Podzimní a zimní slunce je ideální k portrétování
Jak fotografovat lidi na přímém slunci, aniž by při focení dělali grimasy a různé nepřirozené obličeje? Jednoduše – na podzim nebo v zimě. V tomto období je totiž světlo pro lidské oko daleko příjemnější, slunce je dál a tím pádem není tak intenzivní. Fotografovat se dá prakticky i v pravé poledne.
Téměř v každé fotografické příručce se dočtete, že fotografovat portréty na přímém slunci není zrovna ten nejlepší nápad. Pro podzim a zimu to však neplatí, protože slunce není tak intenzivní jako přes léto a dá se do něj i „dívat“. Takže pro modelku to není tak nepříjemné jako v létě, kdy se pořádně nedá dívat ani na bílé plochy. Jak na to a na co se zaměřit?
Světlo v očích
Nejdůležitější pravidlo u fotografování portrétů nejenom na přímém slunci, ale u jakéhokoli typu světla, je světlo v očích. Pokud je oko tmavé, nemá portrét ten správný šmrnc. Takovému oku se ve fotografické terminologii říká „mrtvé“ oko.
Osvětlená celá tvář
Nejzákladnějším typem svícení na slunci je ten, kde má model osvětlenou celou tvář. U tohoto typu svícení si dávejte pozor na to, aby ve tváři bylo co nejméně stínů. Takže modelovi nasměrujte tvář tak, aby se díval přímo na slunce.
Pokud je pohled do slunce modelu velmi nepříjemný, použijte trik se zavřenýma očima. Model si zavře oči, vy si v klidu doladíte kompozici, ostrost a nastavení fotoaparátu. A když řeknete „teď“, model otevře oči a vy jen zmáčkněte spoušť. A fotografie je na světě.
Světelné přechody a kontrasty
Fotografování na slunci vám otevírá nové možnosti. Můžete využívat jiné kompozice v prostředí, takže není problém model od pozadí oddělit nejenom hloubkou ostrosti, ale i pomocí kontrastů.
Jednoduchý příklad: budova, která je na pozadí, není osvětlená sluncem, tudíž je ve stínu. Váš model stojí na slunci, a bude tedy velmi dobře oddělený od pozadí. V takovémto prostředí se dá velmi kreativně pracovat.
Protisvětlo
Na protisvětlo je potřeba mít lepší fotografickou výbavu, hlavně co se týče objektivů a dobrého dynamického čipu fotoaparátu.
Objektiv proto volte tak, aby dokázal v protisvětle správně zaostřit a byl dost kontrastní, protože s levným standardním setovým objektivem můžete mít docela problém. Nezbyde vám nic jiného než ostřit manuálně a kontrast doladit v Editoru ZPS.
Dynamika čipu je důležitá nejen proto, aby fotografie měla kresbu ve stínech, ale také proto, aby světlé části fotografie nebyly příliš přepálené – i když zamyšlené přepaly fotografii neuškodí, právě naopak.
Postup při focení v protisvětle je jednoduchý – model postavte mezi slunce a svůj fotoaparát. Potom vám vznikne na obrysu modelu hezká světelná linka. Pokud je vaše fototechnika natolik dynamická, zkuste slunce nechat zpoza modelu „vykouknout“.
Odrazy a „prasátka“
Když fotografujete v městském prostředí, naleznete různé světelné odrazy, které lze využít ve prospěch fotografie. Můžete je použít jako zajímavé „efekty“ do pozadí fotografie, nebo přímo k nasvícení modelu. Například tak, jak to můžete vidět na níže uvedených fotografiích.
Jedinečné podzimní a zimní světlo
Podzim a zima bývají hodně depresivní období, dny se výrazně zkracují a není už takové teplo. Ale proč si z podzimu a zimy nevzít i to, co je pro nás fotografii tak přínosné a jedinečné? Světlo.
Fotografie je o světle. A podzimní a zimní světlo je pro fotografii velmi dobré a příznivé, takže neseďte doma nebo v ateliérech a pojďte fotografovat.
Pokud se tedy rozhodnete vyrazit ven a fotit portréty, počítejte s tím, že se brzy stmívá. Tak nepropásněte šanci.