Jak s fotoprojekty zdokonalit svůj fotografický um

Dali jste si do nového roku nějaké fotografické předsevzetí? Co třeba začít s vlastním fotoprojektem? Prostřednictvím fotoprojektů můžete zábavným způsobem rozvíjet různorodé fotografické dovednosti, vyzkoušet si to, k čemu jste se doposud neodhodlali nebo rozpumpovat žílu kreativity ve chvílích, kdy vám dochází inspirace.

Cvičení dělá mistry. I významný český fotograf Josef Koudelka prohlásil: „Musím denně nafotit alespoň tři kazety filmu, i když nemám na programu ‚focení‘, abych udržel oko ve cviku.“

Skvělou příležitostí, jak pracovat na svých schopnostech, jsou právě fotoprojekty. Zajistí vám konstantní přísun fotografických podnětů a díky nim poroste vaše fotografické cítění i nápaditost.

Pro vlastní fotografické projekty prakticky neexistují žádná pravidla. Všechno záleží jen na vašich preferencích. Inspirovat se můžete například u už osvědčených receptů.

Jak na to?

K tomu, aby byl váš fotografický projekt úspěšný, je užitečné dopředu si rozmyslet téma a taky to, jak dlouhou dobu se mu budete věnovat. Každý projekt je svého druhu závazek, téma by vás tak mělo opravdu bavit.

Nebojte se věcí, se kterými nemáte žádné zkušenosti. Berte to jako výzvu, s jejíž pomocí můžete posouvat své hranice. Podle obsáhlosti tématu a náročnosti projektu si rozmyslete váš časový plán. Některé projekty mohou trvat měsíc, na jiných můžete strávit rok i déle, na jiné zase bude stačit třeba jenom víkend.

Váš projekt nemusí zůstat jen v šuplíku nebo ve složkách počítače. Už od jeho startu můžete myslet na cíl. Budu chtít vytvořit fotoknihu? Kalendář? Dokumentární soubor? Chci pak fotky někde vystavit nebo někomu věnovat? Cíl vás požene kupředu.

A do jakých projektů se můžete konkrétně pustit? Pojďme se podívat na ty nejznámější.

365 project

Projekt 365 patří k těm nejoblíbenějším. Jeho ideou je, že každý den po celý rok přidáváte do svého projektového alba jednu fotku.

Častým námětem jsou vlastní autoportréty, ale můžete například kreativním způsobem zvěčnit každé vaše ráno nebo večer, pohledy z okna vašeho domova nebo cokoliv, co máte každý den po ruce.

Není to zrovna hračka vymyslet 365 variací na jedno téma. Spolehlivě tak protáhnete své fotografické mozkové závity. Každodenní focení vás donutí přemýšlet novým způsobem.

A pokud je pro vás přesto jedna fotka denně příliš, můžete se pustit do zjednodušené verze tohoto projektu čítající 52 fotografií za rok, tedy jednu fotku týdně. A začínat rozhodně nemusíte 1. ledna, vhodná doba je kdykoliv.

Projekt 356 fotek vyzkoušel i náš kolega Michal Prouza – přečtěte jeho článek nebo si prohlédněte jeho fotografický deník 2014 na Zoneramě.

Snímek z prozatím nepojmenovaného projektu. Společně s titulní fotografií zachycuje rána na Palackého mostě v Praze, kudy pravidelně chodím.jpg
Snímek z prozatím nepojmenovaného projektu. Společně s titulní fotografií zachycuje rána na Palackého mostě v Praze, kudy pravidelně chodím.

100 strangers

Pod názvem „100 strangers“ se skrývá další oblíbený fotoprojekt. Jde o lehkou variaci na známý fenomén Humans of…, který odstartoval fotograf Brandon Stanton se svým projektem Humans of New York. Podobný projekt vznikl i v Praze – facebooková stránka Humans of Prague má dnes téměř 80 tisíc fanoušků.

Cílem tohoto projektu je oslovit 100 cizích lidí, pořídit jejich portrét a získat od nich nějakou informaci o jejich životních zkušenostech. Je to výborná příležitost, jak prolomit své obavy z focení neznámých lidí a vystoupit tak ze své komfortní zóny. Pokud fotografujete lidi, je komunikace s portrétovanými stejně důležitá jako vizuální stránka fotografie a tento projekt vám dobře poslouží jako trénink. Můžete jej také pojmout například jako příležitost poznat lidi ze svého okolí.

Katrin a její adoptovaná dcera Zoe. Z workshopu s fotografem Romanem Francem. Cílem bylo ve vlaku po cestě z Brna do Prahy a zpět zachytit životní příběhy ve stylu Humans of...
Katrin a její adoptovaná dcera Zoe. Z workshopu s fotografem Romanem Francem. Cílem bylo ve vlaku po cestě z Brna do Prahy a zpět zachytit životní příběhy ve stylu Humans of…

Jedno místo, mnoho podob

Chcete-li se na svých toulkách lidem raději vyhnout, najděte si jedno místo, kterému po určitou dobu věnujete svou fotografickou pozornost. Z tohoto projektu může vzniknout hezká série snímků dokumentující proměny místa v průběhu roku – jako například Vítova série snímků jednoho stromu, focená po celý rok.

Jeden strom, čtyři roční období.jpg
Jeden strom, čtyři roční období. Foto: Vít Kovalčík

Můžete se ale také pokusit ono místo prozkoumat skrze hledáček objektivu kousek po kousku. Střídejte detaily i celky, vracejte se na místo v různou denní dobu. Možná vás samotné překvapí, kolik zajímavého se v jednom jediném prostoru může ukrývat.

IMG_9669

Další z rozpracovaných projektů, v němž fotím výhledy z okna vlakové linky Railjet jedoucího na trase mezi Brnem a Prahou.jpg
Další z rozpracovaných projektů, v němž fotím výhledy z okna vlakové linky Railjet jedoucího na trase mezi Brnem a Prahou.

Abeceda

K zaplnění volného víkendu se hodí menší projekty jako je abeceda. Můžete ji vyzkoušet ve dvou variantách. První spočívá v tom, že hledáte předměty, které začínají na jednotlivá písmena abecedy. To je sice hračka pro takové K nebo L, ale písmena jako Q nebo X vás mohou pořádně potrápit.

Druhá varianta je pak více zaměřena na vizuální hru. Úkolem je hledat tvary či kompozice, které písmena připomínají svým vzhledem. Trik tohoto projektu je v tom, že se naučíte konstantně soustředit na nejrůznější věci ve svém okolí způsobem, kterým se na ně běžně nedíváte.

Jeden objektiv, jeden fotoaparát, jeden rok

Pokud nemáte žádné tematické preference, můžete se zkusit vydat cestou technických omezení. Fotograf Mike Johnston na svém blogu navrhl koncept projektu, v němž po celý rok fotografujete pouze s jedním fotoaparátem a jedním objektivem, projekt pak vešel ve známost pod zkratkou OCOLOY. Délku trvání si můžete upravit podle sebe, ale určitě se vyplatí vytrvat alespoň měsíc.

Nespornou výhodou tohoto projektu je, že dokonale poznáte všechny přednosti i nedostatky svého vybavení a naučíte se je využít ve svůj prospěch. Dalším kladem je, že si osvojíte práci s daným ohniskem. Budete pak schopní si lépe a rychleji představit, jak bude vypadat fotografovaná scéna ještě dříve, než přiložíte hledáček k oku. Snímky se vám budou snáze komponovat. Použití jednoho ohniska dodá vaší práci obrazovou konzistenci a posune vás při tvoření vlastního rukopisu.

Sžít se se svou technikou a ovládat ji automaticky je velmi důležité, zbývá vám pak mnohem větší prostor přemýšlet nad obsahem snímku.

Další ze série ranních snímků z Palackého mostu. Fotografie začaly vznikat v průběhu měsíce, kdy jsem se rozhodla používat pouze ohnisko 24 mm, s nímž jako jediným objektivem stále fotografuju.jpg
Další ze série ranních snímků z Palackého mostu. Fotografie začaly vznikat v průběhu měsíce, kdy jsem se rozhodla používat pouze ohnisko 24 mm, s nímž jako jediným objektivem stále fotografuju.

Je to hra

Fotografických projektů je možné vymyslet nepřeberné množství. Na internetu jistě najdete spoustu dalších nápadů. Můžete se zaměřit na určité barvy nebo tvary, fotografovat jeden předmět z maximálního možného množství úhlů nebo na různých místech. Nebo hledat variace jednoho objektu v různých prostředích, ať už jsou to dveře, okna, lampy, člověka na kole nebo prázdné ulice.

Ať už se rozhodnete pro cokoliv, naučíte se vnímat různorodost světa okolo sebe a možnosti, které vám nabízí. Fotografické projekty jsou skvělou zbraní proti rutině, nudě a stereotypu.

Jen modrá. Dalším z nápadů může být soustředit se pouze na jedinou barvu.jpg
Jen modrá. Dalším z nápadů může být soustředit se pouze na jedinou barvu.

Nenechte se však zviklat, pokud vám něco nevyjde, je to především hra. Bavte se, experimentujte a objevujte. Všechno je dovoleno. Sdílejte své snímky na sociálních sítích, vytvořte pro svůj projekt samostatný blog a nakazte svým elánem i ostatní. Může to být také pojistka, jak od svého projektu neutéct, své publikum jistě nebudete chtít zklamat.

Už jste se do nějakého fotoprojektu pustili? Podělte se s námi v komentářích.