Uprav mi fotku: Přepaly v červené barvě
![](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2015/06/featured-cerveny-kanal.jpg)
Jedním z častých problémů u barevné digitální fotografie je ztráta kresby u červených předmětů. Snímače digitálních fotoaparátů jsou na červenou barvu citlivější než na zbylé dvě barvy (modrou a zelenou) a vlivem přeexpozice červeného kanálu může dojít ke ztrátě kresby v červených objektech. V tomto článku si ukážeme, jak pomocí Zoner Photo Studia obnovit kresbu červených předmětů.
Rozbor snímku
Fotografie, kterou nám zaslal náš čtenář Aleš Santner, je typickou ukázkou přepáleného (přeexponovaného) červeného kanálu – růže postrádají kresbu.
Při fotografování motivu s výraznou červenou barvou si hlídejte nejen celkový histogram, ale také histogram červeného kanálu, aby nedocházelo k přeexponování. Pro zachování kresby v červených objektech budete občas muset fotografii mírně podexponovat.
Dalším řešením může být použití modrého filtru na objektiv, který sníží množství červené a pomůže zabránit přepalu v červeném kanálu. V takovém případě budete muset adekvátně upravit vyvážení bílé, aby nebyl celý obraz do modra.
V tomto článku se dozvíte o dvou postprodukčních úpravách, kterými můžete vrátit kresbu do červených objektů.
![Červené růže na fotografii postrádají kresbu.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_010_puvodni.jpg)
Pro úpravu budete potřebovat tyto nástroje: Rychlé úpravy (Q), Výběr – Magnetické Laso (A), Výběr – Kouzelná hůlka (W).
Použijte funkci Živost
Nejjednodušší a velmi efektivní možností je použití funkce Živost v kombinaci s funkcí Sytost.
Funkce Živost slouží ke zvýšení saturace u odstínů, které jsou v obraze méně saturovány. Přitom nedochází ke zvýšení saturace u dostatečně saturovaných odstínů – to typicky znamená u odstínů obsahujících pleťové barvy a červenou.
![Z náhledu histogramu je patrný výrazný přepal červeného kanálu.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_101_histogram_pred.jpg)
Zapněte nástroj Rychlé úpravy (Q) a při pohledu na histogram a obraz snižte hodnotu Sytost pro navrácení kresby do červeného kanálu.
![Snížením hodnoty Sytost eliminujte přepal v červeném kanálu. Obraz ztratí celkovou saturaci.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_102_sytost-1024x621.jpg)
Následně zvyšte hodnotu Živost pro zvýšení saturace fotografie.
![Zvýšením živosti dochází k nasycení zelených a modrých odstínů, zároveň je ale zabráněno přesycení červeného kanálu.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_103_zivost-1024x620.jpg)
Posledním krokem může být ještě zvýšení Zřetelnosti, které pomůže zvýraznit kresbu květů zvýšením detailního kontrastu.
![Více kresby do obrazu vnesete zvýšením Zřetelnosti.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_104_zretelnost-1024x621.jpg)
Selektivně snižte nasycení červeného kanálu
Klasičtějším způsobem pro snížení saturace červeného kanálu je provedení selekce problematických objektů a selektivní snížení nasycení červené barvy.
Pro výběr objektu použijte buď nástroj Výběr – Magnetické laso (A) nebo nástroj Výběr – Kouzelná hůlka (W). Výběr nemusí být stoprocentně precizní.
Poté, co provedete výběr, zvyšte v nástroji Rychlé úpravy (Q) Zřetelnost a prohněte dolů tonální křivku červeného kanálu. Tím snížíte nasycení červené barvy.
![Zvýšením zřetelnosti a snížením saturace červené vrátíte kresbu do vybraných růží.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_201_krivka-1024x622.jpg)
Další kresbu do růží přidejte prohnutím tonální křivky zeleného kanálu směrem vzhůru.
![Zvýrazněním zeleného kanálu přidejte další kresbu do červených růží.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_202_krivka_2-1024x619.jpg)
A nakonec zvýrazněte červenou barvu růží prohnutím tonální křivky modrého kanálu směrem dolů.
![Potlačením modrého kanálu (tedy zvýrazněním žlutého kanálu) posuňte odstín růží blíže k červené.jpg](/wp-content/uploads/2015/06/150731_203_krivka_3-1024x621.jpg)
Kontrolujte histogramy jednotlivých kanálů
Při fotografování motivu, který obsahuje výrazné červené objekty, je potřeba při expozici kontrolovat nejen celkový histogram, ale pokud možno i histogramy jednotlivých barevných kanálů.
Náprava přepáleného červeného kanálu naštěstí není ve fotoeditoru neřešitelná, ale vždy je lepší pořídit správně exponovaný snímek už ve fotoaparátu.
Nakonec ještě srovnání fotografie před a po úpravě: