Marketing fotografa: 5 základních způsobů, jak propagovat svoje fotky
Řada fotografů během let dospěje do bodu, kdy zatouží povýšit svůj koníček na regulérní job a focením si začít vydělávat. Otázka je jasná: co teď? Jak a kde propagovat své služby? V našem novém seriálu vás provedeme základy marketingu pro fotografy. Na úvod vás seznámíme se základními marketingovými kanály, které jako fotograf můžete využít.
Způsobů, jakými můžete k marketingu přistupovat, je mnoho. I marketingových kanálů a nejrůznějších teorií, jak s nimi pracovat, je celá řada.
Vybíráme a popisujeme proto ty, které považujeme za vhodný základ pro každého fotografa. Stejně tak se snažíme jít – za cenu určitého zjednodušení – přímo k věci a předat vám informace, které se pro začátek hodí vědět.
Vytvořte si online portfolio
Když se řekne marketingový kanál, většině se jako první vybaví online portfolio. Pozor, záměrně píšeme portfolio, nemusí se totiž nutně jednat o klasické webovky. Možností je víc a hned zkraje je potřeba promyslet, které řešení je vhodné právě pro vás. Z čeho můžete vybírat?
Webové stránky v robustnějších redakčních systémech. Pod tímhle pojmem rozumíme WordPress, Drupal nebo třeba Joomlu, tedy takzvané content management systems (možná vám něco řekne spíš zkratka CMS). Ve všech případech se jedná o větší a mnohdy složitější sofistikované systémy, které vyžadují alespoň základní technický talent nebo touhu se učit. Na oplátku umožňují (i zdarma) využít už navržené šablony (mnohdy přímo pro fotografy), do kterých celkem snadno doplníte, co potřebujete.
Webové stránky vytvořené v online editorech. Webydo, Wix, Mozello, český Webnode a další. Kromě robustnějších redakčních systémů existují online editory, které mnohdy nabízí na ovládání jednodušší a vzhledově líbivější šablony. Často v nich dokážete vytvořit pěkné a nadčasové stránky (i zdarma).
Online fotografická portfolia. Flickr, Behance nebo Portfoliobox. Stránky, které umožní vytvořit profil, nahrát fotografie a odkaz na vaše práce odesílat podle libosti. Odpadá starost s koupí domény či placením hostingu. Na druhé straně zapomeňte na vlastní URL adresu.
Jiné nástroje. Znáte Tumblr? Ačkoliv byla platforma vytvořená hlavně pro blogování, přizpůsobí se i fotografům. Navíc je zdarma. Opět se ale rozlučte s vlastní doménou.
Buďte na sociálních sítích
Kdo není na „sockách“, jako by nebyl? Ano i ne. Rozhodně je lepší profil na sociálních sítích nemít, než na jeho péči kašlat a potom nadávat, že „to“ nefunguje. Pokud se ale chcete propagovat, a navíc počítáte s tím, že musíte do propagace vložit jisté úsilí, mohou být sociální sítě dobrým pomocníkem.
Jaké sociální sítě pro fotografy? Kromě Facebooku a Instagramu (které znáte minimálně jako uživatelé) to může být Pinterest nebo LinkedIn.
Pinterest patří k nejrychleji se rozvíjejícím sítím na světě. Svým uživatelům umožňuje vytvářet kolekce obrázků a fotek, tedy takzvaný bookmarking. U nás není tahle síť tak známá jako například Facebook a je vhodné ji provozovat dvojjazyčně – v češtině i v angličtině.
LinkedIn je profesní síť sdružující profesionály nejrůznějších oborů od recepčních až po ředitele nadnárodních korporací. Využít ji můžete ve chvíli, kdy se rozhodnete nabídnout firmám byznys portréty zaměstnanců nebo focení konferencí.
Pozor, LinkedIn není Facebook (alespoň zatím) – řada příspěvků vůbec neobstojí a budovat svou osobní značku může být velmi náročné. Pokud se to ale podaří (a často je to běh na dlouhou trať), může přinést řadu zajímavých příležitostí.
Nebojte se placené reklamy
Znáte termín pay per click, respektive PPC? Jedná se o souhrnné označení reklam, u nichž, zjednodušeně řečeno, platíme za kliknutí. Podobné reklamy uvidíte přímo ve vyhledávání na Googlu i Seznamu, ale také – často formou banneru – na nejrůznějších partnerských webech po celém internetu.
Po kliknutí na reklamu se dostanete na stránku, která měla být zviditelněná, a ten, kdo reklamu spustil, za kliknutí zaplatí. Opět – jednoduše řečeno. Celý proces je ve skutečnosti mnohem složitější. Podobně to pak funguje i na sociálních sítích.
Bez nadsázky, příprava placených reklam je tak trochu věda a focení je, ať chceme nebo ne, konkurenční prostředí, což přípravu skutečně úspěšné reklamy ztěžuje. Pokud uvažujete nad spuštěním takových reklam, je lepší obrátit se na odborníka a požádat ho o pomoc. Peníze, které za konzultace utratíte, se ve skutečnosti vrátí rychleji, než si myslíte.
Navštěvujte tematické události
Vylézt z brlohu a jít „tam ven“? I to je možnost. Vhodná může být například pro ty, kteří se zabývají focením svateb, portrétů, případně produktových a byznys fotografií. Zkuste proto sednout k počítači, otevřít Google a zapátrat, jaké svatební nebo jiné tematické veletrhy se ve vašem okolí v nejbližších měsících uskuteční.
Pozor! Pokud se rozhodnete, že některý z veletrhů jako vystavovatel skutečně navštívíte, promyslete, jak se prezentovat. Položit vytištěné fotografie na stůl a usmát se může být cesta, pokud jste jediný v dosahu. Věřte ale, že ostatní si dají práci se stojany, letáčky, bannery i vizitkami.
B2B marketing – oslovujte firmy
Chcete se věnovat focení byznys portrétů, konferencí nebo pracovních setkání? Případně cvakat produkty? Tím, na koho se budete muset zaměřit, jsou právě firmy. Nebudeme vám lhát, oslovit správnou osobu ve správné společnosti je těžké.
Zkuste proto začít tím, že vytipujete ve svém okolí firmy, které můžete oslovit a nabídnout jim své služby. Smiřte se také s tím, že pro začátek, než naberete potřebné množství zkušeností a vytvoříte adekvátní portfolio, budete muset jít s cenou nepatrně dolů. Rovněž bude potřeba promyslet znění a vizuální podobu e-mailu či případné zprávy, kterou zástupcům firmy zašlete, a vybrat nejlepší nástroj, skrz který to udělat.
A co dál?
Kanálů, které můžete jako fotograf využít, je samozřejmě mnohem víc. Záleží přitom hlavně na vaší odvaze, schopnostech, touze se učit, kreativitě a časových možnostech. Sledujte náš seriál o marketingu pro fotografy. Věříme, že díky němu proniknete do základů marketingu, pochopíte, jakým způsobem můžete propagovat svou práci, a objevíte řadu tipů, které vám rozšíří obzory. V příštím díle vás provedeme tvorbou internetových stránek a ukážeme vám, jak to zařídit, aby je naštívilo co nejvíce lidí.