S černobílým náhledem za lepší kompozicí

Připadá vám nesmyslné používat ve fotoaparátu černobílý náhled místo barevného? Pak vězte, že právě díky černobílému náhledu se budete více soustředit na kompozici snímku a snáze si pak všimnete nedostatků. Chybu v kompozici tak můžete odstranit ještě na místě a nemusíte pak bědovat nad nepodařenou fotografií doma u počítače.

Barvy, a zvláště ty jasné a zářivé, přirozeně přitahují lidský zrak a na fotografiích na sebe rychle strhnou pozornost. V pableskování barev pak snadno ztratíme povědomí o kompozici snímku. Černobílá fotografie naproti tomu závisí z velké části právě na dobré kompozici. Přepnout si svět do tónů černé a bílé tak může proměnit vaše fotografické vidění, vnímání světla, tvarů nebo struktur. Díky tomu tak už v náhledu ve fotoaparátu můžete vidět, co je na snímku špatně z kompozičního hlediska. Chybu pak můžete lehce napravit ještě na místě.

Pokud to váš fotoaparát umožňuje, nastavte si v něm funkci černobílého náhledu. Tu najdete v menu pod názvy Picture Style, Picture Control nebo podobnými podle typu fotoaparátu.

Vyberte možnost odpovídající černobílé a zároveň se ujistěte, že máte zvoleno ukládání fotografií do formátu RAW.

Nastavení černobílého náhledu na fotoaparátech Canon.jpg
Nastavení černobílého náhledu na fotoaparátech Canon.

Když si teď zapnete živý náhled, bude se vám obraz na LCD fotoaparátu zobrazovat v černobílé a také zpětný náhled obrázku bude černobílý. V RAW souboru však zůstane informace o barvách uchována. Fotografii tak můžete pohodlně importovat do Zoner Photo Studia a pracovat s ní jako s barevnou nebo ji opět převést do černobílé.

Snímání pomocí živého náhledu je pro trénink kompozice nejefektivnější, jelikož obraz vidíte rovnou v šedých odstínech. Dobře vám však poslouží i zpětný náhled fotografovaného obrazu.

Věnujte focení s černobílým náhledem určitý čas, a to nejen v rámci jedné vycházky. Zkuste takto fotografovat třeba po celý měsíc nebo i déle. Trénujte vaše oči, jako běžci trénují svalstvo. Uvidíte, že se pomalu naučí vidět novým způsobem a možná budete sami překvapeni, jak se vaše snímky promění. S čím vším nám tedy černobílý náhled může pomoci?

V záplavě barev

Křiklavé oblečení nebo jeho části, scény seskládané z mnoha barevných objektů, světelné zdroje o různé teplotě, různobarevné pozadí – to všechno může vytvořit doslova barevnou kakofonii, ve které se oku hůře orientuje. Výrazné barevné prvky si uzurpují váš pohled a nezbývá vám pak prostor vnímat souvislost fotografovaných objektů mezi sebou. Černobílý náhled vám umožní tyto ruchy potlačit a soustředit se výhradně na samotný objekt a na to, jak zapadá do celkového kontextu snímku.

Růžová barva tašky ji činí nejvýraznějším prvkem na fotografii a strhává na sebe pozornost. Pozadí je taktéž barevně roztříštěné. Slečna v pravém rohu fotografie v tomto provedení téměř zaniká.jpg
Růžová barva tašky ji činí nejvýraznějším prvkem na fotografii a strhává na sebe pozornost. Pozadí je taktéž barevně roztříštěné. Slečna v pravém rohu fotografie v tomto provedení téměř zaniká.
Černobílý náhled potlačí všechny rozptylující barevné plochy. Vynikne tak linie světel zářících z obchodního centra, protilehlá k linii, jíž tvoří směr daný sklonem hlav obou žen. Takto utvořená kompozice vede divákův pohled od jedné ženě k druhé a nechá ho přemítat, zda podobně jako žena nalevo hledá i druhá ze zachycených ve své tašce mobilní telefon.jpg
Černobílý náhled potlačí všechny rozptylující barevné plochy. Vynikne tak linie světel zářících z obchodního centra, protilehlá k linii, jíž tvoří směr daný sklonem hlav obou žen. Takto utvořená kompozice vede divákův pohled od jedné ženy k druhé a nechá ho přemítat, zda podobně jako žena nalevo hledá i druhá ze zachycených ve své tašce mobilní telefon.

Světlo jinak

S černobílým náhledem sice těžko zahlédnete hřejivost odpoledních slunečních paprsků nebo rozmanitost barevných světýlek nočního světa, otevřou se vám ale úplně nové možnosti práce se světlem. Soustřeďte se na jeho směr a na kontrast, který vytváří se stíny. Všímejte si, jak světelné paprsky ovlivňují podání prostoru a jak podporují celkovou kompozici.

Načervenalé sloupy jsou barevně odděleny od šedivých pruhů pronikajícího světla na chodníku. Žlutá na stropě – ač ve stínu – je stále dost výrazná, aby na sebe upozornila, stejně jako modrá košile postavy.
Načervenalé sloupy jsou barevně odděleny od šedivých pruhů pronikajícího světla na chodníku. Žlutá na stropě – ač ve stínu – je stále dost výrazná, aby na sebe upozornila, stejně jako modrá košile postavy.
Po odstranění barev si můžeme všimnout, že sloupy s pronikajícím světlem tvoří soustředné jednolité trojúhelníky. Tím snímku dodávají hloubku a dojem prostoru. Postava na snímku zřetelně zapadá do posledního trojúhelníku a doplňuje jeho hranu.jpg
Po odstranění barev si můžeme všimnout, že sloupy s pronikajícím světlem tvoří soustředné jednolité trojúhelníky. Tím snímku dodávají hloubku a dojem prostoru. Postava na snímku zřetelně zapadá do posledního trojúhelníku a doplňuje jeho hranu.

Linie a vzory

Při focení s černobílým náhledem se dále zaměřujte na struktury a vzory, které různé objekty vytváří. Všímejte si tahů vedoucích oko po snímku. Černobílé podání zvýrazní jejich čitelnost, z obrazu budou téměř vystupovat. Pokuste se propojit linky a struktury různých objektů a zapojit fotografované předměty či osoby do těchto struktur.

Dělící sloupy luxferové stěny jsou výrazným prvkem fotografie a zastiňují jak postavu tanečnice, tak samotný vzor tvořený luxfery.
Dělící sloupy luxferové stěny jsou výrazným prvkem fotografie a zastiňují jak postavu tanečnice, tak samotný vzor tvořený luxfery.
Černobílá potlačila výraznost sloupů, které jsou teď zapojeny do luxferové struktury. Tvoří s ní jeden celek, stejně jako cvičební zábradlí. Postava, která je ústředním motivem fotografie, strukturu narušuje linií svého těla a v bezbarvém podání lépe vyniká.jpg
Černobílá potlačila výraznost sloupů, které jsou teď zapojeny do luxferové struktury. Tvoří s ní jeden celek, stejně jako cvičební zábradlí. Postava, která je ústředním motivem fotografie, strukturu narušuje linií svého těla a v bezbarvém podání lépe vyniká.

Hra s negativním prostorem

Negativní prostor je ta část fotografie, v níž se „nic neděje“. Je vlastně pozadím snímku. Není však radno jeho roli podceňovat, může být totiž velmi užitečný při oddělení fotografovaného objektu od svého pozadí. Fotografii umí dodávat hloubku i dynamiku. Při focení s černobílým náhledem věnujte pozornost zejména světlým a tmavým částem snímku a jejich vztahu.

I malá plocha syté modré na sebe dokáže upoutat pozornost. Postava poněkud splývá s barvami chodníku.jpg
I malá plocha syté modré na sebe dokáže upoutat pozornost. Postava poněkud splývá s barvami chodníku.
Zrušíme barvy a ejhle, postava se ze snímku jako by vyloupla. Napomáhá tomu kontrast tmavého oblečení a světlejšího pozadí. Linie tvořená úpatím domu rovnoběžným se stíny na chodníku ve fotografii vytváří dynamiku a dojem pohybu, v černobílých odstínech získává výraznější roli.jpg
Zrušíme barvy a ejhle, postava se ze snímku jako by vyloupla. Napomáhá tomu kontrast tmavého oblečení a světlejšího pozadí. Linie tvořená úpatím domu rovnoběžným se stíny na chodníku ve fotografii vytváří dynamiku a dojem pohybu, v černobílých odstínech získává výraznější roli.

Vnímejte kompozici

Možná jste v průběhu čtení nabyli dojmu, že jde o subjektivní propagaci černobílé fotografie jako takové. Kompozice samozřejmě není naprosto nezávislá na barvě a jsou motivy, u nichž je naopak barevné podání zásadní. Například u fotografií rozkvetlého jarního sadu nebo podzimních lesních cest zasypaných barevným listím tvoří právě barva ústřední prvek snímků. Mnohdy nám však vnímání fotografované scény může ztížit.

V černobílých tónech se snáze můžete soustředit na rozmístění objektů ve snímku, jejich vztah a to, jak souvisí se svým prostředím. Pokud se zbavíme rušivých barev, lépe budeme sledovat to, jak náš záběr koresponduje se základními kompozičními pravidly, kam patří například pravidlo zlatého řezu.

Až tedy vyrazíte ven vyzkoušet si fotografování s černobílým náhledem, proveďte tento malý experiment. Nejdříve vyfoťte scénu běžným způsobem skrze hledáček či barevný náhled. Pořiďte několik snímků a pak tu stejnou scénu zkuste vyfotit pomocí černobílého náhledu. Možná vás samotné překvapí, čeho nového si dokážete všimnout.