Maximální účinek s minimálními prvky
Existuje spousta přístupů k fotografii. Když začátečníka něco zaujme, zamíří na to foťák a zmáčkne spoušť. Pokročilý už přemýšlí o lepším umístění objektu a vzpomíná na zlatý řez. Hrátky s kompozicí je ale možné dohnat do extrémů, například zmenšením hlavního objektu na rozpoznatelnou mez nebo zredukováním pozadí tak, že prakticky zmizí. Jak to pak vypadá? O tom je tento článek.
Minimalismem se myslí styl, kdy se zbavíte všech částí fotografie, které nejsou nezbytně důležité.
Velice častým příkladem je zachycení samotného stromu v krajině. Jde o tak oblíbené téma, že na některých fotobankách (serverech určených k prodeji fotografií) už výslovně uvádějí, ať jim další podobné fotky fotografové neposílají.
Klíčem k pořízení takových záběrů je udělat správný výřez hlavního objektu od okolí. Už nevím, jak v případě předchozího snímku okolí vypadalo, ale je dost možné, že na jedné straně byl les a na druhé dráty elektrického vedení nebo dálnice. Všechno tohle by divákovu pozornost rozptylovalo. Vynecháním podobných elementů tak docílíte mnohem výraznějšího diváckého efektu.
Unikátní příležitost se vám pak naskytne v zimě, kdy se scéna naprosto změní. Pokud si počkáme na zasněženou krajinu a bílou oblohu, lze experimentovat s vysokým kontrastem ostatních objektů:
V zásadě podobný styl fotky, i když vypadá výrazně jinak, je dodržen i u té následující. Prudké slunce proti objektivu vytváří obrovský kontrast a ostatní objekty jsou prakticky černé. Scéna samotná by ale vypadala pustě nebýt dvou lidí uprostřed slunečního odrazu na mořské hladině.
Podobný styl jako osamělý strom je i následující fotka s osamělým opeřencem. Tady už záleží na každé drobnosti. Fotka by vypadala jinak se dvěma, jedním nebo žádným poletujícím ptákem v pozadí. Nakonec jsem nechal dva, ale pořád váhám i nad těmi dalšími variantami.
Nemusíme ale vždy mít jako pozadí oblohu. Obrázky s minimem ruchů v okolí lze pořídit i na zdech budov, zde například popínavá rostlina na omítce, která do fotky přidává jen lehký šum:
Pod křídla minimalistického přístupu by se daly zařadit i spousty jiných snímků, jako například rozmazané abstraktní focení, o kterém jsme psali před loňskými vánocemi.
Jestliže tedy chcete vyzkoušet něco nového, začněte se při příštím fotografickém výletu pozorně dívat kolem sebe a vybírat co nejjednodušší kompozice. Jedná se o přístup, který vám může pomoci natrénovat pozornost a fotografické oko. A jestliže již máte nafocené nějaké minimalistické fotografie, budu jen rád, když necháte ukázku v komentářích. Inspirace není nikdy dost.