Textury a struktury – foťte je nejen pro procvičení kompozice

Není třeba vždy zabírat rozsáhlé scény, krása je i v detailech. Ty najdete všude kolem sebe a využití jejich záběrů je různorodé. Přečtěte si, k čemu jsou obrázky textur a struktur a jak je co nejlépe zachytit.

Co vlastně jsou textury nebo struktury?

Pod termíny textura a struktura lze chápat více věcí. Ani není nutné mezi nimi ostře rozlišovat, ale obecně tady pod texturou chápeme záběr, který zachycuje detail předmětu a jeho viditelný povrch, často focený „kolmo“:

Kůra s jinovatkou (mohla být i více zaostřená). Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/125 s, f/7.1, ISO 800, ohnisko 200 mm
Kůra s jinovatkou (mohla být i více zaostřená).
Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/125 s, f/7.1, ISO 800, ohnisko 200 mm

Pojem struktura je naopak většinou uskupení několika objektů, obvykle podobných, vytvářejících harmonický celek.

Struktura ocelových výztuží při pohledu vzhůru skrze celou vyhlídkovou věž ve městě Fukuoka. Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/8 s, f/4.0, ISO 800, ohnisko 10 mm
Struktura ocelových výztuží při pohledu vzhůru skrze celou vyhlídkovou věž ve městě Fukuoka.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/8 s, f/4.0, ISO 800, ohnisko 10 mm

Proč je fotit?

Protože jsou fotogenické! A nejen to – textury se hodí do kompozic pro zvláštní efekty. (Tam se často hodí i na první pohled nefotogenické obrázky.) Příkladem může být nedávný článek spojující fotky modelky a lesa.

Záběry textur a struktur se dají využít také jako pozadí – a to nejen na plochu monitoru, ale i jako podklad nějaké koláže. Často jsou díky nerušivému vzhledu ideální, pokud potřebujete do obrázku vložit také nějaký text.

A v neposlední řadě jde o skvělé fotografické cvičení. Protože jde v zásadě o abstraktní téma, není pro nás tolik důležité počasí, ani nemusíme dirigovat lidi/modely a klíčem jde v tomto případě zvládnutá kompozice.

Kde je hledat?

Textury i struktury lze najít téměř všude. Nezáleží na tom, jestli jste ve městě nebo se procházíte lesem. Krása přírodních struktur je v nepravidelnosti a nepředvídatelnosti. Pokaždé, když narazíte na kus dřeva, je opět jiný a jde o novou příležitost. Naopak elegance lidmi vytvořených objektů se skrývá v jejich pravidelnosti nebo aspoň pravidelnosti prvků, z nichž se skládají.

Obytný dům v Paříži. Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5,6 IS, 1/400 s, f/8, ISO 100, ohnisko 90 mm
Obytný dům v Paříži.
Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5,6 IS, 1/400 s, f/8, ISO 100, ohnisko 90 mm
Klády v lese. Canon 5D Mark II, Canon EF 24–70/2,8, 1/60 s, f/5, ISO 3200, ohnisko 70 mm
Klády v lese.
Canon 5D Mark II, Canon EF 24–70/2,8, 1/60 s, f/5, ISO 3200, ohnisko 70 mm

Velmi rozličné možnosti máme i co se týče měřítka objektů. Může totiž sahat od centimetrů po kilometry. Ve druhém případě jde však obvykle i tak o výřez z mnohem většího prostoru.

Odlamující se červený písek z duny v Jordánsku. Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/800 s, f/4.5, ISO 100, ohnisko 16 mm
Odlamující se červený písek z duny v Jordánsku.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/800 s, f/4.5, ISO 100, ohnisko 16 mm
Struktura polí a skleníků zachycená z kopce ze vzdálenosti asi 4 km. Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5,6 IS, 1/400 s, f/8, ISO 200, ohnisko 171 mm
Struktura polí a skleníků zachycená z kopce ze vzdálenosti asi 4 km.
Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5,6 IS, 1/400 s, f/8, ISO 200, ohnisko 171 mm

Zajímavé jsou i struktury ve strukturách, které získáme zejména odrazem ať už v oknech (fotíme-li v zástavbě) nebo na vodní hladině (když jsme v divočině). V případě soustavného používání by brzo diváka nudily, ale čas od času poskytují vítanou změnu.

Oraz oblak v oknech. Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/500 s, clona neznámá, ISO 100, ohnisko 24 mm
Oraz oblak v oknech.
Canon 350D, Macro-Revuenon 24/4, 1/500 s, clona neznámá, ISO 100, ohnisko 24 mm
Listí na vodě (tady je to spíš na hraně této kategorie). Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Listí na vodě (tady je to spíš na hraně této kategorie).
Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Jak je fotit?

Vynechat rušivé prvky

Naprosto nejdůležitější věc je zachytit jen texturu nebo strukturu samotnou a vynechat jakékoliv rušivé okolí, které se nám nehodí.

Například ve chvíli, kdy fotíme texturu dřeva, se musíme záběrem vejít do jednolitého prostoru. Pokud se stane, že do snímku zasahuje konec kůry a tráva v pozadí, bude to vyzněním úplně jiná fotografie.

Podobně na ukázce níže byl v obraze původně konec plotu a šedá díra:

Plot v originální vezi. Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/30 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm
Plot v originální vezi.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/30 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Abych snímek vylepšil, tuto část jsem uřízl (spolu s horním kusem fotografie, aby zůstala ve stejném poměru stran) a výsledek je následující:

Plot po oříznutí. Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/30 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm
Plot po oříznutí.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/30 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Někdy se pohybujeme v tak malém manévrovacím prostoru, že rozhoduje chvění rukou a dokonalá kompozice je velmi obtížná. Tyto situace řeším tak, že schválně zaberu o něco větší prostor a až na počítači fotografii oříznu. Práce s myší (nebo tabletem) je mnohem přesnější a dovolí vytvořit záběr přesně podle představ.

2D nebo 3D

Pokaždé na vás čeká klíčové rozhodnutí, jestli daný objekt zachytit plasticky nebo naopak co nejvíce potlačit třetí rozměr a získat tak téměř pravou texturu.

Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/800 s, f/8, ISO 200, ohnisko 22 mm
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/800 s, f/8, ISO 200, ohnisko 22 mm
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/2500 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 22 mm
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3,5–4,5, 1/2500 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 22 mm

Obojí má své pro i proti. Někdy se jedno z řešení samo nabízí a je výrazně fotogeničtější, ale i „nudná“ varianta může mít své opodstatnění. Níže je snímek, který celkem úspěšně prodávám ve fotobankách. I když není vizuálně nějak zvlášť atraktivní, zjevně se některým grafikům hodí. (Ale mám i další fotky podobného stylu a ty nechtěl nikdo. Často je to náhoda.)

Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/125 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 70 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/125 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 70 mm

Pokud si nejste jistí, nejlepší je zkusit více pohledů a doma si vybrat ten nejlepší nebo si jich případně ponechat víc pro různá použití.

Používejte diagonály

Kompozice do diagonál přináší mnohem „akčnější“ pohled na jinak statickou věc. Nemusí se rozhodně používat pořád a ne vždy lze diagonální pravidlo vůbec aplikovat, ale u takto abstraktního tématu přináší příjemné oživení.

Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 100/2,8 Macro IS, 1/160 s, f/8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Samozřejmě nejen tyto jednoduché věci mohou být focené šikmo. Jsou i složitější příklady, kde je divákův pohled veden diagonálně.

Šikmý pohled na okna skrze podobně strukturovanou skleněnou střechu. Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/500 s, f/8, ISO 100, ohnisko 35 mm
Šikmý pohled na okna skrze podobně strukturovanou skleněnou střechu.
Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8 II, 1/500 s, f/8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Texturami a strukturami k zajímavějším záběrům

Pokud jste zatím snímky textur a struktur opomíjeli, možná je čas začít se důkladněji dívat okolo sebe. Soustavným hledáním získáte nejen šanci nafotit zajímavé záběry, ale rozvíjíte tím i svůj fotografický pohled na svět.