Kompozice: Vyvážení obrazu

Výpravné fotografie obsahující více obrazových prvků mohou být pro diváka hůře čitelné. Jednotlivé prvky kompozice je nutné v obrazové ploše vhodně rozmístit tak, aby výsledná fotografie tvořila vyvážený celek. Nemělo by dojít k optickému převážení fotografie k jedné ze stran. Podívejme se proto v tomto článku na to, jak pomocí kompozice dosáhnout správně vyváženého obrazu.

Vyvažte kompozici

Každý prvek v obraze má svoji určitou váhu. Ta je dána zejména jeho významem pro zamýšlené sdělení a jeho velikostí vůči ostatním prvkům obrazu. Fotografie by měla být vyvážená. Divák by při pohledu na ni neměl mít pocit, že obraz přepadá na některou ze stran.

Pokud je například hlavní motiv tvořený relativně menším prvkem oproti vedlejšímu motivu, tak vyvážené kompozice docílíte umístěním hlavního motivu blíže k okraji fotografie a vedlejšího motivu více ke středu.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/15 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Hlavní motiv (plastové plameny a jejich stíny) jsou vyváženy hromádkou kamenů v pozadí. Kameny, které jsou komponovány diagonálně vůči plamenům, jsou umístěny mimo hloubku ostrosti.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/15 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Hlavní motiv (plastové plameny a jejich stíny) jsou vyváženy hromádkou kamenů v pozadí. Kameny, které jsou komponovány diagonálně vůči plamenům, jsou umístěny mimo hloubku ostrosti.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/20 s, f/2.8, ISO 400, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Fotografie obsahuje dva rovnocenné motivy. Na ploše je ponecháno více prostoru pro siluetu stromu, neboť ta není tak výrazná jako rozsvícený mrakodrap. Tím je dosaženo vyvážené kompozice.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/20 s, f/2.8, ISO 400, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Fotografie obsahuje dva rovnocenné motivy. Na ploše je ponecháno více prostoru pro siluetu stromu, neboť ta není tak výrazná jako rozsvícený mrakodrap. Tím je dosaženo vyvážené kompozice.
Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 1/640 s, f/4.0, ISO 400, ohnisko 91 mm (přepočet 145 mm) Portrét muže, komponovaný v pravé třetině fotografie orientované na šířku, je vyvážen druhým mužem v pozadí.
Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 1/640 s, f/4.0, ISO 400, ohnisko 91 mm (přepočet 145 mm)
Portrét muže, komponovaný v pravé třetině fotografie orientované na šířku, je vyvážen druhým mužem v pozadí.

Komponujte do diagonály

Při umístění prvků fotografie je velmi silným nástrojem jejich komponování v diagonálním směru. Fotografie s diagonálním členěním získají větší dynamiku a působí méně nudně.

Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/125 s, f/18, ISO 100, ohnisko 70 mm (přepočet 112 mm) Ukázka kompozice do diagonály. Jedná se o napodobeninu fotografie „The Fork“ od jednoho z klasiků fotografie – Andrého Kertésze. Ten původní fotografii pořídil v roce 1928.
Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/125 s, f/18, ISO 100, ohnisko 70 mm (přepočet 112 mm)
Ukázka kompozice do diagonály. Jedná se o napodobeninu fotografie „The Fork“ od jednoho z klasiků fotografie – Andrého Kertésze. Ten původní fotografii pořídil v roce 1928.

Jednou ze základních chyb při kompozici je naklonění horizontu. Jedná se o chybu, kterou je možno napravit i v Zoner Photo Studiu, i když hrozí, že přijdete o nějakou důležitou část obrazu.

Záměrným natočením obrazu můžete do snímku dodat dynamiku. Natočení ale musí být natolik veliké, aby bylo zřejmé, že se jedná o záměr, a ne o chybu v kompozici.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/500 s, f/8, ISO 100, ohnisko 12,1 mm (přepočet 57 mm) Vděčným námětem pro fotografování se záměrným natočením horizontu jsou různé urbanistické prvky jako například tato neomítnutá zeď.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/500 s, f/8, ISO 100, ohnisko 12,1 mm (přepočet 57 mm)
Vděčným námětem pro fotografování se záměrným natočením horizontu jsou různé urbanistické prvky jako například tato neomítnutá zeď.
Canon EOS 7D, EF 50/1.8, 1/125 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm) Natočením horizontu získala fotografie dřevěného slůněte dynamiku.
Canon EOS 7D, EF 50/1.8, 1/125 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)
Natočením horizontu získala fotografie dřevěného slůněte dynamiku.

Při fotografování si dejte pozor na nepřiměřeně časté fotografování se záměrným natočením horizontu. Jedná se totiž o jednu z klasických pastí, které na vás na cestě fotografa číhají a kterou si budete muset projít.

Přidejte prvek do popředí

Fotografie je dvourozměrné médium, na které se snažíte zachytit prostorový svět. Prostor do fotografie můžete vnést přidáním popředí do obrazu. Obraz tak rozdělíte na tři základní plány (popředí, hlavní motiv, pozadí) a úspěšně tak můžete vyjádřit hloubku prostoru. Umístění zajímavého popředí do fotografie je nutné zejména v krajinářské fotografii při použití širokoúhlého objektivu.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/640 s, f/3.5, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Minimalistická fotografie využívající efektní ranní mlhu. Díky mlze je vyjádřena prostorovost fotografie. Větve stromu, plnící funkci prvku v popředí, fotografii vhodně rámují.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/640 s, f/3.5, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Minimalistická fotografie využívající efektní ranní mlhu. Díky mlze je vyjádřena prostorovost fotografie. Větve stromu, plnící funkci prvku v popředí, fotografii vhodně rámují.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/160 s, f/2.5, ISO 400, ohnisko 5,1 mm (přepočet 24 mm) Prvkem v popředí u portrétu může být například ruka portrétovaného.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/160 s, f/2.5, ISO 400, ohnisko 5,1 mm (přepočet 24 mm)
Prvkem v popředí u portrétu může být například ruka portrétovaného.
Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/2 s, f/16, ISO 100, ohnisko 21 mm (přepočet 34 mm) Pohled do Valdštejnské zahrady. Prostorovost zahrady je zvýrazněna přidáním výrazného prvku – kašny – do popředí obrazu.
Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/2 s, f/16, ISO 100, ohnisko 21 mm (přepočet 34 mm)
Pohled do Valdštejnské zahrady. Prostorovost zahrady je zvýrazněna přidáním výrazného prvku – kašny – do popředí obrazu.

Komponujte dynamičtější a vyváženější fotografie

Při své tvorbě vyhledávejte diagonální kompozice a pořizujte opticky vyvážené fotografie.

Čas od času se nebojte vyváženost obrazu narušit záměrným natočením horizontu. Ale nepoužívejte tuto metodu příliš často. Technika záměrného natočení obrazu je efektní a efektivní u jednoho či dvou snímků v souboru, při nadměrném užívání ztratí na zajímavosti a začne diváky nudit.