Jak nasvítit portrét IV: vyzkoušejte práci s kombinovaným světlem
I při focení portrétů venku můžete mít světlo plně pod kontrolou. Stačí využít kombinované světlo – tedy umělé i přirozené. Většinou je ideální, když se vám povede oba zdroje světla udržet v rovnováze. Ideálně by divák vůbec neměl poznat, že jste využili oba typy světla.
Umělé světlo u portrétů nejčastěji využijete k projasnění stínů ve tváři. Při focení venku se hodí už proto, že přímé sluneční světlo je pro portrét nevhodné. Je to ostrý zdroj světla, který v obličeji vytváří tvrdé stíny a nutí portrétovaného mhouřit oči.
Řešením je postavit portrétovaného například zády ke slunci. Slunce pak funguje jako efektové světlo a oddělí portrétovaného od pozadí. K nasvícení portrétu pak můžete použít odraznou desku, která vrhá sluneční světlo zpět na portrétovaného.
Při práci s kombinovaným světlem stačí jen místo odrazné desky použít například systémový blesk v softboxu. Nad hlavním světlem tak získáte mnohem větší kontrolu.
- Světlo můžete přesně umístit.
- Volbou softboxu určíte kvalitu světla.
- Sami nastavíte intenzitu blesku.
- Pomocí přidaných barevných filtrů ovlivníte i barevnou teplotu.
S tímto stylem fotografování, kdy je slunce za zády portrétovaného, se setkáte zejména při focení v ranních a večerních hodinách. V tu dobu je přirozené světlo nejkvalitnější.
Pokud fotíte přes den, je potřeba umístit portrétovaného do otevřeného stínu nebo fotografovat při zatažené obloze. Při fotografování při zatažené obloze, kdy je světlo slunce rozptýlené oblaky, je přitom situace nejjednodušší.
Portrétovaného můžete ve scéně umístit kamkoliv potřebujete. Nemusíte tedy kompozici fotografie přizpůsobovat slunci. Rozptýlené sluneční světlo vám dostatečně osvítí prostředí a jemným dodáním klíčového světla pomocí záblesku vymodelujete portrétovaného.
Kombinované světlo v interiéru
S fotografováním v kombinovaném světle se často setká i úplný začátečník, a to zejména při fotografování v interiéru. Při nedostatku přirozeného světla totiž může automatika fotoaparátu sáhnout po blesku.
Většinou ale nastaví takové expoziční parametry, že je prostředí nasvícené přirozeným světlem moc tmavé. V takovém případě je dobré se na automatiku nespoléhat a expozici nastavit ručně.
Můžete nastavit například delší čas, než jaký při focení z ruky bezpečně potřebujete pro dostatečné vykreslení pozadí. Intenzitu blesku pak nastavíte podle svého tvůrčího záměru. Pozadí na výsledné fotografii tak může trpět mírným pohybovým rozostřením, což u portrétní fotografie nebývá na škodu, zatímco portrétovaný bude ideálně nasvětlený bleskem. Zároveň bude perfektně ostrý, protože vysoká rychlost záblesku zamezí pohybovému rozostření.
Technika fotografování v kombinovaném světle
Jak nastavit expoziční parametry pro fotografování v přirozeném světle jste se dozvěděli v článku Jak nasvítit portrét II: ovládněte focení portrétu v přirozeném světle. Přirozené světlo má dané vlastnosti, kterým přizpůsobíte expoziční parametry.
V článku Jak nasvítit portrét III: naučte se fotit v umělém světle jste zjistili, že fotografování s bleskem probíhá zcela jinak než fotografování se světlem přirozeným. Sami si určíte expoziční parametry, které odpovídají vašemu tvůrčímu záměru, a pak jim přizpůsobíte světlo.
Při fotografování v kombinovaném světle je pak potřeba tyto postupy zkombinovat. Uděláte to poměrně jednoduše. Stačí jen myslet na to, že každý ze tří expozičních parametrů má vliv na jinou část expozice.
- Rychlost závěrky – ovlivňuje expozici míst osvícených přirozeným světlem, zatímco na místa osvícená bleskem nemá vliv. Záblesk je krátký v řádu tisícin až desetitisícin sekundy, takže je úplně jedno, zda je závěrka otevřena 1/60 s nebo 0,5 s. Portrét exponovaný bleskem je exponovaný po dobu trvání záblesku. Pouze je potřeba ohlídat, aby nebyl čas závěrky kratší, než je synchronizační čas fotoaparátu.
- Clona objektivu – ovlivňuje místa osvícená bleskem i přirozeným světlem. Přiclonění o jedno clonové číslo sníží průtok světla objektivem na polovinu. Je tedy jedno, po jakou dobu expozice probíhá. Objektiv propustí k čipu pouze polovinu světla z blesku i světla přirozeného.
- Citlivost ISO – stejně jako clona ovlivňuje expozici bleskem i přirozeným světlem.
Jak postupovat?
Při fotografování můžete použít několik postupů nastavení expozičních parametrů. Mně se nejvíce osvědčil tento:
- Zkomponujte scénu.
- Na fotoaparátu nastavte manuální expoziční režim.
- Zadejte citlivost ISO (čím bude ISO nižší, tím kvalitnější obraz nezatížený šumem získáte).
- Nastavte clonu objektivu, která nejvíc vyhovuje vašemu tvůrčímu záměru. U portrétu budete pravděpodobně pracovat s odcloněným objektivem, takže clonové číslo bude co nejnižší (do F5.6).
- Zvolené cloně přizpůsobte intenzitu blesku. Zvýšením výkonu blesku, případně jeho posunutím blíže k portrétovanému, dosáhnete světlejší expozice. Snížením výkonu blesku, respektive jeho oddálením od portrétovaného, docílíte tmavší expozice. Pokud máte k dispozici flashmetr, neváhejte jej použít. V opačném případě exponujte zkušební snímky a rozhodněte se podle náhledu fotografie na displeji. Ideálně raději posuzujte histogram než samotnou fotografii.
- Exponujte zkušební snímek a zkontrolujte pozadí. Pokud je příliš světlé, zkraťte čas závěrky. Pokud je příliš tmavé, prodlužte čas závěrky.
- Exponujte finální snímek.
Při fotografování se můžete setkat s několika omezeními:
- Přirozeného světla je na scéně příliš, takže nemůžete použít nízké clonové číslo. Expoziční čas totiž vychází kratší než synchronizační čas fotoaparátu. V tomto případě zkuste snížit množství světla neutrálním nebo polarizačním filtrem. To bude mít vliv i na blesk, takže bude potřeba zvýšit jeho intenzitu. Nebo si můžete pořídit fotoaparát s centrální závěrkou, která má synchronizační čas podstatně kratší než běžné digitální zrcadlovky. Některé blesky vám také umožní pracovat v režimu vysokorychlostní synchronizace.
- Přirozeného světla je na scéně příliš málo, takže expoziční čas vychází příliš dlouhý a pozadí je rozmazané pohybovým rozostřením víc, než chcete. V tom případě je nejlepším řešením umístit fotoaparát na stativ nebo ho stabilizovat jiným způsobem. Pokud stativ nemáte, musíte zvýšit citlivost ISO. Ovlivní to i expozici bleskem – musíte proto snížit jeho intenzitu.
Fotografování portrétů s kombinováním přirozeného světla a blesku je již poměrně pokročilá a složitá záležitost, takže velké množství fotografů se jí raději vyhýbá. Není ale důvod, abyste si tuto techniku alespoň nevyzkoušeli. Získáte tak mnohem větší kontrolu nad svými portréty.