přáli. Na váš příjem může mít vliv zaměření i sezóna. Co dělat v hluchých obdobích, aby Váš příjem zůstal stabilní?
Největší výhodou naší práce je svoboda nakládat s časem podle vlastního uvážení. Pokud máte dost vyděláno, můžete například jednoduše cestovat. Pokud však máte rodinu nebo cestování prostě není vaším snem, nabízí současný trh několik možností, co v okurkové sezóně dělat. A na tyto možnosti se nyní podíváme blíže.
Možná jste si už spojili má slova s tím, čemu se říká pasivní příjem. Hned na začátku je však třeba zdůraznit, že ve fotografii neexistuje nic takového jako čistě pasivní příjem. Abyste se stali skutečně úspěšnými, budete potřebovat mnohem víc než jen radost z předávání svého know-how. Mnoho tvůrců pro to vynakládá stejné úsilí jako na samotné fotografické zakázky. Na druhou stranu můžete oba světy snadno a efektivně kombinovat.
Tvořte a prodávejte obsah
V první fázi si musíte položit otázku a ujasnit si, čemu se chcete vlastně věnovat. Fotíte něco specifického nebo dokážete o nějaké části fotografického světa zajímavě povídat? Pokud máte co nabídnout a rádi byste se o to podělili, zkuste své know-how monetizovat prodejem obsahu.
Zdaleka přitom nejde jen o vyplnění hluché sezóny, o které jsem psal v úvodu. Vaše úsilí bude odměněno ještě jedním velkým bonusem. Váš příjem bude diverzifikovanější. Vzpomeňte si, kolik fotografů ochromila pandemie. Spoléhat se pouze na jeden zdroj příjmů je za každých okolností riskantní. Proto vám tvorba obsahu může pomoci více diverzifikovat vaše příjmy a mít záložní řešení pro případ nouze.
Budujte komunitu
Tvořit obsah nestačí jenom v období, kdy máte méně zakázek. Aby měl váš obsah stálé odběratele, musíte o svou komunitu pravidelně pečovat, tedy udržovat povědomí o své práci a přinášet něco nového. A to je běh na dlouhou trať.
Kromě samotné platformy, kde budete svůj obsah prodávat, je důležité dávat o sobě vědět na sociálních sítích, kde vás vaše publikum může sledovat.
Dalším skvělým nástrojem je rozesílání newsletteru. To vše je dobré vyhodnocovat s pomocí různých analytických nástrojů, jako je Google Analytics. Marketingových strategií je mnoho, ale důležitá je pravidelnost. Dobře si proto rozmyslete, co vás nejvíce baví a čemu se budete schopni věnovat systematicky.
Jaký obsah prodávat?
Lektorství
Lektorství je jednou z nejpřirozenějších cest, kterou může fotograf zvolit. Jde o oblast, která je sice dost saturovaná, ale protože dnes fotí téměř každý, máte také široký okruh potenciálních zákazníků.
Můžete vytvářet online výukové programy, které se zaměřují na úzce specifikovanou oblast, například na analogovou fotografii. Nebo můžete cílit na široké masy a zaměřit se například na mobilní fotografii.
Prostor vám k tomu poskytnou platformy, jako jsou Udemy, Skillshare, Kajabi nebo Coursera. Jakmile na těchto stránkách vytvoříte kurz, můžete vydělávat peníze pokaždé, když si ho někdo koupí, prohlédne nebo se k němu přihlásí. Dalšími podobnými platformami jsou Herohero nebo čeští Forendors.
Prodávejte fotky
Prodej fotek je pravým opakem fotobanky. Ve fotobankách rozhoduje množství a schopnost vycítit a dodávat to, co je zrovna v trendu. Při prodeji vlastní práce se však vyplatí vsadit spíše na exkluzivitu. Zejména pokud jste již zavedeným fotografem, můžete na svých webových stránkách vytvořit podstránku, kde budete nabízet své nejlepší fotografie.
Můžete také zkusit prodávat své fotografie na platformách, jako je Etsy nebo Shopify, ale stejně jako u fotobank převažuje i zde kvantita nad kvalitou. Tyto platformy jsou ale natolik přesycené fotografiemi, že není vůbec snadné prorazit.
Prodávejte vlastní presety
Prodej presetů pro různé fotoeditory, např. Zoner Photo Studio X, Lightroom a podobně, je dalším oblíbeným způsobem, jak využít své know-how k rozšíření zdrojů příjmů. Ať už se věnujete krajinářské, svatební, nebo cestovatelské fotografii, můžete vytvořit a prodávat řadu jedinečných žánrových presetů.
Presety lze prodávat jednotlivě nebo jako sérii prostřednictvím platforem, jako jsou Etsy, Creative Market nebo přímo ze svých webových stránek.
Blog
Blog je jednou z fotografických klasik. Samotná tvorba blogu vám však příjem nepřinese (pokud se nezačnete věnovat také affiliate marketingu) a jde spíše o již zmíněné budování komunity. Užitečné tipy, návody a příběhy, které se skrývají za vašimi fotografiemi, můžete zpeněžit tak, že prostřednictvím blogu přitáhnete pozornost k nákupu svých fotek, presetů nebo fotografických kurzů.
Fotobanka
Fotobanky jsou v současné době velmi diskutovaným tématem. Příjmy mnohých dlouholetých přispěvatelů klesají a zároveň je čím dál tím těžší začít od nuly. Kromě toho tento trh ohrožuje také masivní rozvoj umělé inteligence, která se každým dnem zdokonaluje. Mezi nejznámější fotobanky patří Shutterstock, Adobe Stock, Alamy, Getty Images, Unsplash nebo iStocks. Umělá inteligence je však pořád krátká na tvorbu videí. Možná se zrovna tady otevírá prostor pro vás.
Za pokus to stojí!
Mnohé z toho, co jsem napsal, může vyznívat poněkud skepticky. Taková je ale situace na trhu a vás by to rozhodně nemělo odradit. Vytváření pasivního příjmu vyžaduje počáteční úsilí, ale s kreativitou, vytrvalostí a odhodláním to můžete dotáhnout daleko. Vytvořením více zdrojů příjmů navíc dosáhnete také většího finančního zabezpečení do budoucna.