Nebojte se fotit na ulici – 8 triků na lepší reportáž
Ve fotografii se těžko posuzuje, který z žánrů je těžší, než jiný. Nakonec každý, kdo fotografuje krajinu, má za to, že právě krajinářská fotografie je ze všech nejsložitější, stejně tak bude o fotografování portrétů mluvit portrétní fotograf. Nemálo fotografů se ale shodne (jestliže si to nakonec přizná) na tom, že právě reportážní fotografie vůbec není jednoduchá.
Kdybych měl zmínit jednu jedinou radu, jak zlepšit vlastní fotografie, zněla by – fotografovat. Můžete mít nejlepší technické vybavení, načteny desítky knih o lepší kompozici, expozici aj., ale nakonec stejně musíte do terénu. Jedině skrze praxi se z vás může stát lepší fotograf. A nabytí této praxe bývá nejobtížnější právě pro fotografy, kteří si touží připnout nálepku „reportážní“.
Pozn.: Vynecháme tentokrát demonstrace a podobné již náročnější situace, do kterých by se zřejmě bez předchozích zkušeností z focení na ulici pouštěl jen pošetilec.
Přistupujte k lidem s respektem
O fotografování momentek už psal Tomáš Bartoš, na jehož článek odkazuji níže. S reportáží, dokumentem, či street-fotem, o kterém bude momentálně hlavní řeč, se pojí překážky, které, chcete-li být skutečným reportážním fotografem, je třeba překonat a které u jiných disciplín nejsou. Jsou jimi stud, nervozita, nejistota či dokonce strach.
Řekněte sami, máte snad ostych při focení krajin či makra? Docela o tom pochybuji. Při focení na ulici ale budete přímo konfrontování s jinými lidmi. A ano, ti nemusí s vaším fotografováním jejich osoby souhlasit. A zatímco se snažíte vypořádat s odbouráním vlastního studu, vám ještě navíc celá scéna utíká před očima, anebo před objektivem, chcete-li.
Jedno vám prozradím: Nikdy se mi nestalo, že by mě za fotografování někdo napadl, maximálně mi bylo (často i s úsměvem) sděleno, že si dotyčný nepřeje být fotografován, což jsem respektoval. A pouze jednou se na mě jeden rybář rozkřičel, že si nepřeje být fotografován. Jeho fotografii, přestože je jedna z nejlepších z onoho dne, jsem nikdy nikde nepublikoval.
8 triků při focení na ulici
1) Zeptejte se na povolení
Nebojte se před fotografováním navázat kontakt s objektem vašeho zájmu. Zabředněte do rozhovoru a po chvíli požádejte o svolení si jej vyfotografovat. Neptejte se však přímo, zda byste si mohli daného člověka vyfotit. Sdělte mu, co vás na něm zaujalo (oblečení, výstřední klobouk, nebo jiný atribut). Pamatujte, že když někomu něco pochválíte, projevíte opravdový zájem, snadno získáte jeho sympatie.
2) Buďte nenápadní
Menší fotoaparáty nepřitahují na veřejnosti takovou pozornost, jako rozměrné digitální zrcadlovky. Fotograf s malým kompaktem či bezzrcadlovkou hned nevypadá jako „profesionál“, a fotografovaní lidé se tak méně strachují o to, kde bude daná fotografie použita.
3) Předstírejte, že fotografujete něco jiného
Jedním z triků bývá zdánlivé soustředění se na nějaký jiný objekt ve scéně. Jednoduše se po zmáčknutí spouště a oddálení očnice fotoaparátu od oka nedívejte zpět na fotografovanou osobu, ale kamkoliv jinam. Málokdo si uvědomí, že jste si jej právě vyfotografovali.
4) Střílejte od boku
Fotit s fotoaparátem někde od pasu jde to proti všem fotografickým pravidlům o kompozici. Na druhou stranu, jste s touto technikou skutečně nenápadní. Jednoduše můžete mít fotoaparát zavěšený na rameni, nebo jej držet u pasu a mačkat spoušť, aniž by si toho někdo všimnul. Tato technika chce ale hodně tréninku přímo v terénu, po kterém se vám lépe bude odhadovat výsledná kompozice a také expoziční časy. Náchylnost k pohybové neostrosti totiž při využití tohoto triku bývá podstatně vyšší.
5) Usmívejte se
Fotograf, který se u fotografování na ulici mračí, vzbudí maximálně tak podezření o svých ne zcela čistých úmyslech. Přestože tomu tak vůbec nemusí být. Působte přirozeně, netvařte se provinile. Neděláte přece nic nezákonného, nic, čím byste dotyčného chtěli ponížit či urazit. Malý úsměv na někoho, koho jste právě vyfotili a on si toho všiml, vždycky pomůže. Dáte tím dotyčnému najevo, že se není čeho obávat.
6) Foťte na rušných místech
Tam, kde se pohybují desítky, stovky či dokonce tisíce lidí současně, se jeden fotograf lehce ztratí. Koncerty, trhy, sportovní a jiné akce – všechno hraje ve váš prospěch. Osamělá místa si nechte na dobu, kdy už budete mít více zkušeností a sebejistoty.
7) Buďte připraveni
Technicky, fyzicky i psychicky. Předvídejte, zažijte si kompoziční pravidla, sžijte se se svým vybavením. Na nic z toho už nebude při focení přímo v terénu čas ani prostor.
8) Použijte širokoúhlý objektiv
Podobně jako o předchozím bodu, také o fotografování reportáží a dokumentů (pod které spadá i street-foto) psal již Tomáš Bartoš ve svém článku zde. Já jej zde musím připomenout: širší ohniska vás sice nutí být blíže fotografované scéně, což může být leckdy obtížné (různé překážky, či nařízení). Snímky pořízené krátkými ohnisky však vtáhnou diváka přímo do děje. A to právě v reportážní fotografii jde.