Testovali jsme objektivy Nikon Z DX pro focení krajiny
Přemýšlíte o krajinářských objektivech a nevíte si s výběrem rady? Porovnali jsme objektivy NIKKOR, které jsou vhodné pro DX bezzrcadlovky od Nikonu, jako jsou Z fc a Z 50. Prozkoumali jsme parametry od váhy přes ostření až po vinětaci. Prostě vše co je pro focení krajiny velmi podstatné.
Ještě před výběrem objektivu si ujasněte, s jakým tělem vyrazíte fotit, zda je lepší fullframe čip a nebo stačí menší DX nebo ASP-C čip. Velkou výhodou malého formátu čipu je menší velikost a váha těla, což se projeví i po nasazení objektivu.
Když si chcete být svojí volbou jistí, můžete využít, stejně jako já, půjčovny. Například brněnská FOTORI vám s výběrem poradí, doporučí nejlepší varianty a doručují i během víkendu. Objektiv si za pár korun půjčíte, a když vám nebude vyhovovat, tak ho jednoduše vrátíte.
Testované objektivy a jejich parametry
Abychom se neztratili v dlouhých technokratických názvech, budu objektivy označovat pouze rozsahem ohniskové vzdálenosti. Názvy objektivů najdete níže, společně s přehledem základních parametrů.
NIKKOR Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR
NIKKOR Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR
AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED
ohnisko [mm] | nejširší úhel záběru [°] | nejmenší clona [1/f] | váha [g] | přenosová délka [mm] | filtr [mm] | cena [kč] |
16-50mm | 83 | 3,5 | 135 | 32 | 46 | 9 tis.* (v setu je cca 1 tis.) |
14-30mm | 90 | 4 | 485 | 85 | 82 | 37 tis.* |
12-28mm | 99 | 3,5 | 205 | 63,5 | 67 | 11 tis.* |
10-24mm | 109 | 3,5 | 460 + 120 | 87 + 70 | 77 | 27 tis.* |
Porovnání objektivů v terénu
Všechny snímky v článku jsou pořízeny ze stativu. Mojí snahou bylo zachytit snímek za stejných světelných podmínek a ze stejného směru záběru tak, aby bylo možné porovnat rozdíly mezi jednotlivými skly.
Ohnisková vzdálenost neboli úhel záběru
Jelikož objektivy nemají stejnou ohniskovou vzdálenost, je zajímavé porovnat, co se do záběru ještě vejde a co už ne. Může se zdát, že to není velký rozdíl. Ale jsou situace, kdy už nemůžete udělat krok dozadu, jelikož je za vámi zeď nebo hluboká propast.
S úhlem záběru často souvisí i zkreslení obrazu, které se nejčastěji projeví při focení architektury. Často dochází k tzv. soudkovitému zkreslení svislých čar, ale tady Nikon odvedl dokonalou práci.
-
U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné.
-
U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné.
-
U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné.
-
U všech objektivů je zkreslení linií téměř nepozorovatelné, díky dobře udělané softwarové korekci. Pokud vyvoláte RAW bez korekcí, tak je zkreslení i přesto snadno korigovatelné.
-
Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.
-
Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.
-
Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.
-
Na těchto fotkách si můžete porovnat, jaký kus scény se vám již do záběru nevejde vlivem rozdílné počáteční ohniskové vzdálenosti u jednotlivých objektivů.
Při focení krajiny chcete velmi často zabrat velký celek. Pokud už není kam covnout, můžete ještě vyfotit krajinu po částech, ideálně na výšku, a pak je složit jako panorama v Zoner Photo Studiu X.
Hvězdička aneb kreativní vlastnost optické difrakce
Mnoho krajinářů, včetně mě, rádo fotí východy a západy slunce. A není nic hezčího, než když se světlo zalomí kolem clony a vykreslí krásnou „hvězdičku“. Při vysoké cloně dochází k větší optické difrakci, což právě způsobí zalomení světla. Toto zalomení, ale při vysokém clonění zhoršuje ostrost fotografie. Dobrý krajinářský objektiv s tímto naštěstí počítá a jeho zpracování je provedeno tak, aby byla hvězdička co nejzřetelnější již na nízkých clonách.
S focením v protisvětle a přímého zdroje světla, často dochází k odleskům na objektivu. Někdy je jejich optických charakter příjemný, jindy rušivý. Čím lepší objektiv, tím má víc antireflexních a korekčních vrstev, které odlesky kultivují a minimalizují.
-
Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“.
-
Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“.
-
Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“.
-
Při bočním protisvětle je u objektivu 10-24 zajímavý odlesk, který může dávat fotografii zajímavých charakter, ale ve spodní části, již působí velmi rušivě. Objektiv 14-30 i díky tomu, že je konstruován pro velké čipy a mi z něj využíváme pouze středovou část, tak nemá téměř viditelné odlesky a současně je jeho hvězdička taková „čistší“.
-
Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené.
-
Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené.
-
Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené.
-
Při přímém slunečním světle je hvězdička krásná u všech objektivů, jenom u setového objektivu 16-50 je taková více rozptýlená a současně zakalená odlesky. Při tomto směru světla se na objektivu 12-28, který je jinak velmi dobře odolný vůči odleskům, objevuje modré prasátko, které bývá často rušivé. Naštěstí ho lze snadno minimalizovat lokální barevnou korekcí, kdy modrou barvu posuneme do zelené.
Bokeh, podání neostrých částí snímku
O malé hloubce ostrosti se u krajinářských objektivů často nemluví. Snaha je, mít většinou snímek celý proostřený. Z mého pohledu by to byla škoda, protože jsou záběry, které díky rozostření určité části snímku získají lepší dojem hloubky a podtrhneme tím tak zajímavý motiv. Rád tuto perspektivu využívám při focení malých detailů, jako jsou květy na rozkvetlé louce.
-
Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.
-
Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.
-
Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.
-
Krajina nejsou jen pohledy do dálky, ale i detaily. Na snímku můžete porovnat podání neostrých částí na nejnižší clonu objektivu, při stejné ohniskové vzdálenosti 24mm.
-
Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.
-
Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.
-
Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.
-
Prozkoumejte rozdíly v podání jednotlivých objektivů na jejich nejmenší clonu a nejmenší ohnisko. Různý úhel záběru a konstrukce objektivu má také vliv na vnímání neostré části snímku.
Focení noční oblohy
To nejdůležitější při focení noční oblohy je možnost co nejmenší clony. Proč? Protože čím víc světla projde na snímač, tím méně potřebujeme zvedat ISO (čili máme méně šumu).
Pokud nechceme z hvězd udělat čárky a nemáme ani speciální strojek, který kompenzuje pohyb otáčení země kolem své osy, budeme čas nastavovat mezi 10-15 s.
Speciálně na noční oblohu mohou být zajímavé objektivy bez automatického ostření, které jsou konstrukčně jednodušší se světelností okolo 1.4, např. značky Laowa nebo TTartisan.
-
Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.
-
Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.
-
Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.
-
Na snímku můžete vidět krásná svítící oblaka chvíli po západu slunce. Kromě rozdílného úhlu záběru si zde všechny objektivy vedly dobře.
-
Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem.
-
Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem.
-
Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem.
-
Při focení Mléčné dráhy je u mnoha objektivů vidět vinětace, způsobená horším přenosem světla v rozích objektivu. Může být způsobena i nasazeným filtrem.
Při focení ve dne si toho většinou nevšimnete nebo ji lze velmi dobře upravit v Zoner Photo Studiu X. Při zpracování nočních snímků může být vinětace díky úpravám velmi výrazná. Zde má velkou výhodou objektiv 14-30, který je konstruován na velký snímač a díky tomu na malém snímači prakticky nevinětuje.
Rychlost ostření, tichost a přesnost
Na všech testovacích snímcích žádný z objektivů nevykazoval vyloženě špatnou ostrost, ani v rozích snímků. V tom velmi překvapuje setový objektiv 16-50. Všechny čtyři testované objektivy jsou velmi rychlé, v ostření velmi přesné a obecně mě nijak neomezovaly. I když rychlost ostření nebývá při focení krajiny to podstatné.
Z testovaných zaostává jen „Géčkový“ objektiv 10-24, který je připojen přes FTZ adaptér. Konstrukce tohoto objektivu je starší generace, a ostřící motorek je při práci hlučný a pomalejší oproti moderní konstrukci Zetkových objektivů.
Závěrem
Žádným z vybraných objektivů neuděláte chybu. Osobně bych se rozhodoval podle těchto parametrů: Chci kvalitu bez kompromisů 14-30. Točím i video 12-28. Chci kompaktnost 16-50. Přecházím ze zrcadlovky a už vlastním 10-24.
Mohli bychom srovnat více objektivů, ale pro základní představu toho, co lze očekávat od krajinářských objektivů, by toto mohl být dobrý odrazový můstek.
Pojďme si vyjmenovat plusy i minusy jednotlivých objektivů:
Plusy
16-50 + kompaktnost, cena, rozsah zoomu
14-30 + hvězdička, ostrost, přenos kontrastu, na malém čipu bez vinětace
12-28 + malá váha, pevná délka, elektronický zoom ideální pro video
10-24 + hvězdička, úhel záběru
Minusy
16-50 – hvězdička, slabší kresba
14-30 – cena, váha, velký závit filtru
12-28 – plastová konstrukce
10-24 – váha, hluk, pouze přes FTZ adaptér
Objektivy pro focení krajiny v mém výběru
NIKKOR Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR
Je skvělou kompaktní volnou, určitě ho pořiďte v setu rovnou s tělem, jinak se cenově nevyplatí. Kvalitativně sice zaostává, ale pokud potřebuji být při cestování co nejlehčí, tak tělo Z fc, s tímto objektivem, svojí skladností snadno konkuruje mobilnímu telefonu.
Je sice dražší, ale kvalitativně nejlepší volbou. A to díky skvělému přenosu kontrastu, nulovou vinětací a krásnou hvězdičku v protisvětle. Výhoda při budoucím přechodu na fullframe.
NIKKOR Z DX 12-28mm f/3.5-5.6 PZ VR
Tento objektiv za mě splňuje nejlepší kompromisy ve všech bodech. Má krásnou hvězdičku v protisvětle, je lehký, cenově dostupný a má široký úhel záběru. Je velmi odolný vůči vnějším prostředí, protože při změně ohniska a ostření nemění svoji délku. Filtry jsou v přijatelném průměru. A jako bonus pro videotvůrce má elektronické zoomování, které lze ovládat i přes dálkové ovládání. Jediné, co mě u něj mrzí, je hodně výrazná vinětace při nočním focení.
AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED
Pokud ho již nevlastníte, tak mi cena nového kusu (ale i ta bazarová) nedává příliš smysl. Kvůli nutnosti použít FTZ adaptér jste váhou a velikostí nad velikostí 14-30, která je mnohem kvalitnější. Pokud vezmu v potaz hlučnost ostření, jsou tu mnohem zajímavější možnosti. Nicméně, i přes jeho stáří a neduhy je to skvělý objektiv, na který bych na klasické zrcadlovce nedal dopustit. A kupodivu i na Zetkách odvede skvělý kus práce.