Lomografie nezná pravidla ani hranice a má šmrnc

Pojďme spolu poznat kouzlo technické nedokonalosti ve fotkách a objevme způsob osobitého tvůrčího fotografického projevu. Vzepřeme se obecným pravidlům, která ve fotografii platí, a budeme se řídit vlastním kodexem. Objevte kouzlo osobitého fotografického LOMO stylu.

Nedávno jste měli příležitost dozvědět se více o retro fotografii a abychom téma pojali komplexně podíváme se společně na téma Lomografie. Je to velmi specifická, rozsáhlá a také flexibilní oblast retrofotografie, a proto jsme se rozhodli věnovat jí samostatný článek.

Lomo LC-A. Foto: Tomáš Slavíček.

Lomografie se stala natolik populární, že se stále vyrábí nové verze původních fotoaparátů, díky nimž tento fenomén vznikl. Je to kult, který se díky svým fanouškům rozvíjí dál, a tak se staré modely inovují a v duchu tradičních principů lomografie vznikají zcela nové aparáty a k nim i pestrá škála příslušenství. Někdy se pojmem lomografie dokonce definuje vše, co je v oboru fotografie určitým způsobem nevšední.

Na lomografii je sympatické, že v ní neplatí fotografická dogmata. Na hloubku ostrosti, zlatý řez a další pravidla se tady nehraje. Je to více o tvůrčím obrazovém vyjádření, osobité reprodukci vašeho pohledu na svět.

Jak začal příběh LOMO fotografie

Na začátku byl malý, ale bytelný kompaktní fotoaparát LOMO LC-A vyráběný továrnou Leningradskoje Optiko Mechaničeskoje Objediněnije (odtud zkratka LOMO). Jak už to tak v bývalém Sovětském svazu někdy chodívalo, šlo o kopii něčeho, co vyráběli imperialisté. V tomto případě se imperialisté inspirovali v Japonsku, kde se v roce 1984 začal vyrábět fotoaparát Cosina CX-2.

Měsíční produkce tehdy činila 1100 kusů a byla určena výhradně pro domácí trh. Na začátku devadesátých let se fotoaparát stal legendou. Díky pádu režimu se výroba začala posunovat i směrem na západ a lomografii tak objevili zahraniční umělci, v této době zejména v Rakousku. Někteří umělečtí fotografové v něm objevili nástroj pro své tvůrčí vyjádření a záměrně dosud pracují jen s jednoduchostí a technickými omezeními tohoto fotoaparátu.

Náročnější světelné podmínky – tentokrát protisvětlo, LOMO LC-A. Foto: Tomáš Bartoš.

10 pravidel Lomografie

  • 1. Své LOMO si berte všude s sebou.
  • 2. Používejte jej kdykoliv – ve dne i v noci.
  • 3. Lomografie není překážkou ve vašem životě, ale jeho součástí.
  • 4. Střílejte od boku.
  • 5. K objektu, který chcete fotografovat, se přibližte co nejvíc.
  • 6. Nemyslete.
  • 7. Buďte rychlí.
  • 8. Nemusíte vědět předem, co zachytíte na film.
  • 9. Nemusíte to vědět ani potom.
  • 10. Nedělejte si starosti s pravidly.

Lomografie se stala natolik populární, že se stále vyrábí nové verze původních fotoaparátů, díky nimž tento fenomén vznikl. Je to kult, který se díky svým fanouškům rozvíjí dál, a tak se staré modely inovují a v duchu tradičních principů lomografie vznikají zcela nové aparáty a k nim i pestrá škála příslušenství. Někdy se pojmem lomografie dokonce definuje vše, co je v oboru fotografie určitým způsobem nevšední.

V tomto případě jsem doslova „střelil od pasu“ směrem vzhůru a splnil jsem všech deset pravidel lomografie. Foceno v publiku na letním festivalu, LOMO LC-A. Foto: Tomáš Bartoš.

Výroba původního typu fotoaparátu byla ukončena v roce 2005. Ne však nadobro. O rok později byl představen jeho nástupce LOMO LC-A+. Přestože se výroba přesunula do Číny, to zásadní z původní verze bylo zachováno, především objektiv MINITAR s ohniskem 32 mm, světelností F2,8 a s ním unikátní barevné podání i rohová vinětace. Také ovládání zůstalo zcela stejné.

Nastavit lze vzdálenost ostření a clonu. Na výběr jsou čtyři ostřící režimy (0,8 m; 1,5 m; 3 m a nekonečno), clonu můžete volit mezi hodnotami F2,8 až F16 a k tomu je k dispozici automatický režim, v němž je rychlost spouště proměnlivá od 1/500 sekundy až po 2 minuty. Synchronizace blesku je 1/60 vteřiny. Pokud jsou světelné podmínky a použitá citlivost filmu takové, že ani 2 minuty nestačí, závěrka zůstane v režimu A otevřena tak dlouho, dokud držíte spoušť. Nový typ je bohatší o možnost několikanásobné expozice, připojení drátové spouště a lepší nastavení citlivosti použitého filmu.

K tomu, abyste u rybníka pořídili pohodový letní snímek, stačí malý foťáček, trocha vynalézavosti a drzosti. Pak už stačí odhadnout světelné podmínky a vzdálenost (v tomto případě nejkratší možná – 0,8 m), nastavit a zmáčknout, LOMO LC-A. Foto: Tomáš Bartoš.
Jedno z pravidel lomografie říká: „Foťte ve dne i v noci“. Zde jeden noční snímek. Stačí si všimnout zajímavé světelné scény a mít nápad. Však ono z toho něco zajímavého vyjde, LOMO LC-A. Foto: Tomáš Bartoš.

Širokáč nebo rybí oko? Není problém

U modelu LC-A+ však následování legendy a inovace nekončí. Stále se vyrábí celá řada LOMO fotoaparátů i kamer. Začneme hned u toho, který je již zmíněnému modelu podobný nejen označením, ale i vzhledem. LOMO LC-Wide je oproti svému předchůdci vybaven objektivem Minigon1 s ohniskem 17 mm a světelností F4,5. Tento širokoúhlý objektiv má zorný úhel 103°. Takové hodnoty nejspíš zaujmou i krajináře. A na ulici to má díky malým rozměrům foťáčku ještě větší grády. Navíc s LOMO LC-Wide lze pořizovat nejen klasické snímky o rozměru 24.