Správné svícení i kompozice fotografie aneb 7 věcí, které se naučíte z filmů

Napadlo vás někdy, že můžete kompozici fotografie vylepšit i při odpočinku u televize? Stačí jen při sledování filmů přemýšlet, proč filmaři použili zrovna ten konkrétní záběr. A pak tyto postupy využít při fotografování.
Snad každý má své oblíbené filmy a v nich své oblíbené záběry. Když se na ně podíváte pozorněji, určitě zjistíte, že filmaři v nich používají stále stejné osvědčené kompoziční postupy. Vyplatí se vyzkoušet je i při focení.
Ukážeme si to na příkladu několika typických kompozic, které mám rád a snažím se je při fotografování využívat.
Třetiny a zlatý řez jsou základ
Zlatý řez nebo pravidlo třetin je úplně základní kompoziční pravidlo. To není žádná novinka. Také se jim řídí naprostá většina filmařů. Potvrzení najdete prakticky v libovolném záběru jakéhokoliv filmu.

Zkuste si toho při sledování filmů všímat a přemýšlet, proč filmaři daný záběr natočili zrovna tím způsobem. Výborně si tak procvičíte kompozici fotografie i bez foťáku. A i v tak elementární věci, jako je pravidlo třetin, si můžete hledat nové možnosti.


Vypadá to velmi jednoduše a použitelně. Vymyslet takovou kompozici ve chvíli, kdy scéna nemá pouze jednu rovinu a jeden objekt, ale občas bývá dost složité. Filmové záběry jsou přece jenom zpravidla kompozičně jednoduché, například v porovnání s obrazy klasických malířů.
Kompozice v dialogových záběrech
Filmy zpravidla obsahují hodně dialogů. Většinu z nich kameramani natáčí přes rameno jednoho z účastníků rozhovoru. Tento postup využijete velmi často při focení různých reportáží. Základním modelem této situace může být například narozeninová oslava, kde fotíte gratulace oslavenci.

V předchozím záběru si také všimněte záběru jednoduchého, ale velmi dobře fungujícího jednobodového plošného osvětlení oknem z boku. Využijete to prakticky v každém interiéru.
Méně (světla) může být více
Se svícením krásně pracuje mimo jiné třeba Hra o trůny. Je plná tmavých záběrů, kde jsou záměrným podexponováním a svícením ze strany vytažené pouze hlavní rysy obličeje. Zbytek je ve stínu. Tento minimalismus zdůrazňuje, co je důležité, a dává prostor představivosti.

Kombinujte světla různých teplot
Při nasvícení nočních scén filmaři často využívají teplé světlo žárovky nebo svíčky, které osvicuje hlavní motiv, v kombinaci s chladným modrým světlem představujícím svit měsíce. Ne vždy ale samotné nasvícení stačí. Občas je potřeba pomoct si dodatečnými úpravami, třeba pomocí presetů.

Odstupňovaná kompozice pomocí mlhy
Napadlo vás někdy proč vypadají fotky i filmové záběry v mlze tak dobře? Mimo jiné proto, že mlha (případně kouř) tvoří vrstvy podle vzdálenosti. Vzdálenější objekty se postupně zesvětlují, takže ty bližší (tmavší) vypadají důležitěji.
Podobně funguje i hloubka ostrosti.

Široký záběr vtáhne do děje
Film Revenant Zmrtvýchvstání byl pro mě kompozičně velmi zajímavý. Často jsou v něm využité záběry zblízka širokoúhlým objektivem. Na diváka to působí dojmem jakoby ležel na zemi vedle hlavního hrdiny a bojoval o svůj život.
Určitě proto zkuste opustit svoji komfortní zónu a fotit třeba děti nebo domácí mazlíčky vleže od země. Získáte tak akčnější fotky.

Širokoúhlý objektiv filmaři využili i v následujícím (dnes už prakticky kultovním) záběru z filmu Terminátor. Je vidět, že konec zbraně byl při natáčení určitě velmi blízko objektivu. Taky máte při sledování pocit, že vám Arnoldova hlaveň trčí z televize ven?

Mimochodem, v zájmu vaší bezpečnosti tuto kompozici nedoporučujeme fotit s funkční zbraní.
Linie, které určují směr děje

Scénu také pomáhá umocnit, když několik rovných dominantních linií míří jedním směrem k hlavnímu motivu. Na předchozí ukázce je to směr, kterým odchází hlavní hrdinka.
Linie na záběru vytvoříte třeba pomocí pravidelně se opakujících motivů, které se sbíhají v nekonečnu.

Například v ukázce z filmu Spectre je kromě linií sloupů směřujících k dámě, za kterou jde hlavní hrdina, ještě geniální kompozice stínu na sloupu. Také tento stín má totiž namířeno za pomyslnou šipkou směru děje.
Sledujte a inspirujte se
Není nic jednoduššího než učit se pozorováním. A filmy nám k tomu dávají spoustu příležitostí. Využijte je! A pokud máte své oblíbené filmové kompozice, budeme rádi, když se s námi o ně podělíte v komentářích pod článkem.