Jak na ultraširoké objektivy

U většiny pokročilejších fotoaparátů, můžete měnit objektivy podle situace, chuti nebo konkrétního záměru. Ultraširoké objektivy posouvají fotografii dál než je jen pouhé zachycení reality tak, jak ji můžeme vidět vlastníma očima. Právě tím jsou velice zajímavé. Práce s nimi je však v mnoha ohledech specifická, pojďme se na ně podívat zblízka.

V jednom z našich článků jsme si objektivy rozdělili do kategorií podle jejich základních parametrů. V tomto článku se budeme věnovat širokoúhlým objektivům, resp. jejich podskupině ultraširokých objektivů. Vyznačují se ohniskem okolo 20–24 mm a nižším (vše v přepočtu na kinofilm, či full frame, chcete-li). Jejich varianty typu rybí oko, jsme už podrobně rozebrali v článku Zachytit celý svět rybím okem. Tentokrát budeme mluvit o jejich rectilineárních (tj. „normálních“) alternativách bez kulového zkreslení.

Technické okénko

Za utraširoký můžeme považovat takový objektiv, jehož optická soustava nám dovoluje velmi široký úhel záběru – obvykle více než 90° horizontálně. To je víc než dokážete vidět lidský okem. U fotoaparátu s čipem o velikosti kinofilmového políčka (full-frame) jde o ohniskové vzdálenosti 17 mm a kratší, v případě menšího čipu (APS-C) jde o ohniskovou vzdálenost 12 mm a kratší.

Ultraširoké objektivy ještě můžeme rozdělit na klasické objektivyrybí oka. Rybí oka jsou specifická svým extrémním úhlem záběru (až 180° horizontálně i vertikálně), ale naprosto jasně přiznávají deformování linií. To je patrné například v horizontech moře, liniích budov a podobně.

Rectilineární ultraširoký objektiv zdůrazňuje perspektivu a způsobuje silné sbíhání linií. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/125 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Přestože nemáte kam dál ustoupit, i tak je možné vyfotit celý interiér kostela. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/15 s, F4,5, ISO 160, ohnisko 16 mm.

Zachyťte šířku i hloubku

Ultraširoké objektivy jsou samozřejmě zajímavé tím, že díky nízkému ohnisku dovolují na jednom snímku zachytit obrovský kus scény. Ze začátku může být tato schopnost téměř šokující, ale pouhým zobrazením celého pohoří na jedné fotce ještě nevyužíváte jejich plných možností.

Ruku v ruce s těmito ohnisky totiž přichází také obrovská hloubka ostrosti a možnost neobvyklých pohledů, zachycujících zároveň pozadí i popředí. Dokonce i na nízkých clonových číslech se tedy rozlučte s rozostřeným pozadím. U standardního užití, jako jsou krajiny nebo architektura, to však není překážka.

Široké ohnisko dovolilo dostat do záběru 234 metrů vysokou vyhlídkovou věž i symbol na chodníku. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
I zde platí kompoziční pravidla, takže můžete využít například vodící linie (které je najednou snadnější dostat do obrázku). Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).

Je tedy velmi vhodné dostat se co nejblíže nějakému elementu, který zachytíte v popředí, a využijete jej tak pro zdůraznění hloubky scény. Zde ultraširoké objektivy excelují a dokáží vytvořit fotografie, kterých lidé s „běžným“ vybavením nedosáhnou.

Klasický styl zobrazení krajiny – prvek, ke kterému se dostanete velmi blízko a za ním okolí. Zde vyfoceno s vysokou clonou F14, aby bylo popředí i pozadí dostatečně ostré. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/60 s, F14, ISO 100, ohnisko 16 mm.
Pro srovnání snímek s malou clonou a z extrémní blízkosti (blíž už nešlo zaostřit). Rozmazané pozadí je zde díky použití fotoaparátu s full frame snímačem, na APS-C foťácích takové rozmazání prakticky není možné. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/200 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Počítejte s nedostatky

Při focení s ultraširokým objektivem na vás však čekají také různé nástrahy, na které je třeba si dát pozor.

S opatrností musíte přistupovat k filtrům šroubovaným do závitu na konci objektivu. Pokud si budete chtít na ultraširoký objektiv pořídit filtr, zkontrolujte, zda jeho nasazení nebrání vypouklá přední čočka. U použití běžného filtru, je možné, že vám bude mírně zasahovat do rohů fotografie, které se tím ztmaví. Tento problém řeší speciální tenké varianty fotografických filtrů.

Téměř samostatnou kapitolu pak tvoří polarizační filtry. Ve spojitosti s extrémně širokými ohnisky je jejich efekt různě silný na různých částech jedné fotky.

Další z věcí, na kterou je třeba myslet je vysoké zkreslení, ke kterému dochází díky optickým korekcím u okrajů snímku. To vám sice nemusí vadit u krajin, ale jestliže se před objektivem ocitne člověk, objektiv ho udělá širším nebo delším.

Efekt polarizačního filtru je nejvíce vidět v levém horním rohu a směrem doprava postupně slábne, takže způsobuje velmi nerovnoměrnou barvu oblohy. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/400 s, F8,0, ISO 200, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).

Klasický problém širokých objektivů je také tzv. chromatická aberace.

Chromatická aberace je barevná vada soustavy čoček, která se projevuje barevným lemováním zejména kontrastních hran na fotografiích.

Různé vlnové délky světla se na čočkách objektivu lámou různě a mohou se na senzor dostat vzájemně posunuté i o několik pixelů. Dochází tak k charakteristických zeleným nebo fialovým efektům kontrastních hran na fotografiích.

Naštěstí lze tyto defekty velmi jednoduše a snadno odstranit funkcí Fotoaparát a objektivZoner Photo Studiu automatickou korekcí optických vad pomocí LCP profilů.

Chromatická aberace. Vlevo celkový záběr, vpravo výřez z kraje s viditelnými zelenými a fialovými hranami. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/50 s, F3,5, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).

Posledním obvyklým (a obecně nežádoucím) efektem je tzv. vinětace, tedy ztmavení okrajů snímku (i bez filtrů). Ne vždy je ovšem vinětace brána jako vada. Někdy může mít vinětace i pozitivní důsledky, protože zdůrazní hlavní motiv uprostřed snímku. I tak je ale dobré o ní vědět a mít případně na paměti, že ji lze opět rychle korigovat úpravami snímku na počítači.

Snímek s viditelnou vinětací a jeho opravená verze níže. Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 16–35 mm F2,8 II USM, 1/2500 s, F2,8, ISO 100, ohnisko 16 mm.

Správným zacházením dosáhnete úžasných snímků

Ve srovnání s výsledky jsou potenciální nedostatky, či problémy tak malé, že když se vše povede, získáte skvělou fotku, na kterou se i po čase rádi podíváte nejen vy, ale i vaše okolí.

Fontána se sochou uprostřed Paříže. Široké ohnisko umožnilo dostat se blízko a zachytit celý odraz. Z větší dálky by v pohledu vadil okraj bazénku. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/80 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).
S trochou trpělivosti si lze předem připravit scénu a pak ji vyfotit například s náhodným turistou. Bazilika svatého Petra ve Vatikánu. Canon EOS 40D, Canon EF-S 10–22 mm F3,5–4,5 USM, 1/100 s, F8,0, ISO 100, ohnisko 10 mm (= 16 mm v přepočtu na full frame).