Makrofotografie s kompaktem

Přestože profesionálové používají digitální zrcadlovky se speciálními makroobjektivy za často vysoké pořizovací ceny, základní focení makra si můžete vyzkoušet s lecjakým kompaktem. Stačí v režimu snímání nastavit variantu „makro“. Právě na takové fotografie se tentokrát zaměříme.

Digitální kompakty mají vůči zrcadlovkám fyzicky menší snímač a díky zákonům optiky a fyziky i větší hloubku ostrosti. Nemusíte tedy k dosažení větší hloubky ostrosti tolik clonit, jako v případě, že byste fotografovali s digitální zrcadlovkou. Objektivy některých kompaktních fotoaparátů navíc dokáží pořídit ostrou fotografii i ze vzdálenosti pouhých několika málo centimetrů.

Jak vybrat fotoaparát?

Trh nabízí mnoho kompaktních fotoaparátů od jednoduchých přes ultrazoomy až po ty pokročilé. Když se budete chtít věnovat makru, vybírejte takový kompakt, který má možnost fotografovat v režimu makro na jakékoli ohniskové vzdálenosti vestavěného objektivu.

Fotografie z modelů, které vám dovolí nastavit režim makro pouze na nejširším konci ohniskového rozsahu, mají často až příliš velkou hloubku ostrosti. To nemusí být pro všechny situace zrovna ideální řešení. Nevýhodou totiž, fotografujete-li na nejširším ohnisku, může být příliš mnoho zřetelných objektů v pozadí, které mohou působit rušivě. Okřídlený hmyz se vám navíc bude lépe fotografovat z větší vzdálenosti, při které je také menší pravděpodobnost, že jej vyplašíte.

Fotografie s kratším ohniskem sice zachytí širší scénu, ale při vyšší hloubce ostrosti.
Tento kvítek byl vyfotografován delší ohniskovou vzdáleností na nízké cloně. Hloubka ostrosti je proto velmi malá.

Minimální zaostřovací vzdálenost

Existují kompaktní fotoaparáty, s jejichž pomocí dokážete zaostřit i na vzdálenost pouhého jednoho centimetru. Takováto vzdálenost pro fotografování ale většinou není ani příliš žádoucí, protože hrozí, že vyplašíte např. hmyz, nebo vám dokonce vlastní objektiv bude vrhat stín na výsledné fotografii. A v tom nejhorším případě si pak můžete při neopatrné manipulaci poškrábat přední čočku objektivu.

Nastavte správně fotoaparát
Základním nastavením u kompaktních fotoaparátů je režim makro (běžně označený ikonou kytičky). Jestliže to váš přístroj dovolí, pak doporučujeme co nejvíc „zazoomovat“ bez toho, aby fotoaparát sám vypnul makro režim.
Fotografie bude mít nižší hloubku ostrosti, která u kompaktních přístrojů přesto bývá výrazně vyšší než u zrcadlovek. Navíc se můžete lépe soustředit na fotografovaný detail a nemusíte být s fotoaparátem až tak blízko. Nízká hloubka ostrosti, kterou můžete regulovat zvyšováním nebo snižováním clonového čísla, dodá fotografii jiný rozměr. Důležité zůstává: v hloubce ostrosti by mělo být to, na co chcete fotografií upozornit.

Vzít či nevzít?

Zase se pro jednou vrací ona věčná otázka ohledně stativu. Každý má svůj názor na to, zda jej brát či nikoliv. Časem si ho uděláte i vy a sami zjistíte, na kterou fotografii jej použít a na kterou zase ne. Stativ se určitě vyplatí nasadit při fotografování statických detailů. Můžete se totiž lépe soustředit na kompozici, zaostření a hloubku ostrosti. Na druhou stranu, stativ velice omezí vaši flexibilitu a rychlost. Okřídlený hmyz, který je velmi aktivní, tudíž není zrovna dobrý objekt na fotografování s klasickým tripodem.

Makro nejsou jenom brouci a kytky
Většina lidí si při slově „makrofotografie“ vybaví nejrůznější hmyz a kytičky. Makrofotografie, snímky detailů s vysokým poměrem zvětšení, mohou však být výřezy čehokoliv – stačí takové scény předvídat a zachytit. Kolem nás se nachází nekonečné množství nejrůznějších detailů, které se vyplatí vyfotografovat na makro.
Detail na model tanku znázorňuje zpracování patiny.
Detail pily. Foto Tomáš Rak, 2004.

Hrst informací z praxe

Na fotolov hmyzu zvolte raději den, kdy je venku spíše chladněji, a fotografovat se vydejte již brzy zrána. V tuto dobu nejsou hmyzí modelky a modelové ještě tolik aktivní a díky tomu si zvýšíte pravděpodobnost dobrého záběru.

Tip: Při fotografování hmyzu se vyplatí znát detailněji život fotografovaného druhu. Fotografové, kteří fotografují (téměř) výhradně hmyz, jsou zároveň i velcí nadšenci přírody. Narozdíl od ostatních běžných fotografů hledají už jen vybrané druhy a také dobře vědí, kde se po nich mají dívat.

Ostřit můžete dvěma různými způsoby, oba přitom využívají ostření na střed. První, klasický způsob: zaostříte, nakomponujete, domáčknete spoušť a vyfotografujete. Ten další je podobný, ale nejdříve zaostříte na potřebnou (typicky nejkratší zaostřovací) vzdálenost a posunem fotoaparátu naleznete správnou ostrost a následně domáčknete spoušť.

Výhoda druhého typu ostření se skrývá v tom, že si dopředu nachystáte vše potřebné včetně zaostření, což je mnohokrát rychlejší, než zkoušet správnou vzdálenost a po každém záběru ostřit znovu.

Příroda za vás někdy vytvoří zajímavé barevné kombinace. Jako například na této fotografii. Foto: Tomáš Rak 2004
Pozadí a difuzor pod deset korun
Jestliže se vám podaří najít hmyz, za kterým se nachází nepříliš vábné pozadí (vyskytují se tam rušivé prvky), pokuste se jej uložit jinam. U okřídlených to sice nepůjde, ale u těch, kteří létat neumí, se vám to podaří docela snadno. Umístěte je například na nějaké stéblo trávy, za kterým už bude pozadí víc líbivé než to původní. Případně si můžete na focení v exteriéru přinést i vlastní barevné pozadí.
Jako takové pozadí můžete využít např. barevné papíry. Náhradu za difuzory (pro rozptýlení tvrdého světla a tím změkčení stínů) zase bílé, nebo pauzovací papíry. Na makro stačí papíry o velikosti formátu A4 – nezaberou příliš mnoho místa a pořizovací náklady jsou téměř nulové.
Za fotografovaným broukem je umístněný papír oranžové barvy o velikosti A4. Původní pozadí bylo velmi rušivé.

Dodatek: Chtěli bychom poděkovat Tomáši Rakovi za poskytnutí svých prvotin, které zachytil ještě kompaktním fotoaparátem roku 2004. Tomáš nyní patří k světově uznávaným makrofotografům. V nejbližší době vám přineseme rozhovor s tímto autorem. Na úplný závěr jedna ochutnávka z aktuální tvorby Tomáše Raka:

Tomáš začínal fotografovat makro jednoduchým kompaktním fotoaparátem. Nyní patří ke špičce makro a mikrofotografie. Rozhovor s tímto autorem právě připravujeme.