Marketing fotografa II: 4 věci, které musíte promyslet před založením online portfolia
A je rozhodnuto. Pořídím si online portfolio a (konečně) své fotografie vystavím. Ale jak? Co teď? Pokud se vám právě honí hlavou stejné myšlenky, následující článek je pro vás. Ukážeme vám, jak vytvořit web, který bude úspěšný a přivede vám nové fanoušky.
V předchozím dílu našeho seriálu jsme se věnovali nejrůznějším možnostem propagace. Pojďme se nyní zaměřit na tu, kterou jsme zmiňovali jako první – přípravu online portfolia. Představíme vám 4 věci, na které byste se měli v souvislosti s přípravou webové prezentace zaměřit:
4 věci, které je dobré promyslet před samotným založením online portfolia:
Technické řešení. Jaké technické řešení webu bych měl zvolit? Chci jednodušší stránku, kde budu pouze prezentovat své fotografie, anebo plnohodnotnější web?
Název stránky. Jak se bude má stránka jmenovat? Nezapomeňte, že řada domén už svého majitele má, vybírání názvu proto může být velký oříšek.
Cíl webové stránky. Půjde o ryze prodejní stránku? Anebo chci prezentovat svůj produkt?
Stavba uživatelsky přívětivého webu. Ať už volím technické řešení jakékoliv, web by měl mít logickou strukturu, jednotlivé stránky by mezi sebou měly být rozumně propojené a měly by nabízet adekvátní informace. Průchod webem a pobyt na něm by zkrátka neměl být pro návštěvníka noční můrou.
Technické řešení
Než se pustíte do samotné přípravy, zamyslete se nad tím, jaký web potřebujete. S ohledem na své potřeby pak můžete vybrat některou z řady nabízených možností.
Situace první: Chci jen prezentovat fotografie
Pokud se prozatím nechcete pouštět do přípravy rozsáhlejšího webu, využijte některou z online fotogalerií (například českou Zonerama.cz, která nabízí neomezený prostor zdarma a bez reklam). Její nepochybnou výhodou je rychlé nahrání fotografií a jejich okamžité odeslání případnému zájemci o vaše služby. K nevýhodám může patřit absence prostoru pro rozsáhlejší text.
Situace druhá: Chci prezentovat fotografie, psát, jsem ochoten něco málo připlatit a nechci řešit hosting
V tomto případě můžete zvolit služby typu Wix.com, Squarespace.com nebo jiné. Na těchto stránkách můžete připravit portfolio s větším množstvím podstránek, připojit textové části, vepsat ceník nebo kontaktní údaje. Možnosti jsou poměrně široké. Takové služby zpravidla za paušální poplatek nabízí nejen hosting, ale i neomezený přenos dat, prostor pro nahrávání vašich dat nebo připojení vlastní domény (tu však musíte zakoupit a zaplatit zase jinde, sem vám jen umožní ji připojit).
Situace třetí: Chci si vybrat redakční systém i hosting
Chcete vlastní doménu, chcete si vybrat adekvátní hosting a také, s jakým redakčním systémem budete pracovat. Pokud se plánujete vydat touto cestou, můžete veškeré jednotlivosti zakoupit a propojit se zvoleným redakčním systémem (například s Wordpressem). Pak už jen zvolíte šablonu a můžete začít editovat.
Název stránky
Jak se bude vaše stránka jmenovat? Budete chtít vlastní doménu se jménem a příjmením či názvem vaší značky (pokud máte)? Nebo se spokojíte s doménou zdarma a přijmete, že její součástí bude název poskytovatele (například zmíněný wix.com)?
Pokud se rozhodnete jít první cestou, sedněte například k serveru www.czechia.com a hledejte, hledejte a hledejte. Pokud se jmenujete Jan Novák, doménu se svým jménem, příjmením a českou koncovkou už pravděpodobně bohužel neseženete. S doménami je kříž. Pokud jste však nositelem vzácnějších jmen, možná budete mít štěstí. Každopádně počítejte, že hledání volné domény může zabrat až nebývalé množství času.
Cíl stránky
Možná si říkáte, že cíl je přece jasný a že tenhle bod můžete klidně přeskočit. Ale ruku na srdce – jste si tím tak jistí? Je cílem vaší stránky tvrdě se prodat, nebo jen prezentovat svá nejlepší díla? Stránky s jedním či druhým cílem se pravděpodobně budou lišit.
Promyslete proto, co od svého budoucího online portfolia očekáváte. Pokud plánujete zaplnit kalendář a každý týden fotit jednu či dvě akce, bude vhodné stránky opatřit promyšlenými prodejními argumenty. Budete chtít ukázat, jak spolupráce s vámi probíhá, vystavit své top práce, zveřejnit ceník služeb, možná umožnit registraci termínu přímo online (například s pomocí služby Reservio, pokud ji znáte).
Na patřičná místa (pokud to vaše řešení umožňuje) je přitom dobré umístit takzvané CTA (zkratka anglického call to action – výzva k akci), které příchozího nasměruje tam, kam potřebujete. Ať už je to k ceníku, na stránku o vás, kde lépe prodáte svůj příběh, přínos a hodnotu, či přímo k objednávce služeb.
Pokud toužíte primárně vystavit své práce a jen sem tam něco připsat, stránka může být strukturálně i informačně jednodušší. Možná bude stačit několik vkusně a efektně zpracovaných galerií, záložka s kontakty a jednoduchý ceník.
Cítíte ten rozdíl? Už proto je dobré promyslet dopředu, kterým směrem se chcete vydat.
Jak postavit uživatelsky přívětivý web
Ať už jste zvolili jakékoliv řešení (s výjimkou profilu na Zonerama.cz), budete muset sednout k počítači a web zkrátka vytvořit. Jak budete postupovat? Jak na sebe stránky navážou, co bude jejich obsahem a jaké informace (a jakým způsobem) čtenář získá? Tohle a další náležitosti řeší UX.
Za zkratkou UX se skrývají anglická slova user experience (překlad do češtiny je ošemetný, ale nejblíže by bylo „uživatelská zkušenost“ či „uživatelský prožitek“). Co to znamená? UX je jakýsi soubor vlastností, které váš web má, a které vedou k tomu, že návštěvník z něj odchází spokojený a s pocitem, že viděl nebo získal to, co chtěl a potřeboval. Anebo alespoň neodchází rozhořčený a zoufalý.
Jak na to, aby byl váš web uživatelsky přívětivý? Projděte při jeho tvorbě následujícími kroky. Naznačená cesta vám sice nezaručí, že váš web bude nejlepší na světě, ale rozhodně je lepší vydat se tudy, než začínat naslepo:
Uživatelský průzkum. Víte, jak zjistit, co lidé očekávají od profesionálního fotografa nebo podle čeho se rozhodují? Jednoduše se jich zeptejte! Ano, ideální by bylo získat větší množství dat, třeba desítky dotazníků, ale pro začátek bude stačit oslovit několik přátel ve svém okolí. Lepší nějaký základ než žádný.
Ptát se můžete osobně, i když lepší by bylo připravit přehledný dotazník, například v klasickém Google Forms. Zaznamenané odpovědi si pak budete moci projít v klidu a opakovaně.
Struktura webu. Už víte, co zhruba uživatele zajímá? Řekněme, že většina z nich odpověděla, že chtějí vidět několik ukázek vašich prací, zajímá je cena focení a také jak bude spolupráce s vámi probíhat. Jak se zdá, rýsuje se nám základní struktura budoucího webu, že?
Pokud si chcete být jistí, že žádná důležitá a často vyhledávaná stránka nechybí, podívejte se navíc na vyhledávaná klíčová slova. Statistiky o nich získáte například skrze takzvaný Google Ads. Sem je však potřeba se zaregistrovat. Kam se ale registrovat nemusíte je našeptávač na Seznamu nebo Googlu. Zkuste tedy napsat do vyhledávače základní klíčové slovo a uvidíte, jaká další vám nabídne.
Drátový model (skica). Máte jasněji v tom, jaká bude struktura vašeho webu? Fajn. Je čas navrhnout základní model (v marketingovém slangu zvaný dráťák). Možná si říkáte, že je to zbytečné, protože svůj obsah stejně doplníte do již připravené šablony a ta přeci svůj základní vzhled má. Za nás – nepřeskakujte tento krok.
Díky skice získáte lepší představu o tom, jak budou jednotlivé stránky interagovat mezi sebou, odkud povede který odkaz nebo kde a v jakém pořadí najde uživatel důležité informace. Pokud chcete, můžete dráťák připravit online (například v nástroji Balsamiq – je jednoduchý a prvních 7 dní je k dispozici zdarma), nebo zkrátka nakreslit na papír. Ať tak či tak, bude vám dobrým průvodcem při tvorbě portfolia.
Prototyp. Máme strukturu, máme model, pojďme k prototypu. Ten už velmi připomíná výsledný web. Je barevný a interaktivní. A umožní vám vidět váš budoucí web v celé své šíři. Právě v tomto kroku si můžete pohrát s barvami, logem a fotografiemi. Zkrátka s celkovým designem.
Testování. Následuje další (nikoliv však poslední) část, a to je testování. Vezměte svůj prototyp a ukažte ho. Přátelům, sourozenci, manželce. Ale než to uděláte, připravte si scénář testování. Díky němu se dozvíte mnohem konkrétnější informace, než pokud se svých blízkých zeptáte jen: „Jak se ti to líbí, Pepo?“
Zeptejte se testovaných, jakým způsobem by například objednali vaše služby, a sledujte, jak se na webu chovají. Mají problém najít stránku s kontakty? Netuší, jak vyplnit webový formulář? Díky testování se dozvíte řadu zajímavých informací, které vaše portfolio posunou zase o kus dál a pomohou vám ho skutečně vyladit.
A tak pořád dokola. Zdánlivě máte hotovo, ale počítejte s tím, že příprava nových a nových dráťáků, prototypů a jejich testování bude probíhat v podstatě neustále. Svůj web přece nechcete nechat usnout na vavřínech, nebo ano?
Chcete každý týden dostávat výběr těch nejlepších návodů a článků o focení přímo na mail? Přihlašte se k odběru novinek a my už se o to postaráme!