Režimy překrytí umožňují nepřeberné možnosti úprav fotografií
Režimy překrytí se při úpravách fotografií nepoužívají tak často jako jiné nástroje, což je škoda, protože nabízejí v podstatě nekonečné možnosti, jak najít nové a nové úpravy a jak docílit originálních fotografií.
Režimy překrytí jsou základem algoritmů většiny úprav grafických editorů, ať už jde o úpravy kontrastu, expozice nebo barevného tónování. Jedná se o možnosti, jakým způsobem je kopie upravované fotky vložena na fotku původní a jak se mají pixely, které se úpravou převrstvují, navzájem chovat.
Režimy prolnutí najdete také u většiny efektů, aby určily, jakým způsobem se má daný efekt prolnout s originální fotografií, resp. vrstvou, na kterou efekt aplikujete.
V tomto článku se s vámi podělíme o pár tipů na práci s režimy vrstvy v programu Zoner Photo Studio. Je to ale jen velmi malý výčet z velkého množství kombinací, které lze s režimy překrytí vytvořit.
Jak fungují režimy prolnutí v Zoner Photo Studiu
V ZPS využijete režimy prolnutí jednak při práci s vrstvami a jednak při práci s efekty úprav. Ty pracují v jakési dočasné vrstvě, kde lze právě režim překrytí změnit a určit tak, do jaké míry se úprava projeví. Po kliknutí na Použít se úprava s vrstvou sloučí.
Při práci s vrstvami najdete Režim prolnutí v pravém panelu pod řádkem Vrstvy, nad seznamem použitých vrstev.
Při úpravách samotných najdete Režim vždy u konkrétního efektu, který aplikujete (například Křivky, Odstíny šedi, Rozmazání atd.) V tomto návodu budeme ale více používat Režimy samotných vrstev.
Původně jsou hodnoty nastaveny na režim Normální a 100% krytí vrstvy.
ZPS vám nabízí více než dvacet možností režimů překrytí. Ne všechny jsou však v běžné fotografické praxi použitelné, proto si tentokrát ukážeme jen několik vybraných režimů. Na konci článku jsme pro vás však připravili infobox, který vám stručně vysvětlí, co jednotlivé režimy dělají. Nejlepší ale bude, pokud je sami vyzkoušíte.
Násobit – zasněný efekt
Jednou z možností, jak využít režim Násobit, je polorozmazaný efekt, který se například v kinematografii využívá k znázornění scény ze snu. Ve fotografii tento efekt občas můžeme vidět na portrétní nebo glamour fotografii.
Prvním krokem při úpravě je rozmazání snímku. K tomu je nejvhodnější využít Gaussovské rozmazání – nejjednodušší typ rozmazání, který nastavuje hodnoty jednotlivých pixelů na průměrnou hodnotu jejich okolí na základě velikosti zvoleného průměru. Je zpravidla dobré nastavit hodnotu tohoto rozmazání tak, aby byly ještě vidět oči. U efektu zatím nechte Režim Normální a krytí 100 %. Tyto hodnoty je lepší měnit až přímo u vrstvy, protože se k nim tak snáz vrátíte.
Rozmazání potvrďte a v druhém kroku zvolte u této vrstvy režim Násobit a trochu snižte krytí. Zjemní se tím ostré hrany a fotka dostane trochu kontrast a lehce ztmavne.
Podobného výsledku lze dosáhnout i s režimem Ztmavit, ale ten vytáhne jen ty nejtmavší obrysy, takže se pak jedná spíš o efekt podobný kresbě tužkou.
Efektu také docílíte také použitím chytrého typu rozmazání. Nicméně díky režimu Násobit obraz bude také lehce tmavší a kontrastnější. Vyzkoušejte tedy sami, co vám vyhovuje.
Závoj – odlesky objektivu
Pomocí nástroje Štetec (B) v kombinaci s režimem Závoj nebo Zesvětlit můžete vytvořit na fotografiích různé zamlžené efekty a odlesky, které fotce dodají kouzlo. Tyto režimy způsobí, že na vrstvě budou viditelné pouze světlé části. Toho se dá zejména využít při vkládání odlesků na černém pozadí. Po nastavení jednoho z výše uvedených režimů černé pozadí zmizí.
O přidávání těchto odlesků se dočtete více v článku Přidejte do fotografie odlesk objektivu.
Měkké světlo – vložení textury
Pokud si vyfotíte například texturu rozpraskané zdi a chcete ji vložit do jiné fotky kvůli umocnění ponurosti atmosféry, je většinou potřeba, aby byly vidět jen tmavé nebo jen světlé části textury. Hodně záleží na tom, jak světlá je fotka a jak světlá je textura. Pokud by byla textura světlejší, bude lepší režim Ztmavit nebo Překrýt. V případě této fotky by se už tak dost tmavá fotka ještě více ztmavila, proto je lepší použít Měkké světlo.
Do původní fotografie vložte obrázek textury pomocí volby + Přidat vrstvu > Vložit ze souboru
Následně texturu roztáhneme přes celou fotku, zvolíme metodou pokus-omyl vhodný režim (v tomto případě vyšlo nejlépe Měkké světlo) a snížíme krytí vrstvy. Mohli bychom použít i Tvrdé nebo Jasné světlo, ale u těch by byla textura příliš výrazná.
Překrýt – Horní propust
Velmi užitečný je efekt Horní propust, ve kterém se využívá režim Překrýt případně Měkké světlo podle toho, jak má být efekt silný. Díky tomuto efektu můžete účinně zvýšit kontrast a zvýraznit obrysy fotky.
Například na této fotce jsme pomocí efektu Horní propust zvýšili kontrast.
Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky. Foto: Majo Eliáš
Podrobněji se o úpravách dočtete v tomto článku.
Vyloučit – vintage efekt
Zoner Photo Studio nabízí spoustu užitečných barevných efektů. Pokud si ale chcete efekt vytvořit podle svého, lze to udělat třeba pomocí režimu překrytí Vyloučit.
Hodně populární je tónování stínů do modré barvy. K této úpravě bude potřeba celou fotku překrýt plochou o určité barvě. Tu vložte v nové vrstvě pomocí volby + Přidat vrstvu > Vložit barevnou vrstvu.
Určete barvu, která se Vám hodí, a klikněte na OK.
Barevné vrstvě změníme režim překrytí na Vyloučit. Dosáhneme tím efektu, kdy stíny jsou tónovány do modré barvy a světla do barvy inverzní – žluté.
Vznikne tak vintage efekt. Krytím vrstvy si zvolíme, jak moc bude tento efekt vidět.
Barva – tónování do teplých odstínů
Další užitečný režim je Barva. Společně s funkcí Barevné tónování můžeme vytvořit barevnou kombinaci, kterou zrovna potřebujeme. Tato úprava se například hodí při úpravě fotek západu slunce, z nichž úprava učiní ještě více „západové fotky“ posunutím barev k teplejším odstínům.
Pro úpravu zvolíme nástroj Barevné tónování.
Na nové vrstvě v Barevném tónování zvolíme přechod barev od červené ke žluté, což znamená, že stíny budou do červena a světla do žluta.
Úpravu potvrdíme, vrstvě nastavíme režim Barva a snížíme krytí. Vznikne tak něco jako poloviční sépiové obarvení v živějších teplých odstínech.
Spousta dalších možností
Při upravování fotek pomocí režimů můžete objevovat nové možnosti úprav metodou pokus-omyl. Nebojte se proto experimentovat, díky tomu zjistíte, jak se zhruba režimy chovají při různých úpravách.
Možností, jak fotky upravovat pomocí režimů překrytí, je spousta.
Vyzkoušejte si práci i s dalšími režimy překrytí
Normální režim nedělá nic, pouze překrývá.
Režim Ztmavit zobrazuje pouze tmavá místa, hodí se například pro výměnu nebe.
Režim Násobit zobrazuje tmavá místa a ztmavuje více než režim Ztmavit.
Režim Ztmavit barvy ztmaví všechny barvy kromě bílé pomocí kontrastu.
Režim Lineárně ztmavit ztmaví všechny barvy kromě bílé pomocí snížení jasu.
Režim Zesvětlit zobrazí jen světlé části a hodí se například k odstranění černého pozadí.
Režim Závoj zobrazuje pouze světlé části s větší citlivostí než Zesvětlit. Tento režim se vám bude hodit například ve chvíli, kdy chcete do fotky vložit odlesk objektivu.
Režim Zesvětlit barvy zesvětlí barvy snížením kontrastu.
Režim Lineárně zesvětlit zesvětlí barvy zvýšením jasu.
Režim Překrýt násobí nebo závojem změní barvy v závislosti na základní barvě.
Režim Měkké světlo zvyšuje kontrast.
Režim Tvrdé světlo ještě více zvyšuje kontrast.
Režim Jasné světlo ztmaví nebo zesvětlí barvy změnou kontrastu podle vkládané fotky.
Režim Bodové světlo nahrazuje pouze světlé barvy.
Režim Rozdíl od sebe odečítá barvy podle jejich světlosti.
Režim Vyloučit je stejný jako Rozdíl, ale s menším kontrastem. Hodí se například vytváření vintage efektu.
Režim Negativ překrývá opačným odstínem a expozicí. Můžete ho použít například ke změně černo-bílého obrázku na bílo-černý.
Režim Odstín mění saturaci a světlost podle vkládané fotky.
Režim Sytost mění saturaci podle vkládané fotky.
Režim Barva překrývá barvou a nemění kontrast ani světlost. Tento režim se vám bude hodit k vytvoření jakéhokoliv barevného efektu.
Režim Světlost mění světlost vkládané barvy. Díky tomuto režimu můžete projasnit stíny na fotce nebo ztlumit světla.