Jak režírovat focení? Odhalte tajemství dokonalého pózování

Jak režírovat focení? To je teprve umění

Focení je jako film a scénu je potřeba režírovat tak, aby snímek vypadal co nejlépe. Chce to mít dovednost dávat ty správné pokyny. Režírovaná fotka vypadá dobře, když se pózující cítí dobře a krásně. Obecně řečeno, chce na fotkách vypadat hezky asi většina lidí. A fotograf by měl vědět CO říct, aby toho bylo docíleno.

Ze zkušenosti či praxe už asi tušíte, jak komunikovat s modelkou či modelem, a že by měla mít komunikace nějaké náležitosti a posloupnost. Je dobré sladit představy i požadavky obou stran. Domluvit se na vhodném či nevhodném oblečení. Během focení je dobré si uvědomovat případnou nervozitu či nezkušenost a pracovat s tím. Odlehčovat atmosféru vhodnou konverzací či vtipy. Pomáhat, podporovat a povzbuzovat cílenými pokyny. Být respektující k názorům modelky, být prostě profesionál

Editor fotek,
který nezná hranic
Stáhněte

Kromě umění dávat správné pokyny, mají pro vaše fotoprojekty významnou roli i fototechnika, prostředí i práce se světly a není radno to podceňovat.

Jak režírovat focení?

Prakticky nejdůležitější součástí při navádění a režírování póz je naše oko, oko fotografa. Když vydáte nějaký pokyn, hned si v hledáčku zkontrolujte, jestli se pokyn podařilo propsat na snímek, a když ne, pak pokyn upravte popřípadě přidávejte další. 

Někdo má pózování v krvi, jiný má natrénováno, nebo ví, co mu sluší a někdo vůbec neví, co to znamená. Pro všechny tyto skupiny lidí můžete používat podobné pokyny a na fotkách to bude znát. Pojďte si s námi osvěžit pár doporučení, která pomohou k vizuálně lepším výsledkům.

Instrukce a Gesta

Zvládnutí řemesla fotografa zahrnuje schopnost vhodně zvolit instrukci či gesto a na místě je, si uvědomit, že nemusí platit plošně pro všechny. Dobrou technikou při vydání pokynu je zrcadlení, které pomáhá lépe podtrhnout jeho obsah a prostřednictvím gestikulace vyladíte detaily. Můžete se tak vyhnout osobnímu kontaktu, který nemusí být pro některé modely, nebo modelky příjemný. 

Pokyny pro ženy a muže jsou odlišné, ale velké množství se dá aplikovat pro obě pohlaví. Připravili jsme si pro vás základní výčet unisexových pokynů, které můžete dále rozvíjet ve své praxi. Takže až vám někdo řekne, tady mám druhou bradu či tady mám pracky, jak kulturista aj., budete vědět, co by mohlo pomoct.

Druhá brada → Jazyk na horní patro

Druhá brada může být součást člověka už od narození. Znáte to, možná se tak narodila… Běžně je to ale věc, která přijde s věkem, nebo jen špatným držením těla. Jak ji tedy dostat z fotky pryč? Pomůže přitisknout jazyk k zadní části horního patra. Může pomoci i mírně naklonit celou hlavu na stranu či lehce předsunout bradu. 

Přilepte jazyk na horní patro úst.

Jak režírovat focení?
Jak režírovat focení?

 Při focení portrétu je dobré mít objektiv nad úrovní očí toho, koho fotíte.

Jak režírovat focení?

To jsou pracky → Paže odlepit od těla

U mužů jsou “ty pracky” většinou žádané, u žen tomu bývá naopak. Ta zdánlivě obří ramena a paže, která se projeví nejvíc, když stojíte z boku a přitisknete paži k trupu. Nejčastěji se toto na fotkách nelíbí dámám. Pokud tedy fotíte někoho, kdo nemá ručičky jako párátka, ale má takové ty normální ruce, co něco unesou a chcete, aby paže vypadaly užší, pak se tahle fráze bude hodit. 

Paže malinko odlepit do těla. Nebo: Loket dál od těla, prosím. Děkuji. 

Založené paže je póza, kterou říkáme, že se nám něco nelíbí nebo, že něco odmítáme. Na fotografiích se tato póza často objevuje u lidí na vysoké pracovní pozici a u sportovců. Budete-li v této pozici fotit ženské pohlaví, zaměřte se na paže. Optické protažení paží docílíte tak, že budou prsty volně položené z vnitřní strany paže směrem nahoru k podpaží. Muži často rádi ukazují sílu, a tak je na místě podtrhnout svaly. Ty lze opticky zvětšit tak, že se paže lehce zmáčkne a nebo se jedna ruka zasune pod paži. 

Jako kůl v plotě → Ohnuté… působí přirozeně

Při pózování vypadají na fotkách přirozeněji ohnuté části těla. Zapojením kolen, boků, loktů i kotníku často opticky vylepší pózu. Takové to kouzlo překřížených kotníků, znáte? Boky vypadají užšínohy jsou celkově malinko delší.

Ruce v bok je hodně oblíbená póza. V neverbální komunikaci má vícero významů, na starých obrazech tak stojí panovníci, aby vyjádřili svou dominanci, aby zastrašili protivníka. Jenže teď už jsme jinde, a proto: Neodkládejte ruce na boky, chyťte se za pas palci a ukazováčky a ostatní prsty povolte. Navíc – prsty blíže k pupíku opticky zúží pas.

 Chytněte se za pas a prsty namiřte k pupíku. 

Menší vytočení s rukou v bok opticky ubere na váze. 

V křeči → Povolit ruce, ramena i zuby…

Může se to zdát jako maličkost, ale když je člověk v křeči, a věřte, že před foťákem je hodně lidí v křeči, pak je to na fotkách znát. Komunikace je základ. Zkuste nezávaznou konverzaci o něčem, co je člověku blízké, co dělá, co studuje, co ho baví. Většinou to zabere na všechny, a pak jen ladíte detaily. Např. tvar brady můžete korigovat uvolněním čelisti a např. ramena se nejlépe uvolní hlubokým výdechem.

  • Nadechněte se a zhluboka vydechněte s uvolněnými rameny.
  • Zahýbejte si čelistí a povolte zuby od sebe (se zavřenými ústy).

Pro pokyny, jak pracovat s rukama během pózování by mohl být samostatný článek. U této části těla je dobré být v pozoru, a pokud jsou ruce v křeči, ztuhlé až nepřirozeně, zkuste, případně (s dovolením) ruce lehce namodelovat. Můžete použít i asociace. 

Zkuste si představit, že… něco držíte / někomu něco podáváte. 

Obecně vypadají lépe povolené prsty lehce od sebe a při doteku například tváře jen letmý kontakt konečky prstů. Uvolnit ruku a dát prsům přirozený tvar můžete protřepáním zápěstí a následného píchnutí prstu do uvolněné dlaně. Ruka získá tvar přirozeně ohnutých prstů od ukazováčku až po malíček.

Teď jsem mrkl(a) → Zavřete oči, (odcházím:-)) 

Ostré světlo. Nervozita. To všechno může způsobit častější mrkání a v tom případě: klidně, ať jsou oči zavřené, nebo přivřené a otevřít se dají až na pokyn. Někomu může slušet, když oči otevře i o malinko víc než obvykle. 

Pohled dolů a teď pohled na mě. Skvěle.

Jak režírovat focení?

Divná pusa (Zamrzlý výraz) → Navlhčit a lehce otevřít ústa

Tohle může znít trochu divně, ale na fotkách působí lehce zvlhčené rty větší (většinou hezčí), ale hlavně jsou v tu chvíli uvolněné, a tak mají přirozenější tvar. 

Olíznout rty a lehce otevřít ústa.

Jak režírovat focení?
Jak režírovat focení?

Z téhle strany ne → Zkuste různé úhly

Věděli jste, že je dokázáno, že lidé vypadají lépe z levé strany. Podle mnoha realizovaných studií je levá strana obličeje považována za přitažlivější než pravá. A to bez ohledu na to, jestli se usmíváte a nebo ne. Levá strana tváře totiž intenzivněji ukazuje emoce, a pozorovatelé ji tak považují za estetičtější. A aby to bylo malinko zajímavější, ženy svou lepší stranu dokážou odhadnout hůře než muži. 

Jak režírovat focení?
Jak režírovat focení?

Vyzkoušejte si, ze které strany modelové vypadají lépe a nechte je případně sami vybrat. 

 Natočte se prosím z téhle strany a bradu malinko dopředu a níž.

Náklon hlavy od/k fotoaparátu může pomoct s dvojitou bradou, a současně dokáže vyjádřit různé emoce. Například, stojí-li muž s vytočenými rameny a nakloní hlavu k rameni, které je blíže k fotoaparátu, může to působit zženštile. Nakloní-li hlavu k rameni vzdálenějšímu od foťáku, může tím podtrhnout svou mužnost nebo projevit zájem.

Jak režírovat focení?
Jak režírovat focení?

Tohle je super → Pochvala pro všechny

Během focení se může stát, že se nám do slovníku vloudí nějaké ty parazitní fráze. Netlačte na sebe, nemusíte si pamatovat a používat všechno. Pochvalte se za drobné pokroky a hlavně: chvalte pózující.

Závěrem…

Komunikace s modelkou či modelem je sofistikovanou záležitostí a ne každý se s tímto darem narodí. Nevhodnou komunikací lze snadno ublížit a překročit meze slušnosti i profesionality. Všímejte si drobných detailů, procvičujte své pokyny, formulace i oči a jistě dosáhnete skvělých výsledků. Vaši klienti se k vám budou rádi vracet.