Jak vybavit ateliér
Ateliér – znáte to, velké množství světel, pozadí a různých fidlátek. Výsledkem potom bývají fotografie, které jen tak ve venkovních podmínkách nepořídíte. Přemýšleli jste někdy o tom, jaké to je v ateliéru fotit, nebo jej dokonce vlastnit a jaké jsou možnosti vybavení? Pojďme se na ty základní podívat.
Nejdříve si řekněte, co od studiového focení očekáváte, jaké máte zkušenosti a kolik byste chtěli do výbavy investovat. Investice mohou být téměř nulové nebo naopak stotisícové.
Pamatujte, že dražší vždy neznamená lepší. Koupi jakékoli výbavy vztahujte především k vašim dovednostem. Nemá cenu kupovat studiové blesky za desetitisíce korun, když nemáte zkušenosti ani se základním externím bleskem. Některé části výbavy jsou do začátků zcela zbytečné.
Co (ne)potřebujete
Prvním a jediným důležitým faktorem je světelný zdroj. Nelze svítit v místnosti pouze stropním svítidlem a čekat, že uděláte pěkné fotky. Budete potřebovat světlo navíc, ať už ve formě světla trvalého (se stálým výkonem) nebo záblesku. Další důležitou věcí je pozadí. Postačí jakákoli nejlépe jednobarevná nelesklá plocha.
V ateliéru se dá fotit kompaktem stejně jako zrcadlovou a je úplně jedno, zda doma nebo ve studiu profesionála. Jedinou překážkou může být používání záblesků, protože je nutné, aby váš kompakt měl sáňky na externí blesk pro použití odpalovačů světel.
Každý zdroj světla má své pro a proti
Začněte od těch opravdu jednoduchých zdrojů světla, jako jsou dvě lampičky namířené na holou zeď. Takové focení je náročné, může vám ale pomoci dokonale ovládnout váš fotoaparát. Při přechodu na větší světelný zdroj bude potom vše daleko snazší.
Světla trvalá
Trvalým světlem se rozumí zdroj světla, jehož intenzitu nelze plynule regulovat. Může jím být obyčejná lampička nebo speciální světla určená k focení označovaná jako „daylights“. Ta mají oproti obyčejné lampičce daleko větší výkon a jejich světlo má nižší teplotu, což v praxi znamená bílý svit a nižší kontrast.
Hlavními přednostmi „daylights“ je cena, nízká váha, skladnost a snadné ovládání.
Blesky
Zábleskové světlo není nic jiného než blesk, který znáte z vašich fotoaparátů, jen ve větším provedení. Tento blesk je navíc opatřen tzv. modelačním (pilotním) světlem, které svítí neustále a pomáhá k zaostření, kdežto blesk se aktivuje až při zmáčknutí spouště fotoaparátu.
Nejdůležitějším kvalitativním rozdílem u světel zábleskových je možnost regulace výkonu. Pomocí regulace výkonu můžete osvítit jen část scény (typické černobílé akt fotografie) nebo pomocí zesílení světla nechat naopak část scény vyniknout.
Nevýhodou je vyšší pořizovací cena (přibližně pětkrát vyšší než u daylights), neskladnost, váha a nutnost vlastnit fotoaparát, který má sáňky na externí blesk, případně konektor pro připojení blesku přes kabel.
Typy pozadí
Pozadí za snímaným objektem je důležitým prvkem všech fotografických disciplín. Při focení v ateliéru neřešíte, zda budou v pozadí stromy či mraky. Zajímá vás, jakou by mělo mít pozadí barvu nebo z jakého je materiálu.
Pozadí je celá řada. Tím základním a nejjednodušším je obyčejná zeď, která dokáže posloužit stejně dobře jako pozadí originální bez potřeby investic.
Základ tvoří pozadí látková. Můžete použít obyčejné prostěradlo nebo pozadí zakoupené. Obě jsou levná, nicméně se lehce mačkají a špatně žehlí do roviny. Lepší variantou je pozadí polypropylenové, které je pevné, relativně levné a snese i jistou míru čištění. Nejdražšími jsou papírová (fotopapír) či vinylová pozadí. Ta jsou určená spíše pro profesionálnější využití. Papír má navíc nevýhodu, že se trhá a snadno se zašpiní.
Pro zavěšení pozadí existuje celá řada různých stativových konstrukcí nebo držáků, které se dají přivrtat do zdi. Pozadí se prodávají navinutá na rolích z tvrzeného papíru. Nebojte se tyto role použít k „navlečení“ na tyč držáku, lépe se potom s pozadím manipuluje.
Jak nastavit fotoaparát
Při studiovém fotografování se vyhněte automatice. Pokud jej váš fotoaparát nabízí, využijte plně manuální režim nebo alespoň režim A (Av). Především z důvodu složitých světelných podmínek, kdy v některých případech bývá světla málo, jindy, třeba při focení s blesky ho může být až příliš.
Pokud světlo dovolí, používejte vyšší clonová čísla, zajistíte tak i u levnějších objektivů důkladné prokreslení scény. Dobrým pomocníkem je živý náhled přes displej.
Pokud fotíte se studiovými blesky, je důležité myslet na to, že jejich synchronizační čas je maximálně 1/180 s. Proto je zapotřebí používat nízké ISO a vyšší clonové číslo pro kompenzaci přemíry světla.
Nezapomeňte světlo rozptýlit
Ve vztahu světelný zdroj – fotografovaný objekt platí pravidlo: čím je zdroj světla vůči objektu menší, tím tvrdší stíny za objekt dopadají. Typickým příkladem je vestavěný blesk fotoaparátu. Když jím někoho vyfotíte, objeví se na pozadí velký stín. Tyto stíny ale nejsou při studiovém focení vždy žádoucí, jak se jich zbavit?
Jednoduše, použitím fotodeštníku nebo softboxu. Obě tyto pomůcky zvětší plochu zdrojového světla a tím pádem změkčí stíny, které bude světlo ze zdroje vytvářet.
Připravujte se, přemýšlejte, experimentujte
Ač se studiové focení na první pohled může zdát jednoduché, patří k těm náročnějším fotografickým disciplínám. Proto nepodceňujte přípravu. Hledejte inspiraci u ostatních fotografů, zkuste přefotografovat již vyfocené fotky a poté pomalu realizujte vlastní nápady. Buďte kreativní, měňte úhly dopadajícího světla, využívejte protisvětlo, zkoušejte různé pózy.