Světlo ve fotografii: Fotografování v umělém světle
Ovládnutím umělých zdrojů světla, zejména světel zábleskových, se zbavíte některých expozičních omezení, kterými jste svázáni při fotografování v přirozeném světle. Pokud budete fotografovat se záblesky, docílíte navíc mnohem ostřejších fotografií, protože záblesk je natolik krátký, že eliminuje pohybové neostrosti.
Technika fotografování v umělém světle
Exponování umělého zdroje světla
Fotografování s umělým zdrojem světla probíhá jinak než fotografování v přirozeném světle. Zatímco při použití trvalých světel můžete použít stejnou techniku jako při fotografování za přirozeného světla, postup u zábleskových světel je zcela opačný.
U trvalého světla máte danou jeho intenzitu (lehce ji můžete upravit) a přizpůsobujete mu expoziční parametry. U zábleskového světla si expoziční parametry volíte přesně podle svého záměru a zvoleným expozičním parametrům následně přizpůsobíte intenzitu světla. To znamená, že nemusíte přistoupit k expozičním kompromisům a můžete vytvořit dokonalou fotografii.
K určení expozice slouží flashmetry, kterými změříte pracovní clonu, která odpovídá navolené intenzitě. Chcete-li fotografovat s jinou pracovní clonou, změníte intenzitu světla a měření zopakujete, dokud flashmetr neukáže požadovanou clonu.
Jak ovlivnit intenzitu světla
První možností, s jejíž pomocí můžete ovlivnit intenzitu světla, je přímá volba intenzity záblesku u zábleskových světel a volba výkonu žárovek a úsporných zářivek u trvalých světel. Tímto postupem ovlivníte pouze intenzitu světla, bez ovlivnění dalších vlastností světla.
Druhou možností je posunutí světla vůči fotografované scéně. Posunutím světla blíže či dále od fotografované scény ovlivníte kromě intenzity také kvalitu světla. Při posouvání zdroje světla mějte na paměti zákon převrácených čtverců. Podle principu převrácených čtverců klesá intenzita světla druhou mocninou vzdálenosti od zdroje. To znamená, že dva metry od zdroje je intenzita světla čtvrtinová oproti intenzitě světla v jednom metru od zdroje.
Demonstrujme si tento zákon na příkladu portrétní fotografie. Z důvodu kvality světla je optimální umístit zdroj co nejblíže fotografovanému subjektu. Pokud je tedy zdroj umístěn půl metru od portrétovaného, nastavíte jeho intenzitu tak, aby byl portrétovaný optimálně nasvícen. To ovšem znamená, že už půl metru za portrétovaným je intenzita světla čtvrtinová, to jest o dva expoziční stupně nižší. Metr za portrétovaným už je intenzita světla nižší o čtyři expoziční stupně (šestnáctinová). To v praxi znamená úplnou tmu bez kresby.
Z toho je zřejmé, že při takové vzdálenosti světla od scény už by bylo nemožné fotografovat dvojici. Osoba dále od světla by byla velmi podexponovaná. Proto je potřeba při skupinové fotografii umístit světelný zdroj do větší vzdálenosti. Znamená to sice nutnost nastavit vyšší výkon záblesku, ale nasvícení bude rovnoměrnější.
Jak ovlivnit kvalitu světla
Kvalitu světla ovlivníte jeho vzdáleností od scény – čím blíže, tím je světlo relativně větší a tím pádem kvalitnější. Výrazněji si ale můžete pomoci různými nástavci pro tvarování světla. Jedná se o nekonečnou řadu reflektorů, klapek, softboxů všech možných velikostí a tvarů, fotografických deštníků, difuzních ploch a různých odrazných desek. Pomoci ale může i odraz světla od zdí.
Oproti fotografování v přirozeném světle nejste v ovlivňování kvality světla téměř vůbec omezení. Z toho taky plyne narůstající obliba fotografování s daylight světly, které mají charakter velmi blízký přirozenému světlu slunce, ale jejich kvalitu můžete upravit příslušenstvím pro studiové blesky.
Jak ovlivnit barvu světla
K ovlivnění barvy umělých zdrojů světla se používají barevné gely (fólie). Například při fotografování se systémovými blesky nemusí být fólie nijak velké, stačí vizitkový formát. Tedy přesně takový, jako mají vzorníky firem, které fólie nabízejí. Také můžete speciální fólie nahradit několikrát přeloženým celofánem. Jenom je potřeba dát pozor na to, jestli se světelný zdroj příliš nezahřívá, mohlo by dojít k problémům se seškvařením fólie.
Jak ovlivnit směr světla
Směr ovlivníte zejména nasměrováním světla a dále pomocí použitého příslušenství pro tvarování světla. Zatímco reflektor či komínek osazený voštinou vám dovolí vytvořit velmi soustředěný pruh světla, průsvitný fotografický deštník osvítí celý prostor. Oblíbeným kompromisem jsou softboxy, jimiž osvítíte fotografovanou scénu, ale už zbytečně nesvítíte na rušivé pozadí.
Naučte se ovládat umělé zdroje světla
Díky schopnosti pracovat s umělými zdroji světla (a zejména se světly zábleskovými) se vám otevírá spousta fotografických možností. Díky nim se budete moci pustit do fotografování motivů, které by vám jinak zůstaly zapovězeny. Také získáte mnohem větší kontrolu nad fotografováním motivů, u nichž jste při použití přirozeného světla nuceni ke kompromisům ve vašem tvůrčím záměru.
Chcete vědět víc o světle? Přečtěte si další články na toto téma:
Světlo ve fotografii: Bez světla není fotografie
Světlo ve fotografii: Přirozenému světlu musíte přizpůsobit expozici a scénu
Světlo ve fotografii: Fotografování v přirozeném světle