Souboj úprav: 2 různé možnosti, jak upravit krajinu

Souboj úprav: 2 různé možnosti, jak upravit krajinu

Jedna fotografie. Dvě různé úpravy. Dva naprosto odlišné výsledky. I tak to může vypadat, když dáte stejný snímek v RAWu k dispozici dvěma fotografům. A přesně to jsme udělali s fotkou krajiny. Podívejte se, jak si s ní poradili.

Fotky krajiny (a nejen ty) nabízí spoustu možností úprav. Nedá se přitom jednoznačně říct, která je ideální. Záleží nejen na tom, jaký snímek máte, ale důležité je i to, co chcete fotografií říct. Výsledek pak může být úplně jiný.

Přesvědčí vás o tom Josef Halíček a Jan Kupčík. Dva členové týmu Zoner Photo Studia, kteří dostali za úkol upravit stejnou fotku. Posuďte sami, čí postup a editace se vám líbí víc. A inspirujte se i při svých úpravách.

souboj úprav - původní snímek
Původní snímek před úpravami.

Vyzkoušejte si sami úpravy tohoto snímku. Stáhněte si zabalenou RAW fotografii, rozbalte ji na svém počítači a otevřete v Zoner Photo Studiu.

Stáhnout originální snímek

Úprava podle Josefa Halíčka

Mým cílem je, aby se vesnice na fotce stala ústředním motivem. Větve a keře v okolí vytvoří rámování a celá fotografie vzbudí dojem podzimního rána nebo večera.

Budu postupovat takto:

  • Začnu základními úpravami v modulu Vyvolat Zoner Photo Studia X, kterými opravím nedokonalosti expozice,
  • potom přepnu do modulu Editor, ve kterém snímek vyretušuji,
  • následně fotku exportuji do finální velikosti a doostřím.

Základní úpravy v modulu Vyvolat

Na čerstvě vyvolaném RAWu bez úprav vidím, že popředí (včetně vesnice) je značně podexponované. Tento nepoměr musím před dalším pokračováním upravit.

souboj úprav - původní RAW

Využiju k tomu nástroj Přechodový filtr (G) a to hned dvakrát. První filtr umístím tak, aby ztmavoval oblohu. Automaticky nastavená expozice -1.0 je příliš silná, proto ji snížím na -0.8 a potvrdím.

Nyní se do nástroje pro přechod vrátím a přidám masku kliknutím na tlačítko Přidat masku. Tady naopak nastavím expozici do plusu. Zároveň filtr natočím tak, aby pokrýval dolní část obrázku s obcí a popředím.

souboj úprav - přechodový filtr

Expozice obrázku je díky tomu srovnaná. Přesvědčím se o tom kliknutím na tlačítko pro porovnání obrázku, kterým si při úpravách v modulu Vyvolat kdykoliv zobrazím původní snímek. Pro toto tlačítko existuje také klávesová zkratka – středník (;).

Také chci zdůraznit hlavní motiv fotky – vesnici. Použiju Kruhový filtr (R), který mi umožní změnit expozici v kruhové nebo oválné oblasti. Masku filtru poté invertuji (zatržením volby Invertovat masku) a snížím expozici.

souboj úprav - kruhový filtr

Stisknutím středníku zkontroluji, že úprava měla zamýšlený dopad.

Dále Retušovacím štětcem (J) odstraním tmavé fleky na obloze, způsobené nejspíše smítky na objektivu nebo v něm.

souboj úprav - retušovací štětec

Při práci v modulu Vyvolat jsem se rozhodl fotku ještě dodatečně oříznout, aby víc prostoru dostala vesnice v pravé dolní části.

souboj úprav - ořez

Jako poslední krok v modulu Vyvolat upravím jednotlivé barvy. Pomůže mi s tím korekce odstínu, sytosti a světlosti barev – konkrétně zelené, oranžové a modré.

souboj úprav - barevné korekce

Nyní můžu s úpravami pokračovat v modulu Editor.

Retuše a úpravy v Editoru

V Editoru ze všeho nejdřív zkopíruji vrstvu s původním obrázkem pomocí tlačítka Duplikovat vrtsvu. Kdykoliv se tak můžu vrátit k originálním obrazovým datům. Poté si vrstvy smysluplně pojmenuji, aby v nich byl pořádek.

souboj úprav - duplikovat

Teď se můžu pustit do jednotlivých úprav. Nejprve zesvětlím stěny několika klíčových staveb, aby na fotce byla celá obec výraznější. V duplikované vrstvě k tomu zvolím nástroj Zesvětlit (I).

Podobným způsobem posílím barvu střech. K tomu se hodí Efektový štětec (E) v režimu Sytost se sílou nastavenou vysoko do kladných hodnot. Opět stačí ošetřit pár klíčových ploch, není potřeba upravovat úplně každou střechu.

souboj úprav - úprava střech

Při kontrole kompozice jsem si všiml větve, která samostatně trčí z oblohy. Snadno ji odstraním pomocí Retušovacího štětce (J). Nejprve přidržím klávesu Ctrl a kliknu na místo, odkud chci nabrat barvu a texturu. Poté štětcem větev vyretušuji.

souboj úprav - retuš oblohy

Stejně postupuji také u několika rušivých míst v trávě v popředí. Jedním z nich je stavební jeřáb uprostřed obce. Do se snímku rozhodně nehodí. Jeho odstranění sice nebude jednoduché, ale ani nemožné.

V první řadě musím odstranit rameno jeřábu z budov. Na to se nejlépe hodí Klonovací razítko (S), kterým naberu strukturu stěny (nějaké blízké okno) a s ní pak maluji přes problematická místa. Opět platí, že zdrojovou oblast vybírám přidržením klávesy Ctrl a kliknutím na vybrané místo. Kombinací Klonovacího razítka a Retušovacího štětce postupně pečlivě odstraním celý jeřáb.

souboj úprav - retuš jeřábu

Tím bych měl mít úpravy obce hotové a můžu se věnovat obloze. Použiju vrstvu úprav, konkrétně Barvu, a rovnou jí v masce nastavím přechod tak, aby se týkala pouze horní části obrázku (tedy především oblohy). Poté snížím sytost a zvýším živost. Dám tím prostor i méně zastoupeným barvám.

Nyní pomocí malého triku upravím ještě expozici oblohy.

U vrstvy úprav Barva nastavím aktuální masku do výběru (přes kliknutí pravým tlačítkem na masku) a následně vytvořím novou vrstvu úprav (Expozice). Ta již od začátku bude mít stejně nastavenou masku. S její pomocí oblohu lehce ztmavím, aby zbytečně neodváděla pozornost od obce.

souboj úprav - vrstva úprav, expozice

Dosavadní práci si uložím jako soubor ve formátu TIFF. Ten není komprimovaný a umožní mi dál pracovat s obrázkem v plné kvalitě. Výsledek si určitě uložím také v .zps formátu. Díky němu se totiž můžu k úpravám později vrátit.

Lokální doostření a uložení

Nyní mě čeká poslední fáze – zpracování fotky do finální velikosti určené k prezentaci na internetu. Fotku v editoru zmenším pomocí klávesové zkratky Ctrl+E na rozumnou velikost. Předpokládám přitom, že většina lidí ji bude prohlížet na fullHD monitoru (1920×1080 bodů), takže bude stačit šířka 1500 pixelů s výškou 1000 pixelů.

Při zmenšování fotku doostřuji jen mírně, protože vzápětí budu na fotce ještě doostřovat místa, která si to podle mého názoru zaslouží.

Vytvořím si kopii vrstvy a pojmenuji ji Lokální doostření. Nyní z menu Úprav zvolím filtr Doostřit. Sílu efektu nastavím klidně výraznější. Místa, u kterých mi silné doostření vadí, totiž ve finále doostřená nebudou.

Poté kliknu na tlačítko pro přidání masky Skrýt vše, které je vedle náhledu vrstvy (stačí v Menu vrstvy zapnout Velké či Největší miniatury). Přidám tak masku, která je ve výchozím stavu černá. Proto není z doostřené vrstvy nic vidět.

souboj úprav - lokální doostření

Tento stav hned změním obyčejným štětcem nastaveným na bílou barvu, kterým kreslím do původně černé masky. Místa, která štětcem přemaluji bíle, odkryjí svrchní – doostřenou – vrstvu. Pokud by byl efekt příliš silný, můžu jej ztumit snížením Krytí štětce.

Na fotce jsem doostřil centrum obce, abych zde podpořil množství detailů (věž, střechy a okna). Tím úpravy končí. Výsledek si případně uložím do formátu .zps pro další práci a ve finále pak do .jpg souboru pro prezentaci na internetu.

Původní a upravený snímek.

Přesný postup úprav si můžete prohlédnout na následujícím videu:

Úprava podle Jana Kupčíka

Než se pustím do úprav, ujasním si, co podle mě snímek potřebuje a čeho chci dosáhnout. Toto zastavení a zamyšlení mi pomůže neztratit se v úpravách a nepřehnat je.

Předpokládám, že autor chtěl zachytit městečko, opar nad ním a zajímavě zbarvenou oblohu, které se snažil zarámovat větvemi stromu v popředí. To budou hlavní komponenty obrazu, které chci zvýraznit. Naopak složité popředí, které překrývá hlavní motiv, potlačím.

Odhaduji, že fotografie vznikla po západu slunce v modré hodince. Snímek, který mám před sebou, ale vypadá oproti skutečnosti světlejší a má více teplých barev, než by měl mít.

Můj plán tedy je:

  • oříznout zbytečné části obrazu,
  • upravit barevnost snímku,
  • vytáhnout z oblohy barevný kontrast pomocí křivek a přechodových filtrů,
  • ztmavit popředí až do té míry, že bude působit jako silueta,
  • kruhovým filtrem zvýraznit město a především kontrast s oparem nad ním.

Všechny úpravy udělám v modulu VyvolatZoner Photo Studiu X.

I když se úpravy můžou zdát na první pohled drastické, jen snímek přibližuji tomu, jak mohla mysl vnímat realitu. Na rozdíl od fotoaparátu totiž vnímá obraz komplexněji a navíc má sklony si jej idealizovat.

Úpravy v modulu Vyvolat

Mám k dipozici RAW, takže zvolím modul Vyvolat. Dokáže pracovat s původními daty a umožní mi vytáhnout barvy, které na první pohled nemusí být vidět.

Začnu ořezem pomocí nástroje Ořez a otočení (C).

  • Nejprve jemně srovnám horizont pomocí kostelní nebo radniční věže.
  • Protože na mě nepůsobí dobře trčící torzo stromu vpravo, stáhnu pravý horní roh a tím se rušivého prvku zbavím.
  • Poté udělám to samé z druhé strany, abych dostal hlavní motiv a horizont blíž k liniím zlatého řezu a ořízl větve na levé straně.

souboj úprav - ořez

Na snímku také vidím skvrny, pravděpodobně způsobené nečistotami na snímači. Postupně je vyretušuji pomocí Retušovacího štetce (J).

souboj úprav - retuš nečistot

Tak jsem si všiml, že v obloze chybí modré tóny. Je běžné, že foťák v modré hodince začne proti převládající modré bojovat nastavením vyšší barevné teploty. Proto v nabídce Vyrovnání bílé zvolím hodnotu Denní světlo.

souboj úprav - vyvážení bílé

Přejdu k práci s Křivkou, kde se pokusím vytáhnout kontrast v obloze.

  • Pomocí kurzoru prozkoumám oblohu a sleduji Histogram, který mi prozradí, kde mám zvýšit kontrast. Je vidět, že jde zhruba o třetí až čtvrtý segment. Pomocí Tonální křivky tedy kontrast vylepším.
  • Prvním bodem ve třetím kvadrantu se snažím ztmavit oblohu těsně nad horizontem. Krásně u toho vidím jak ztmavení vytahuje veškerou barevnost. Záměrně ignoruji zbytek obrazu, který opravím dalšími kroky.
  • Druhým bodem (ve čtvrtém sloupci) vrátím do snímku světla a vytvořím tak v obloze kontrast.
  • Křívkou jsem ztmavil i stíny a tedy i celé popředí. Nemusím je proto dál upravovat. Možná jen body na začátku křivky můžu vrátit do snímku trochu detailů ve stínech, aby efekt nebyl příliš silný.
  • Nakonec ještě zvednu sytost barev, abych barevný kontrast podpořil.

souboj úprav - křivka

Na obloze je nyní vidět, že její levý horní roh je tmavší než pravý horní roh a zároveň, že obloha uprostřed postrádá barvy. Vložím tedy pár přechodových filtrů.

Jeden na vyrovnání pravého horního rohu jen s lehkým snížením expozice.

souboj úprav - přechod 1

Druhým také snížím expozici, ale vidím, že obloha už šedne a nezvýrazňuje modrou. Proto aplikuji barvu, kterou naberu kapátkem. Zároveň změním režim prolnutí na Ztmavit barvy a zvednu Intenzitu.

souboj úprav - přechod 2

Teď se zaměřím na zvýraznění městečka. K tomu mi nejlépe poslouží Kruhový filtr (R).

  • Umístím jej tak, aby byl ještě pod hranicí horizontu a zvýraznil opar.
  • Zvednu expozici o 1.5 EV. Díky tomu, že pracuji s RAW daty, mám spoustu prostoru pro práci s expozicí.
  • Zvýšením expozice se ale sníží kontrast. Proto zvednu jeho hodnotu. Dávám u toho pozor, abych neztratil detaily ve stínech i ve světlech.
  • Kontrast ještě zvýším přidáním Zřetelnosti.
  • Jelikož tato část obrazu obsahuje spoustu detailů, zvýším i ostrost. U toho hlídám, aby přidaná ostrost vypadala přirozeně a nevytvářela haló efekt ve větvích keře napravo.

souboj úprav - kruhový filtr

Snímku celkově prospěje jemná vinětace. Přirozeně ztmaví přechod v obloze a trochu schová nepřehledné popředí.

souboj úprav - vinětace

Můj oblíbený závěrečný trik je dodat snímku extra kontrast technikou dodge & burn. Můžu tak zvýraznit nebo schovat detaily v obraze.

Použiju k tomu Presety, kde v sekci Akce nástrojů najdu položku Štětce pro Dodge & Burn. Ve štětcovém nástroji vytvoří dvě masky. Jednu se zápornou a druhou s kladnou korekcí expozice.

Do masky Dodge zakreslím světlé detaily, které chci, aby vynikly. Například mraky, opar, fasády domů.

souboj úprav - maska dodge

Naopak v masce Burn ztmavím sousedící oblasti a nehodící se detaily. Takže horizont, část domu v popředí, okolí torza stromu v popředí, jeřáb a další prvky.

souboj úprav - maska burn

Na závěr ještě zmíním odšumování a doostřování. Možná vás překvapím, ale ani jedno z toho příliš neřeším.

Odšumování vůbec nepoužívám. Pokud šum nechci, fotím na nejnižší ISO a poperu se s následky při focení. A pokud není cesty okolo, tak jej většinou ještě zvýrazním.

U doostřování v parametrech Vyvolat používám osvědčenou hodnotu a prakticky ji neměním. Mám ověřené, že výchozí nastavení Zoner Photo Studia je velmi dobrý kompromis. Zbytek řeším lokálními úpravami, které jsem ukázal výše.

Další doostřování, tentokrát už pro konkrétní výslednou velikost, udělá Export. Opět jsou v něm nastavené velmi dobré výchozí hodnoty, do kterých není potřeba sahat. Pokud ovšem nemáte konkrétní záměr.

A je to.

Původní a upravený snímek.

Vhodné úpravy? Obě

Zatímco první typ úprav je nenápadnější a dává prostor i popředí snímku, druhý typ editací staví zejména na sytosti a kontrastu barev a popředí naopak potlačuje. Každý z těchto postupů má své výhody i nevýhody a záleží na každém, které variantě dá přednost.

Obě úpravy mají něco do sebe. Záleží jen na vašem vkusu, která se vám líbí víc.

Klidně si podobný postup vyzkoušejte i na svých fotkách. Stačí si stáhnout Zoner Photo Studio X na 7 dní zdarma a pustit se do úprav.