Jak využít mlhu ve svůj prospěch

Chuchvalce mlhy se valí všude, kam se podíváte. Nejvíce si jich „užíváme“ na podzim a při zimních inverzích. Drze se dere do fotek a člověk už neví, jak se jí zbavit. Co tedy s ní? Využijte ji ve svůj prospěch!

Možná se snažíte mlhu z fotky pomocí různých nástrojů ve fotoeditorech odstranit, zatímco jiní fotografové ji zase pomocí editorů do fotek uměle dodělávají. Občas může být totiž i užitečná. Nabízí tajemnou a zasněnou atmosféru zcela bez práce. Z fotek cítíte, že svět kolem vás dýchá. Zkuste si najít čas a poprat se s úskalími mlhy.

Kdy a kde fotit mlhu?

Na mlhu si musíte buď přivstat, anebo mít štěstí. Není specifická pro určité období, i když se s ní nejčastěji setkáte na podzim, protože dochází k velkým teplotním rozdílům mezi dnem a nocí. Navíc na podzim bývá nejtajuplnější. Zobrazuje už unavený cyklus přírody, která potřebuje jít spát. A jak se valí po polích, působí, jako by příroda zívala.

V dalších ročních obdobích hledejte mlhu ve vlhkých údolích a u vodních ploch. V zimě vám často pomůže jinak nepříjemná inverze.

Obyčejný podzim v mlze. Pole spí. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.2, ISO 640, ohnisko 29 mm
Obyčejný podzim v mlze. Pole spí.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.2, ISO 640, ohnisko 29 mm

Fotoaparát neostří

Pokud fotíte v mlze na automatický režim, foťák často zlobí. Neví totiž, na cozaostřit, jelikož před ním není žádný výrazný bod. Zkuste proto vždy najít nějaký důležitý objekt, na který fotoaparát zvládne zaostřit. Anebo přepněte na manuál. Zde ale hrozí, že fotky budou rozmazané, proto pořiďte raději více fotek s různým zaostřením. Také zvyšte clonu.

Kaple u hradu Veveří v mlze. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm
Kaple u hradu Veveří v mlze.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Světlo a s ním spojené problémy

Mlha částečně funguje jako záporná saturace – ubírá světlo, snímky jsou bledší a zároveň měkčí. Pokud máte pocit, že fotky jsou šedivénevýrazné, zkuste si poupravit expozicizvýšit ji. Anebo do fotky pak v Zoner Photo Studiu přidejte trochu modré.

Pohled do dálky. Fotografii jsem záměrně ladila více do modra. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/30 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 52 mm
Pohled do dálky. Fotografii jsem záměrně ladila více do modra.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/30 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 52 mm

Kontrast

Mlha redukuje kontrast podobně jako sníh. Mnohdy je velmi těžké vyfotit například zahalené lesy v oparu bez stativu. I zde platí metoda formou prodloužení expozice. Rozhodně nezkoušejte blesk, ten je v takových podmínkách naprosto zbytečný – mlha světlo pohlcuje.

Všeobjímající zimní mlha v lesích. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm
Všeobjímající zimní mlha v lesích.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/200 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 55 mm

Pozor na fotoaparát

Mlha je přeci jen oblak, ve kterém se kumuluje vodní pára. Dávejte si na drobné vodní kapičky pozor. Nemusíte je sice vidět, ale pokud budete v mlze trávit více času, hlídejte si fotoaparát při přechodu do tepla. Mohl by se vám orosit a vlhko by mohlo poškodit některé jeho části. Pokud tedy trávíte v mlze více času, mějte s sebou nachystaný hadřík. Nejlepší volbou je ale obal, do kterého fotoaparát uložíte, když zrovna nefotíte.

Rozoraná pole, ticho, únava. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.5, ISO 400, ohnisko 18 mm
Rozoraná pole, ticho, únava.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.5, ISO 400, ohnisko 18 mm

Fotit v mlze patří mezi náročnější fotografické výzvy. Musíte si proto o to víc uvědomovat zdroje světla, objekty, které fotíte, a jejich kontrasty s bílým prostředím.

Možná doma pak většinu fotek smažete, přesto mezi nimi můžete najít i parádní záběry. Fotografování v mlze si užijete zejména proto, že když mlha zahalí okolí a není nikde vidět ani na krok, člověk si může užít jen přírodu a s jejími vrtochy různě experimentovat.