Jak nasvítit portrét II: ovládněte focení portrétu v přirozeném světle
Focení portrétů v přirozeném světle je pro spoustu fotografů nejjednodušší a nejběžnější varianta. Nepotřebujete totiž řešit velké investice do vybavení. Musíte ale vzít v úvahu vlastnosti přirozeného světla a podřídit jim umístění portrétovaného i nastavení expozičních parametrů.
Při fotografování portrétů v přirozeném světle si můžete vystačit pouze s fotoaparátem. Takový postup vás ale bude značně omezovat v tvůrčí práci, protože přirozené světlo má pevně dané vlastnosti, kterým se musíte přizpůsobit. A navíc se může rychle a nepředvídatelně měnit.
Ostré polední slunce je problém
V průběhu dne se mění intenzita světla, jeho barva, kvalita i směr. A k dispozici máte jen velmi omezené prostředky, jak tyto vlastnosti přímo ovlivnit.
Nastavením expozičních parametrů fotoaparátu (clona, čas závěrky, hodnota ISO) pokryjete téměř všechny světelné situace. Vždy ale musíte tyto parametry světlu přizpůsobit. Nemůžete tak například za jasného dne použít nízkou hodnotu clony pro oddělení portrétu od pozadí, protože by fotografie byla přeexponovaná.
Podle základního expozičního pravidla „Sunny 16“ platí, že v poledne, kdy je svit slunce nejjasnější, je při bezoblačné obloze pro ISO 100 a čas závěrky 1/100 sekundy správná hodnota clony f/16.
Pokud tedy nastavíte tyto expoziční hodnoty ve fotoaparátu, dostanete správně exponovaný portrét. Počítejte ale s tím, že pozadí za subjektem bude velmi zřetelné, protože fotografie má velkou hloubku ostrosti.
Použít tak krátký expoziční čas jako na předchozí ilustraci vám umožní pouze pokročilé fotoaparáty vyšších tříd. U základních zrcadlovek se většinou setkáte s časy okolo 1/2000 až 1/4000 sekundy.
Pokud váš fotoaparát neumožňuje použít dostatečně krátký čas závěrky, přichází ke slovu první pomůcka, kterou můžete ovlivnit přirozené světlo – konkrétně jeho intenzitu. Je jí neutrální šedý (ND) filtr.
Tímto typem filtru omezíte množství světla, které prochází objektivem. Díky tomu můžete při zachování expozičního času nastavit nižší clonu. V uvedeném příkladu byste tak po aplikaci filtru s korekcí 3 EV mohli fotografovat s časem 1/800 s, který zvládají prakticky všechny fotoaparáty.
Podobnou službu jako ND filtr vám v určité míře poskytne i polarizační filtr, který obvykle snižuje průtok světla o 1 až 2 EV.
Rozptylte světlo
Situace s fotografováním ve dne se dramaticky mění v okamžiku, kdy se slunce schová za mraky. Intenzita světla klesne o 2 až 3 EV a kvalita světla se zlepší – světlo se rozptýlí a přestane tvořit nepříjemné světelné kontrasty na portrétovaném.
Jedinou vlastností, která je tím ovlivněna mírně negativně, je barva. Okolí subjektu totiž ztratí na sytosti a snímky působí studeněji.
Naštěstí to můžete velmi lehce kompenzovat nastavením vyvážení bílé ve fotoaparátu. Stačí nastavit předvolbu vyvážení bílé na zataženo (ikona obláčku).
Výše uvedené ilustrace nás přivádějí ke dvěma důležitým pomůckám, kterými ovlivníte kvalitu světla. První z nich je difuzor (difuzní plocha, difuzní deska).
Koupíte ho v obchodě s fotopříslušenstvím ve formě skládacích desek všech možných tvarů a velikostí. Jako difuzor perfektně funguje také pauzovací papír, i když už dnes není tak rozšířený a dostupný jako v minulosti.
Dalším klasickým příkladem difuzní plochy jsou záclony a průsvitné závěsy. A velmi oblíbené, ekonomicky nenáročné a skladné jsou odrazné desky 5 v 1, kdy v jedné pomůcce dostanete difuzní plochu a čtyři odrazné plochy včetně černé.
S difuzní deskou pracujte tak, že ji umístíte mezi slunce a portrétovaného. Čím blíž je rozptylná plocha k subjektu, tím je její účinek na rozptýlení světla větší.
Černou odraznou desku pak dejte na tu stranu portrétovaného, která je odvrácená od slunce. Zvýrazníte tím stinnou část portrétu.
Použití těchto pomůcek ale bývá náročnější, většinou se neobejdete bez alespoň jednoho asistenta. Také ale můžete koupit speciální rameno na stativ, které slouží k přidržení a polohování odrazných a difuzních ploch.
Focení portrétů venku? Ráno nebo večer
Fotografování přes den, kdy je slunce vysoko na obloze a má nevhodné vlastnosti, je náročné a výsledky nejsou vždy úplně dokonalé. Mnohdy navíc vyžaduje dlouhé přípravy a asistenty, kteří pomůžou s rozptýlením světla.
Jiná situace je ráno a večer, kdy je slunce nízko nad obzorem. Zemská atmosféra, která obsahuje velké množství vodních par, funguje jako perfektní difuzor. A zároveň je světlo zabarvené do velmi příjemných teplých odstínů.
Pokud si na fotografování přivstanete, můžete využít i ranní mlhu, která dodá vašim snímkům úžasnou atmosféru.
Vstávat ovšem v létě v půl čtvrté ráno, abyste v pět byli nachystaní k fotografování, není úplně pro každého. Většinou se tedy snažte využít alespoň zlaté večerní světlo.
Hledejte otevřený stín
Někdy si ale čas fotografování sami určit nemůžete. Ani nemáte možnost vzít s sebou pomůcky a asistenty pro úpravu kvality světla. Týká se to například focení svatby. V takovém případě počítejte s tím, že k nafocení portrétů máte omezený čas, a to právě v tom nejhorším možném světle.
Nejvhodnějším způsobem, jak se s touto situací vypořádat, je umístit portrétovaného do takzvaného „otevřeného stínu“. Otevřený stín vrhají vertikální konstrukce a předměty. Když si do něj stoupnete, stojíte ve stínu, ale nad hlavou máte otevřenou oblohu.
Fotografujte v uzavřeném prostoru
Nejlepších výsledků při fotografování v přirozeném světle dosáhnete v uzavřeném prostoru.
Pokud umístíte subjekt do relativně tmavé místnosti s velkým prosvětleným oknem, přebírá okno funkci obrovského softboxu. V ideálním případě by na něj nemělo přímo svítit slunce. Proto mají ateliéry okna na sever.
Pokud je okno pod přímým slunečním svitem, můžete ho zakrýt nějakou difuzní plochou. Světlo tak vůči subjektu umístíte, jak potřebujete. Jen místo toho, abyste hýbali se světelným zdrojem kolem portrétovaného, hýbete s portrétovaným.
V nepříznivé světelné situaci si pomozte umělými světly
Fotografování portrétů v přirozeném světle je náročné zejména proto, že máte omezené možnosti, jak si světlo přizpůsobit. Se správným vybavením to ale zvládnete.
V dalším článku se dozvíte o práci s umělým (trvalým i zábleskovým) světlem. Znamená sice větší investici do vybavení, zato ho máte zcela pod kontrolou.
Nejvíc tvůrčí svobody vám ale dá kombinace přirozeného a umělého světla, o které se dozvíte v závěrečné části série článků o svícení při focení portrétů.