Kompozice: Vyplňte obrazový rám
Umocněte kompozici fotografie tím, že vyplníte hlavním motivem celý obrazový rám. Někdy bude potřeba použít zoom nebo objektiv s delším ohniskem, někdy budete muset přistoupit blíž, ale snímky pak budou promlouvat silněji a divákovi bude jasné, na co se dívá.
Zalovte v paměti – nesnažíte se při fotografování zachytit najednou velké množství informací? Takové fotografie pak obsahují spoustu rušivých prvků, které odvádějí pozornost od hlavního motivu. Tomu je navíc věnována nepřiměřeně malá plocha záběru. Stane se tak, že ačkoliv se snímek snaží říci mnoho najednou, nakonec neřeknou svému divákovi téměř nic.
Tuto situaci nejlépe vystihuje citát slavného válečného fotografa Roberta Capy: „Nejsou-li tvé snímky dostatečně dobré, je to proto, že jsi nebyl dost blízko“. Citát je původně myšlený pro reportážní fotografii. Divák má při pohledu na fotografii nabýt dojmu, jako by se přímo účastnil zachyceného děje. Ale myslím si, že pravidlo se dá aplikovat i na ostatní fotografické žánry.
Vyplňte obrazový rám
Pamatujte na to, že fotografie by měla obsahovat jen to, co se jí snažíte vyjádřit. Všechno ostatní je v obrazu navíc a pouze to mate diváka. Budete-li fotografovat portrét, měl by zaplnit celou obrazovou plochu, pokud možno na nějakém neutrálním a nerušivém pozadí. Portrétová fotografie je právě o portrétované osobě a všechno ostatní už je v ní navíc. Pro odstranění okolí z fotografie využijete objektiv s delším ohniskem (85 mm a více).
Jiná situace nastane v okamžiku, kdy je hlavním námětem vaší fotografie rozlehlá krajina. V takovém případě musíte použít objektiv s širokým ohniskem (klasicky 24 mm a méně). Při použití objektivu s krátkou ohniskovou vzdáleností pro zachycení rozsáhlé krajiny se na fotografii objeví velké množství volného místa v popředí. Je proto potřeba do popředí fotografie umístit nějaký zajímavý prvek, který dodá fotografii prostor a hloubku a navede pohled diváka do krajiny. Fotografie tak nebude obsahovat prázdná místa a bude atraktivnější.
Komponujte na výstupní formát
Velkou roli v komponování snímku hraje velikost výsledného formátu fotografie. Při fotografování portrétu lze předpokládat, že bude prezentován v relativně malém formátu do 30×20 centimetrů, případně ve formě většího obrazu, který ovšem budeme pozorovat z přiměřené vzdálenosti. Takovýmto portrétem tedy zaplníme celý obrazový rám.
Pokud ovšem máte v úmyslu vytvořit fotografii, kterou ve formě tapety umístíte na velkou stěnu, tak při zaplnění celého obrazového rámu portrétem nebude fotografie z běžné pozorovací vzdálenosti čitelná. U takto velkého formátu můžete namísto portrétu zabrat celou postavu umístěnou navíc v zajímavém prostředí.
Naopak při fotografování krajiny budete muset zredukovat velikost záběru, pokud víte, že se fotografie bude ve výsledku tisknout na malý formát. Při tvorbě tapety naopak zvolte panoramatický výřez a široký záběr. Divák tak bude moci zblízka prozkoumat všechny drobné detaily v krajině.
Vytiskněte si povedené fotografie
V dnešní době bohužel většina fotografií skončí svoji cestu na obrazovkách mobilních zařízení a monitorech počítače. Přesto není na škodu zkusit si vytvořit snímek komponovaný pro prezentaci na velkém formátu a pořídit si jeho reprezentativní zvětšeninu. Z jednoho takového snímku, který budete mít denně na očích, budete mít o hodně větší radost než ze stovek snímků zapomenutých na paměťové kartě.
Chcete vědět víc o kompozici? Přečtěte si další články na toto téma:
Základní kompoziční pravidla pro estetičtější fotografie
Kompozice: Vhodné umístění hlavního motivu
Kompozice: Zlatý řez a pravidlo třetin
Kompozice: Udržení pozornosti na hlavním motivu fotografie